تبیان، دستیار زندگی
. من پرستو حسینی هستم کلاس اول راهنمایی از مدرسه آئین روشن نور. با ساخت ماکت ماه، زمین و خورشید در این دوره از جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ام....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه، زمین، خورشید، مصاحبه

ماه، زمین، خورشید، مصاحبه

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

به نام خدا. من پرستو حسینی هستم کلاس اول راهنمایی از مدرسه آئین روشن نور. با ساخت ماکت "ماه، زمین و خورشید" در این دوره از جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ام.

تبیان: علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟ پیشنهاد این موضوع با دبیرتان بود یا خودتان انتخاب کرده اید که در این زمینه کار کنید؟

من به فضا و نجوم خیلی علاقه دارم. می خواستم دانش آموزان دیگر هم در این باره بدانند و از نزدیک این مطالب را لمس کنند به همین خاطر این کار را با ساخت ماکت انجام دادم. به پیشنهاد دبیرم این موضوع را انتخاب کردم.

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:

این ماکت درباره ماه و زمین و خورشید است یعنی یک قمر، یک سیاره و یک ستاره. در توضیحاتی که بر روی این ماکت داده می شود خصوصیات این سه نیز گفته می شود. در این ماکت ما سعی کردیم اتفاقات مهمی که برای زمین و ماه در مدار گردشی رخ می دهد را نمایش دهیم. مثلاً اتفاق شب و روز در اثر گردش زمین به دور خود و تغییر فصل ها در اثر گردش زمین به دور خورشید را نمایش داده ایم. با انتخاب موادی مثل گل های رنگارنگ برای فصل بهار، میوه ها برای فصل تابستان، برگ های زرد و نارنجی برای پائیز و پنبه به نشانه برف برای زمستان سعی کردیم گردش فصل ها را هر چه قابل درک تر و ملموس تر برای سایر دانش آموزان نمایش دهیم. سعی شد با جزئیات زیادی کار کنیم و همه چیز را لحاظ کنیم.

البته متاسفانه نتوانستیم ایده اصلی کار را تکمیل کنیم. مثلاً می خواستیم گردش کرات را با یک زنجیر و دنده نمایش دهیم ولی زمان کم داشتیم و مجبور شدیم حرکات را دستی نشان دادیم.

ماه، زمین، خورشید، مصاحبه

تبیان: جالبترین نکته ای که طی انجام پروژه خود با آن مواجه شدید چه بود؟

اندازه خورشید. اندازه شعاع خورشید 9 برابر اندازه شعاع زمین است. این خیلی شگفت انگیز است.

تبیان: انجام کار پژوهشی در کنار دروس تئوری چه تاثیری بر شما داشته است؟

اطلاعات زیادی به دانسته هایم اضافه شد. کنار آن روش تحقیق کردن و جمع آوری اطلاعات را یاد گرفتم. همین طور ساخت ماکت، تجربه خیلی خوبی بود.

تبیان: آیا برنامه خاصی از طرف مدرسه برای شما در نظر گرفته شده بود؟

بله. در مدرسه ما برای تمام مقاطع کلاس پژوهش در نظر گرفته شده بود و هفته ای یک جلسه این کلاس ها بر گزار می شد. در مواقع لزوم کلاس فوق العاده هم داشتیم.

تبیان: از طرف خانواده چقدر مورد حمایت بودید؟

بسیار زیاد. به خصوص پدرم. در تهیه جعبه و سایر وسایل مورد نیازم خیلی کمکم کردند. در جمع آوری اطلاعات هم مادرم کمک می کرد.

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره تبیان چیست؟

خوب بود ولی برای من و هم سن وسال هایم و همین طور بچه های کوچکتر زمان زیادی است و ما خسته شده بودیم.

ولی خیلی جالب بود به خصوص قسمت انتشاراتی ها و غرفه هایی که آزمایش انجام می دادند.

ماه، زمین، خورشید، مصاحبه

تبیان: آشنایی شما با سایت تبیان چطور است؟ آیا برای پژوهش یا دروس خود از این سایت استفاده کرده اید؟

بله من برای مطالب علمی که در این پروژه نیاز داشتم به این سایت مراجعه کردم و از مطالب آن استفاده نمودم. سایت خوب و کاملی است.

تبیان: بسیار ممنونیم از شرکت در این گفتگو و برای شما دانش آموز عزیز که با سخت کوشی و پشتکار این کار را انجام داده اید. آرزوی آینده ای پر از موفقیت را داریم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی