تبیان، دستیار زندگی
حرکات افقی گهواره ای برای نوزاد آرام بخش است و معمولا مشکلات بچه ها با این نوع تکان دادن کمتر می شود، ولی از بالا انداختن کودکان و تکان دادن شدید آنها باید پرهیز کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوزاد را محکم تکان ندهید


حرکات افقی گهواره ای برای نوزاد آرام بخش است و معمولا مشکل قولنج بچه ها با این نوع تکان دادن کمتر می شود، ولی از بالا انداختن کودکان و تکان دادن شدید آنها باید پرهیز کرد.

خواب نوزاد

متخصصان توصیه می کنند از تکان دادن شدید نوزاد پرهیز کنید، چراکه رگ های خونی مغز کودک نازک است و ممکن است در اثر تکان های شدید آسیب ببینند.

تکان دادن نوزاد حتی باعث ابتلای کودک به سندرم تکان دادن نوزاد (SBS) می‌شود که سلامت او را به خطر می‌اندازد.

به گفته متخصصان از آنجا که ماهیچه‌های نوزاد هنوز به قدری ضعیف و ناتوان هستند که او نمی‌تواند سر خود را به راحتی بالا نگه دارد، در اثر تکان خوردن آسیب می‌بیند.

این حالت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که کودک شروع به گریه کردن می‌کند و مادر یا پدر برای آرام کردن او از روی خستگی یا عصبانیت، شروع به تکان دادن او می‌کنند.

در قسمت زیر راه‌کارهایی برای والدین که احساس می‌کنند به دلیل ناآرامی‌های نوزادشان کنترل خود را از دست می‌دهند، ارایه شده است:

1- نفس عمیق بکشید و تا شماره 10 بشمارید.

2- اجازه دهید نوزادتان گریه کند.

3- برای حمایت احساسی با فرد دیگری صحبت کنید.

4- به پزشک اطفال مراجعه کنید تا مطمئن شوید که گریه نوزادتان به خاطر بیماری خاصی نیست.

مادران باید اضطراب و نگرانی خود را کنار بگذارند؛ زیرا هر مادری که اضطراب داشته باشد، معمولا بچه های آنها از نظر تنش دچار مشکل هستند و بیشتر گریه می کنند

یافته های یک روانشناس

لیان موری، استاد روانشناسی رشد کالج ریدینگ بر این عقیده است که نوزادان هر آنچه را در هنگام خوابشان بوجود می آید، به خاطرمی‌سپارند و هر بارخواهان همان چیز می‌شوند.

از این رو بچه ای که به بغل گرفتن و تکان دادن عادت کرده، در آینده برای خوابیدن خواستار تکان دادن خواهد بود.

همچنین مادرانی که هنگام شیر دادن بچه را می خوابانند، باید انتظار بی‌خوابی‌های شبانه زیادی را داشته باشند.

موری که بیش از چهل سال را به تحقیقات در مورد رشد کودکان پرداخته، توصیه می‌کند والدین عملکرد طبیعی کودک را در زمان خواب‌آلودگی بررسی کنند و آن شرایط را برایش آسان تر کنند.

وی به مادران توصیه می‌کند که نوزادان را به یک روال عادت دهند چرا که این یکی از بهترین راه ها برای ارتقای قدرت مغزی آنها است و اینکه دو سال اول زندگی، پایه‌گذار همه‌چیز از اجتماعی بودن تا ضریب هوشی است.

شاید نوزادتان کولیک دارد

دکتر صدیقه امینی رنجبر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و فوق تخصص گوارش کودکان می گوید:

«به دلیل اینکه در این سن کودکان قدرت بیان ندارند و نمی توانند مشکلات شان را بیان کنند، از قولنج نوزاد بیشتر به بیقراری تعبیر می شود.

قولنج نوزاد

یکی از شایع ترین مشکلاتی که با کولیک (قولنج) کودکان اشتباه گرفته می شود و با دل درد همراه است، آلرژی های گوارشی و عفونت های ادراری است.

گاهی اوقات تنگی لباس کودک یا حتی کش های جوراب نوزاد ممکن است باعث درد در نوزاد و بیقراری او شود.

علت اصلی بیقراری در نوزاد باید بررسی شود. مادران باید اضطراب و نگرانی خود را کنار بگذارند؛ زیرا هر مادری که اضطراب داشته باشد، معمولا بچه های آنها از نظر تنش دچار مشکل هستند و بیشتر گریه می کنند.

آنچه برای کولیک شیرخوارگی مفید است، حرکات گهواره ای است که برای بچه استفاده می کنند و توصیه می کنیم از گهواره برای آرام کردن نوزاد استفاده کنند؛ چرا که حرکات افقی گهواره برای نوزاد آرام بخش است و معمولا مشکلات بچه ها را کمتر می کند.

از طرفی باید از بالا انداختن کودکان و تکان دادن شدید آنها پرهیز شود.

برای درمان کولیک نوزادان مادر را از خوردن مواد غذایی محروم نمی کنیم، زیرا مادری که نوزاد خود را شیر می دهد باید از هرگونه مواد غذایی تغذیه شود تا اینکه بتواند شیر دهی موفقی داشته باشد؛ مگر اینکه مادر بر اساس تجربه خودش اطلاع پیدا کند که چه چیز برای نوزادش مشکل ایجاد می کند.

شیوه نگهداری شیرخوار پس از تغذیه می تواند شیرخوار را در تسکین دردهای کولیکی کمک کند؛ زمانی که بچه را به روی شکم قرار می دهید، دفع گاز کودک بهتر صورت می گیرد؛ آروغ زدن هم بهتر انجام می شود و فشار شکم را کاهش می دهد.

البته حواستان باشد که نوزاد به روی شکم نخوابد، زیرا خوابیدن نوزاد در این حالت امکان بروز سندرم مرگ ناگهانی را در او افزایش می دهد.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

تابناک

ایسنا

بانک اطلاعات گردشگری

مطالب مرتبط:

کودک را به پشت بخوابانید

قولنج نوزاد چه علائمی دارد؟

12 راه مقابله با قولنج در نوزادان

چطور با ماساژ دل‌درد کودک را آرام کنید؟

9 توصیه سنتی غلط درباره نوزادان

10 واکنش نوزاد بعد از تولد

10 توصیه طبی درباره نوزادان پسر  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.