تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از محدود شدن واردات دارو به کشور خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محدودیت واردات دارو درسال94

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از محدود شدن واردات دارو به کشور خبر داد.

بخش اجتماعی تبیان
دارو

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر اظهار داشت: کمبودهای دارویی را نمی‌شود با واردات حل کرد و این یک استراتژی اشتباه است که بخواهیم با واردات دارو، کمبودهای دارویی کشورمان را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از بروز کمبودهای دارویی در کشور جلوگیری کرد، افزود: موثرترین عامل در حل بحران دارویی، گردش درست چرخ صنعت داروسازی است.

دیناروند با اشاره به اینکه در سال 91، 5هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار دارویی کشور بوده است، بیان داشت: این وضعیت در سال 92 به 8 هزار و 200 میلیارد تومان و در سال جاری به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است که نمی‌توان این افزایش را ناشی از بهبود وضعیت بازار دارویی کشور عنوان کرد بلکه این وضعیت ناشی از تغییر نرخ ارز و تورم بوده است.

موثرترین عامل در حل بحران دارویی، گردش درست چرخ صنعت داروسازی است

دیناروند ادامه داد: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ای برای بزرگ کردن بازار دارویی در کشور وجود ندارد و این بازار توسعه پیدا نخواهد کرد.معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برآوردهای ما نشان می‌دهد آنچه را برای واردات دارو تخصیص داده‌ایم 777میلیون دلار بوده و سهم صنعت داروسازی نیز 625 میلیون دلار بوده است.

وی با اعلام اینکه در سال آینده قصد داریم میزان واردات دارو را نسبت به سال جاری کم کنیم، افزود: در سال 91، یک میلیارد و 240 میلیون دلار واردات دارو داشته‌ایم که این وضعیت در سال 92 به یک میلیارد و 300 میلیون دلار و در سال 93 به 900 تا 950 میلیون دلار رسیده است. آنچه را ما برای سال 94 ترسیم کرده‌ایم چیزی در حدود 800 میلیون دلار واردات دارویی خواهد بود.


منبع : روزنامه وطن امروز