تبیان، دستیار زندگی
بعد از موفقیت طرح بیمه سلامت در سراسر کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح دیگری را در دستور کار قرار داده تا افرادی که فاقد بیمه اجتماعی هستند تحت پوشش یکی از صندوق های بیمه ای قرار گیرند و دردوران بازنشستگی یا از کار افتادگی و بعد از فوت از مزایا و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح دولت برای بازنشستگان بدون بیمه

بعد از موفقیت طرح بیمه سلامت در سراسر کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح دیگری را در دستور کار قرار داده تا افرادی که فاقد بیمه اجتماعی هستند تحت پوشش یکی از صندوق‌های بیمه‌ای قرار گیرند و دردوران بازنشستگی یا از کار افتادگی و بعد از فوت از مزایا و خدمات بیمه‌های اجتماعی برخوردار شوند.

بخش اجتماعی تبیان
بازنشستگی

به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر بیش از12میلیون کارگر بیمه تأمین اجتماعی هستند و بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر حقوق بگیر دولت هستند و درصد دیگری از شاغلان مشترک سایر صندوق‌های بیمه‌ای کشور هستند که این افراد هر کدام در چارچوب تعهدات و خدماتی که قانون برای صندوق‌های بیمه تعیین کرده از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند و حداقل آتیه و حقوق دوران بازنشستگی شان برقرار است. در این زمینه مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر از تهیه طرحی توسط این صندوق به منظور تحت پوشش قرار‌دادن تمامی متقاضیان بیمه اجتماعی خبر داد و گفت که با اجرای طرح بیمه سلامت، تمامی کسانی که به خدمات درمانی نیاز داشته باشند تحت پوشش قرار می‌گیرند. به گفته محمدرضا رستمی «طرحی که در صندوق تهیه شده است مشابه بیمه سلامت است اما برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان اجتماعی اجرا می‌شود.»

وی گفت در حال حاضر این صندوق یک میلیون و 250 هزار نفر را تحت پوشش دارد و این در حالی است که شش میلیون خانوار شرایط عضویت در این صندوق را دارند.

حق بیمه این صندوق در سال 120 هزار تومان است که به صورت یکجا از بیمه‌شده دریافت می‌شود

رستمی به خدمات این صندوق هم اشاره کرد و گفت: این صندوق سه دسته خدمت دارد که خدمت اول آن بیمه بازنشستگی است؛ به طوری که هر فردی که 15 سال حق بیمه بدهد می‌تواند بیمه بازنشستگی دریافت کند. وی خدمت دوم این صندوق را مختص از کار افتادگان خواند که شامل ازکارافتادگی کلی و جزئی می‌شود و حقوق آن بر اساس قوانین تأمین اجتماعی اختصاص می‌یابد.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خدمت سوم این صندوق را مربوط به فوت‌شدگانی خواند که تحت پوشش صندوق بوده‌اند و گفت که به بازماندگان این افراد بر اساس قوانین مبالغی اختصاص می‌یابد. به گفته رستمی حق بیمه این صندوق در سال 120 هزار تومان است که به صورت یکجا از بیمه‌شده دریافت می‌شود.

وی ماهیت این صندوق را «حمایتی اجتماعی» توصیف کرد و گفت: به همین دلیل تفاهمنامه‌ای با کمیته امداد و بهزیستی منعقد کرده‌ایم تا بخشی از حق بیمه بیمه‌شده توسط این نهادها پرداخت شود و دو برابر آن نیز از طرف دولت پرداخت می‌شود..


منبع: روزنامه ایران