تبیان، دستیار زندگی
اگر از اضافه وزن رنج می برید و اغلب تنفستان، با صدای خس خس همراه است و به سختی نفس می کشید، ممکن است عامل آن، بیماری آسم باشد. همچنین اگر با وجود سابقه آسم، اکنون متوجه شده اید که مانند گذشته، نمی توانید آن را کنترل کنید، شاید اضافه وزن شدید، عامل آن باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه دوطرفه بین چاقی و آسم


اگر از اضافه وزن رنج می‌برید و اغلب تنفستان، با صدای خس خس همراه است و به سختی نفس می‌کشید، ممکن است عامل آن، بیماری آسم باشد. همچنین اگر با وجود سابقه آسم، اکنون متوجه شده‌اید که مانند گذشته، نمی‌توانید آن را کنترل کنید، شاید اضافه وزن شدید، عامل آن باشد.

آسم و چاقی

شما همیشه نمی‌توانید از بروز آسم جلوگیری کنید، اما بر اساس تحقیقات جدید، عامل خطرناک دیگری وجود دارد که شاید بتوان برای مقابله با آن کاری انجام داد. در ادامه درمی‌یابید که چاقی مفرط و آسم چه ارتباطی با یکدیگر دارند و برای مبارزه با آسم چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

اگر از اضافه وزن یا چاقی مفرط رنج می‌برید و اغلب تنفستان، با صدای خس خس همراه است و به سختی نفس می‌کشید، ممکن است عامل آن، بیماری آسم باشد. همچنین اگر با وجود سابقه آسم، اکنون متوجه شده‌اید که مانند گذشته، نمی‌توانید اثرات آن را تحت کنترل بگیرید، اضافه وزن شدید، ممکن است بیماری شما را وخیم‌تر کند. اخیرا متخصصان با انجام یک سری تحقیقات متوجه شده‌اند که بین چاقی و آسم، رابطه‌ای وجود دارد. بر اساس مقاله ای که در مجله ی پزشکی چست منتشر شد، ممکن است بیماری افراد بسیار چاق، به دلیل داشتن نشانه های مشابه از جمله تنگی نفس، به اشتباه آسم تشخیص داده شود. بر طبق این مقاله، در حدود یک سوم از بیماران چاق، به اشتباه مبتلا به آسم، تشخیص داده شده اند.

تعیین رابطه واقعی میان آسم و چاقی مفرط

به گفته ی بت ای میلر استادیار دانشکده پزشکی در دانشگاه کنتاکی و مدیر مرکز بهداشت و درمان بیماری آسم بریتانیا، احتمال وجود رابطه‌ای بین چاقی و آسم، حرف نسبتا جدیدی است، بنابراین اطلاعات خیلی زیادی برای اثبات آن وجود ندارد. ارتباط میان این دو بیماری قابل توجه است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن، دو برابر بیشتر از کودکانی که وزن مناسب تری دارند، در معرض ابتلا به آسم هستند. تحقیقات دیگری بر روی بیش از 1000 نفر، مشخص کرده که افراد بالغ دارای اضافه وزن که مبتلا به آسم هستند، پنج برابر بیشتر از افراد معمولی مبتلا به این بیماری، در بیمارستان بستری می‌شوند.

دکتر میلر اشاره می‌کند: بر اساس تحقیقات، از نظر فیزیولوژیکی چاقی مفرط ممکن است باعث ایجاد آسم شود. به عقیده ی پزشکان، به این دلیل که ریه های افراد چاق، کمتر از حد لازم، منبسط می‌شوند، این افراد نفس‌های کوتاه‌تری می‌کشند و مسیر جریان هوا در ریه‌های آن ها تنگ‌تر و تحریک پذیرتر می‌شود.

از مدت ها پیش مشخص شده است که التهاب مسیر هوا، باعث بروز حملات آسم می‌شود. اضافه وزن که با شاخص توده بدن یا BMI تعریف می‌شود، اگر بیش از 30 باشد، با بیماری آسم مربوط است.

به گفته میلر، محققان براین باورند که افراد مبتلا به آسم بیش از سایرین از التهاب‌های مزمن رنج می‌برند و این التهاب‌ها، تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آسم یک بیماری التهابی مزمن است. از آن جهت که افراد چاق از التهاب‌های بدنی رنج می‌برند، بیشتر در معرض بیماری آسم هستند.

آسم، چاقی مفرط و دیگر بیماری ها

به گفته ی میلر افراد چاق بیش از سایرین به بازگشت اسید معده دچار می‌شوند و این امر، علائم آسم را تشدید می‌کند. قطع تنفس در خواب یا آپنه، وضعیتی که منجر به مشکلات تنفسی و کاهش سطح اکسیژن بدن در طول شب می‌شود، نیز در افراد چاق شایع‌تر است و اغلب با علائمی شبیه به آسم از قبیل خس خس سینه و تنگی نفس، همراه است .

بیماری آسم در افراد چاق، سخت تر کنترل و درمان می‌شود. این افراد به درمان معمول آسم (مانند کورتیکواستروئید های استنشاقی) نیز ضعیف تر پاسخ می دهند

آیا کاهش وزن تاثیری بر بهبودی دارد؟

کاهش وزن در افراد چاق، قدم مهمی به سوی سلامتی است، اما برای کسانی که مبتلا به آسم هستند، اهمیت بیشتری دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که کاهش وزن در افراد چاق مبتلا به آسم، بر بهبود علائم بیماری تاثیر زیادی دارد.

به گفته ی میلر، برای درمان بیماری آسم درافراد چاق، کاهش وزن همیشه توصیه می‌شود، خصوصا افرادی که بیماری خود را به خوبی کنترل نمی‌کنند و دائما در بیمارستان بستری هستند. گرچه عوامل دیگری چون سیگار کشیدن و انواع حسایست‌ها در بیماری آسم موثرند و باید کنترل شوند، اما نمی‌توان نقش چاقی مفرط را در این بیماری دست کم گرفت.

دشواری کنترل آسم در افراد چاق

مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه غدد و متابولیسم در گزارشی اعلام کرد: چاقی، علایم آسم را تشدید و کنترل آن را دشوارتر می‌کند.

آسم بیماری‌ای است که عوامل ژنتیک و محیطی می‌تواند در ایجاد و تداوم آن نقش داشته باشد. از عوامل محیطی موثر در آسم می‌توان به آلرژن‌های محل زندگی، استعمال دخانیات غیرفعال(Passive smoking)، عفونت‌های دستگاه تنفس و چاقی اشاره کرد. چاقی به عنوان یک عامل خطر در ایجاد و پیشرفت این بیماری، می‌تواند به روش‌های مختلف بر روی بیماری آسم تأثیر گذارد. کاهش عملکرد ریوی یا تغییر توازن ایمونولوژیک مانند افزایش سایتوکین‌های پیش التهابی (باعث تحریک التهاب راه‌های هوایی و افزایش شدت آن)، ریفلاکس، اثرات مکانیکی چاقی (فشار ناشی از بافت افزایش یافته در دیواره قفسه سینه و شکم می‌تواند اثرات مکانیکی مستقیم بر روی ریه‌ها و تحریک آن بگذارد) و تأثیرات هورمونی بر بیماری آسم اثرگذار است. بیش از 50 مطالعات مقطعی یا موردی منتشر شده است که نشان می‌دهد چاقی خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان افزایش می‌دهد.

آسم

در کودکان نیز بین افزایش وزن بدن و علائم آسم ارتباط دیده شده است. وزن بالای بدن در هنگام تولد یا افزایش وزن در دوران کودکی خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد. نزدیک به 60 درصد تمام موارد آسم کودکان به دلیل اضافه وزن و چاقی ایجاد می‌شود.

یکی از محدودیت های اصلی مطالعات مقطعی این است که این دسته از مطالعات نمی‌توانند جهت ارتباط علت و معلول را نشان دهند.

یک مطالعه آینده نگر که بر روی 135 هزار نفر به مدت 21 سال پیگیری انجام شد، نشان داد که با هر واحد افزایش BMI بروز آسم به ترتیب به میزان 10 درصد و 7 درصد در مردان و زنان افزایش می‌یابد.

همچنین مطالعات طولی نشان داده اند افرادی که در شروع مطالعه چاق بوده اند یا در طول دوره مطالعه افزایش وزن داشته اند، در معرض خطر ابتلا به علائم خس خس سینه هستند که مستقل از سطح فعالیت فیزیکی در آن‌ها بوده است.

بیماری آسم در افراد چاق، سخت تر کنترل و درمان می‌شود. این افراد به درمان معمول آسم (مانند کورتیکواستروئید های استنشاقی) نیز ضعیف تر پاسخ می دهند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

مجله پزشکی مادر - مژگان جنگی

ایرنا

مطالب مرتبط:

14 توصیه‌ی تغذیه‌‌ای برای مبتلایان به آسم

بهبود آسم با درمان‌های خانگی

تغذیه برای سلامت ریه

تغذیه و تنگی‌نفس

غذا در بـرابر آسم

نقش تغذیه در بهبود و تشدید بیماری آسم

ریه سالم‌تر با تغذیه بهتر

توصیه های تغذیه‌ای در آسم

تغذیه در بیماران مبتلا به ذات‌الریه

شیر مادر احتمال ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می‌دهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.