تبیان، دستیار زندگی
فرنجمشک، مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص گیاه فرنجمشک: از معده تا اعصاب


فرنجمشک، مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می‌باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می‌گیرند.

فرنجمشک

فَرَنجمُشک با نام علمی scutellaria lateriflora گیاهی پایا از تیره نعناعیان و یکی از گیاهان دارویی است. به آن فرنجمسک، فرنجموشک، افرنجمشک، ریحان قرنفلی، پلنگمشک و برنجمشک نیز گفته‌اند.

این گیاه در طب به عنوان بادشکن و ضد تشنج و مقوی معده و معرق و زیادکننده ترشحات صفرا تجویز می‌شود. به علاوه در رفع سرگیجه، رفع حالت قی زنان باردار و بی خوابی و ضعف مصرف آن توصیه شده ‌است.

فرنجمشک یک گیاه بومی اروپاست ولی امروزه در تمام نقاط دنیا کشت می‌شود. گیاهی است پایا، چندساله به ارتفاع 120- 30 سانتی متر، دارای ساقه خمیده، چندگوش، کرکدار و منشعب. این گیاه دارای شاخه‌های پرپشت و متعدد است.

برگ‌های این گیاه متقابل بیضوی و قلبی‌شکل و دندانه‌دارند. ریشه این گیاه کوچک و استوانه‌ای شکل و سخت و منشعب است.

گل‌هایش سفید یا گلی رنگند که به تعداد 6 تا 12 در کناره برگ‌ها مجتمع گردیده‌اند. گل‌ها دارای دم گل کوتاه، مجتمع در چرخه‌های کم و بیش یک طرفه محوری و به رنگ سفید متمایل به صورتی است.

فرنجمشک تاثیر فوق العاده‌ای در تسکین و رفع درد و نفخ معده، بی‌خوابی، درد قاعدگی و انواع سردردها دارد. برای اعصاب مفید بوده و با ایجاد آرامش هر نوع فشار روحی و نگرانی عصبی را از بین می برد

میوه‌اش فندقه و قهوه‌ای رنگ می‌باشد. فرنجمشک در زمان گل دهی بوی لیمو می‌دهد و دانه‌هایش قهوه ای است، به‌طوری که اگر انگشتانتان را روی برگ‌های گیاه بمالید، احساس نوعی مزه ترش و شیرین شبیه لیمو به شما دست می دهد.

محل رویش آن در ایران در جنگل گلستان، گنبد، دره هراز نزدیک آمل، تنکابن، باختران و لرستان بوده و البته در اطراف تهران نیز یافت می شود.

فرنجمشک تاثیر فوق العاده‌ای در تسکین و رفع درد و نفخ معده، بی‌خوابی، درد قاعدگی و انواع سردردها دارد. برای اعصاب مفید بوده و با ایجاد آرامش هر نوع فشار روحی و نگرانی عصبی را از بین می برد. در رفع التهابات ناشی از گزش حشرات و تبخال جزء بهترین داروهای گیاهی به شمار می‌رود. خوردن روزانه چای فرنجمشک بهترین دارو برای رفع خستگی و اسپاسم عضلانی است.

فرنجمشک

خواص درمانی این گیاه

* مصرف این گیاه درد مفاصل را برطرف می کند.

* اسپاسم های عضلانی را تسکین می دهد.

* تنش های عصبی و اضطراب را رفع می کند.

* سردردهای عصبی را کاهش می دهد.

* سندروم بی قراری پا را کاهش می دهد.

* به طور موثر آرتریت و آلرژی هایی مانند تب یونجه را معالجه می کند.

* در طب سنتی چینی، این گیاه برای درمان تومور، سرطان های کبد، مثانه و پروستات به کار برده می شود.

* دم کرده آن گلودرد و سرفه را برطرف می کند.

* خاصیت خواب آوری دارد.

* نوشیدن دم کرده این گیاه در کنترل فشار خون موثر است.

خواص چای فرنجمشک

* کاهش دهنده فشار خون است.

* تب را پایین می آورد.

* خاصیت موثر ضدباکتریایی دارد.

* خستگی مفرط را برطرف می کند.

روش مصرف

بهترین راه برای استفاده از فواید این گیاه، مصرف دم کرده و عصاره سرد آن است که از طریق حل کردن 2 قاشق مرباخوری برگ فرنجمشک در یک فنجان آب جوش یا آب سرد حاصل می‌شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

خراسان

نارگیل

آفتاب

مطالب مرتبط:

آشنایی با خواص انواع گیاهان دارویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.