تبیان، دستیار زندگی
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اگر اراده سیاسی و واقع بینی لازم در طرف مقابل باشد مذاکرات حتی قبل از ۴ ماه هم به نتیجه می رسد، گفت که توافق با حفظ فشار امکانپذیر نیست و نمی توانند برای ما تعیین تکلیف کرده و چارچوب تعریف کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظریف: مذاکرات تمدید نمی‌شود


وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اگر اراده سیاسی و واقع‌بینی لازم در طرف مقابل باشد مذاکرات حتی قبل از 4 ماه هم به نتیجه می‌رسد، گفت که توافق با حفظ فشار امکانپذیر نیست و نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کرده و چارچوب تعریف کنند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر دو روزه‌اش به ارمنستان به تشریح روند کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت.

ظریف

وی در این گفت‌وگوی کوتاه چند دقیقه‌ای عنوان کرد که مذاکرات به مراحل بسیار حساسی رسیده و در حال حاضر بحث درباره جزییات است و گفت که اگر اراده سیاسی و واقع بینی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد حتی تا قبل از 4 ماه بعد از تمدید هفت ماهه توافق ژنو.

رئیس دستگاه دیپلماسی اینکه طرف مقابل در این مذاکرات بخواهد برای ایران تعیین تکلیف کرده و چارچوب تعریف کند را قابل پذیرش ندانست.

سفر وزیر خارجه چین به تهران در آینده نزدیک،‌ موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس،‌ روابط تهران و اوتاوا، انتقادات وارده به ظریف از دیگر موضوعاتی بود که رئیس دستگاه دیپلماسی در این گفت‌وگو به آنها اشاره کرد.

وی درباره روابط تهران و اوتاوا نیز تأکید کرد: کانادایی‌ها نیاز دارند که با واقع‌بینی به ایران نگاه کرده و در رفتار خود تجدیدنظر کنند.

و اما مشروح گفت‌وگو با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای؛

ظریف در این گفت‌وگو در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه مذاکرات به مراحل بسیار حساسی رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خصوص جزئیات و موضوعات ریز کارشناسی بحث می‌کنیم، در خصوص کلیات توافق هست و آنچه هنوز در مورد آن بحث وجود دارد، جزئیات است که در برخی موارد در جزئیات نزدیک‌تر هستیم و در برخی دیگر نیاز به کار بیشتری هست که همکاران ما در مورد آن مشغول بحث و رایزنی‌ هستند.

وی تصریح کرد: معتقدم اگر اراده سیاسی و واقع‌بینی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد مذاکرات کاملاً می‌تواند به نتیجه برسد، حتی قبل از 4 ماه و به همین خاطر نیز قبلاً‌ از من نقل قول شد که ما حتی می‌توانیم تا 22 بهمن به نتیجه برسیم.

مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌‌ای با تأکید بر اینکه من هیچ وقت نگفتم که تا 22 بهمن به نتیجه خواهیم رسید، یادآور شد: من گفتم در صورتی که طرف مقابل آمادگی داشته باشد و واقع‌بینانه به مذاکرات بیندیشد، به نتیجه می‌رسیم.

ظریف گفت: اگر اراده سیاسی و واقع‌بینی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد مذاکرات کاملاً می‌تواند به نتیجه برسد، حتی قبل از 4 ماه و به همین خاطر نیز قبلاً‌ از من نقل قول شد که ما حتی می‌توانیم تا 22 بهمن به نتیجه برسیم

ظریف با یادآوری این نکته که قبلاً من و همکاران گفتیم راجع‌ به اصول بحث نمی‌‌کنیم و راجع‌ به جزئیات بحث می‌کنیم، عنوان کرد: درباره جزئیات در برخی موارد نظرات خیلی نزدیک است و در برخی موارد ممکن است هنوز روی نظرات اختلافاتی وجود داشته باشد.

*ایرانی‌ها در برابر فشار توافق نمی‌کنند

وی اضافه کرد:‌ به اعتقاد من نیاز است که طرف مقابل این واقعیت را درک کند که اگر قرار است به توافق با ایران برسد، توافق با حفظ فشار امکانپذیر نیست و ایرانی‌ها در برابر فشار توافق نمی‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر احترام به ملت ایران و حقوق‌شان تصریح کرد: ما مشکلی نداریم، برنامه هسته‌ای ما کاملاً صلح‌آمیز است و تمام اقداماتی که می‌خواهد صورت گیرد برای این است که اطمینان حاصل کنند این برنامه صلح‌آمیز است و هیچ مشکلی در این خصوص نیست.

ظریف گفت: آنچه مشکل است این است که بخواهند برای ما تعیین تکلیف کرده و چارچوب تعریف کنند که این شدنی نیست و یا اینکه بخواهند در مورد تحریم‌ها اقداماتی را صورت دهند که با تعهدشان مبنی بر برداشتن تحریم‌ها مغایرتی داشته باشد که ما اینگونه حرکت‌ها را نمی‌توانیم بپذیریم.

* رسیدن به توافق کاملا ممکن و محتمل/در ایران کسی آمادگی تمدید را ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معتقدید تا قبل از 4 ماه اعلام شده - بعد از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو در سوم آذر ماه سالجاری - حصول توافق امکانپذیر است، افزود: رسیدن به توافق کاملاً ممکن و محتمل است؛ اما طرف مقابل ملاحظاتی دارد و فشارهای سیاسی بر آن وارد می‌شود که ممکن است این اراده و تصمیم سیاسی را مقداری با مشکل مواجه کند.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص تمدید مذاکرات در صورت عدم حصول توافق بعد از 4 ماه نیز گفت: بسیار دشوار است که بخواهم تصور کنم این زمان قابل تمدید باشد.

ظریف اضافه کرد: دور قبل هم فکر می‌کردیم به تمدید نیازی نیست و بدون تمدید باید به نتیجه برسیم و در این دور نیز همین دیدگاه را داریم. به نظر می‌رسد در جمهوری اسلامی در این دور، کسی آمادگی تمدید را نداشته باشد.

* نشست معاونان ایران و 1+5 در مونیخ هنوز قطعی نشده/هنوز تصمیمی برای جلسه 1+5 در مونیخ نگرفته‌ایم

وی در خصوص برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در اوائل فوریه با بیان اینکه همه اعضای 1+5 در زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در این کنفرانس حضور ندارند و فقط جان کری، لوران فابیوس و اشتان مایر وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان در مونیخ هستند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه با 1+5 در مونیخ نگرفته‌ایم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای همچنین گفت که نشست ایران و 1+5 در مونیخ و در سطح معاونان نیز هنوز قطعی نشده و آنچه هنوز قطعی است جلسه روز پنج‌شنبه این هفته (9 بهمن ماه) معاونان وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی در استانبول است.

* سفر وزیر خارجه چین در آینده نزدیک به تهران

وزیر خارجه کشورمان که پیش از این از سفر همتای چینی‌اش به تهران خبر داده بود در این باره گفت: در حال برنامه‌ریزی انجام این سفر با وزیر خارجه چین هستیم. ایشان قرار بود به تهران سفر کند که در حال قطعی کردن تاریخ سفر هستیم.

*سفر آفریقایی ظریف

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که اوائل هفته آینده به چند کشور آفریقایی سفر می‌کند.

* انتقاد حق مردم و نمایندگان

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص انتقادات وارده به وی از جمله در خصوص پیاده‌روی‌‌اش با جان کری در ژنو با بیان اینکه انتقاد حق مردم و نمایندگان است، یادآور شد: فقط همیشه درخواست کرده‌ام که دو نکته را در انتقاد در نظر داشته باشند؛ اول منافع ملی، که مهم‌ترین نکته است. حرف‌هایی نزنند که توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار گیرد و دوم انصاف که امیدوارم آن را رعایت کنند.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص تمدید مذاکرات در صورت عدم حصول توافق بعد از 4 ماه نیز گفت: بسیار دشوار است که بخواهم تصور کنم این زمان قابل تمدید باشد

*موضوع بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و لندن

وزیر خارجه درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلستان در لندن و تهران و اینکه آیا علت به طول انجامیدن بازگشایی سفارتخانه انگلستان بحث پرداخت خسارت به انگلیس است؟ گفت: بحث خسارت نیست؛ برای باز شدن سفارت امکاناتی لازم است که سفارتخانه برای کار کردن به آن نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه با سفارت انگلستان در تهران در صورت باز شدن مثل سایر سفارتخانه‌ها برخورد می‌کنیم، گفت: توقع داریم که با سفارت ما در لندن نیز با همان شکل برخورد شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی تصریح کرد: ما ادعایی فراتر از سایر سفارتخانه‌ها و سایر مقررات دپیلماتیک نداریم و نمی‌پذیریم که طرف مقابل خواسته‌ای فراتر از مقررات دیپلماتیک داشته باشد.

*تجدیدنظر کانادا در رفتارش

ظریف همچنین در خصوص مناسبات تهران و اوتاوا با تأکید بر اینکه کانادایی‌ها نیاز دارند که با واقع‌بینی به ایران نگاه کنند، گفت:‌احساس می‌کنم دولت کانادا حداقل نزاکت دیپلماتیک را در قبال مردم و دولت ایران رعایت نمی‌کند و حتماً نیاز دارد که در رفتارش تجدیدنظر کند.

بخش سیاست تبیان


منبع : فارس