تبیان، دستیار زندگی
بعد از انتشار نامه رهبر به جوانان اروپایی و امریکایی کاربران شبکه های اجتماعی خودشان وارد عمل شدند و با راه اندازی صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی به تبلیغ نامه پرداختند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای یک نامه


بعد از انتشار نامه رهبر به جوانان اروپایی و امریکای شمالی کاربران شبکه های اجتماعی خودشان وارد عمل شدند و با راه اندازی صفحات مختلف در شبکه های اجتماعی به تبلیغ نامه پرداختند.

تلاش های خودجوش برای نامه رهبری

یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی این است که هرآنچه در آنها اتفاق می افتد مردمی است و علاوه بر نبود هیچ اجبار و حکمی برای کاربران ، هر کس به تناسب اعتقادات و علایق خود صفحات و مطالب مورد نظرش را دنبال می کند.

در مطلب قبل  بازتاب نامه رهبری در رسانه های داخلی به ویژه مطبوعات را بیان کردیم که آنطور که باید به نامه پرداخت نشده بود و در اینجا تلاش هایی را بیان می کنیم که توسط خود کاربران شبکه های اجتماعی برای دیده شدن نامه انجام شده است.

بعد از اینکه نامه رهبری در فیس بوک و توئیتر منتشر شد تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی در داخل، برای بهتر دیده شدن نامه توسط جوانان اروپایی و امریکایی متن نامه را به زبان های مختلف برای دیگران ارسال کردند. علاوه بر این در بعضی شبکه ها صفحاتی هم راه اندازی شد با عنوان "نامه ای برای شما" که اولین هسته ی بین المللی این جنبش به نام letter4u با راه اندازی صفحه عربی در فیسبوک تشکیل شد.

در این صفحه ی فیسبوک که با عنوان "رسالة الیک" در بین کاربران عرب زبان شناخته می شود، با انتشار پوسترهایی به زبان عربی، کاربران عرب زبان  با قرار دادن ترجمه نامه و پوسترهای جنبش به زبان عربی و انگلیسی و همچنین ویدئوهای مرتبط، از جوانان کشورهای اسلامی برای حضور در این جنبش و اقدام برای نشر بیشتر و موثرتر نامه رهبر دعوت کرده اند.

تلاش های خودجوش برای نامه رهبری

پیشنهاداتی برای ارسال نامه

با توجه به صفحات متعددی که در شبکه های اجتماعی برای بهتر دیده شدن این نامه راه اندازی شد سایت رهبری هم پیشنهاداتی را برای کاربرانی که علاقه مند به ارسال نامه هستند بیان کرد تا محتوای پیام بدون نقص و به شکلی متفاوت منتشر شود. مانند اینکه: سعی کنید پیج افراد غیرسیاسی مثل بازیگرها و ورزشکاران را، کامنت باران نکنید و پیج این افراد را به هم نریزید؛ چون قبل از هر چیز به هم زدن محیط خصوصی این افراد است؛ بنابراین فقط درصورتی اقدام به کامنت دهی(هشتگ و پیام های کوتاه) کنید که قبل از شما، کسی این کار را نکرده باشند.

اما در مورد افراد سیاسی، صفحات این افراد بیش از آن که جنبه خصوصی داشته باشد، به عنوان یک منبع خبری مطرح است؛ در نتیجه تعدد کامنت، موجب ایجاد مزاحمت برای آنها نخواهد شد.

در سایت رهبری کار دیگری هم انجام شد و آن انجام مصاحبه  با برخی کارشناسان مانند دکتر قدیری ابیانه است و کاربرانی که به ارسال نامه مشغول هستند از متن این گفتگو ها استفاده می کنند.

با دو نفر از کسانی که برای معرفی نامه رهبر تلاش هایی را انجام داده اند گفتگویی کوتاه انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

محمد مهدی روزبهی متولد 1361، دانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی است. او از طریق تلگرام این کار را انجام داده و می گوید: "گروهی صد نفره در تلگرام داریم که مطالب مذهبی و اعتقادی در آن به اشتراک گذاشته می شود. وقتی نامه منتشر شد هر کدام از بچه ها به طور خودجوش بخش هایی از نامه را در گرو ه می گذاشتند؛ بعد تصمیم گرفته شد که برای دسترسی به کاربران خارجی تعدادی اسامی خارجی را سرچ کنیم و اتفاقی هر اسمی که آمد توضیح مختصری بدهیم و نامه را برایش ارسال کنیم. من هم این کار را انجام دادم و حدود 30 اسم را سرچ کردم، اسم هایی که به نظرم می رسید مثل جان، جیمی و.... از بین چند صفحه ای که با سرچ پیدا کردم برایشان نامه را فرستادم که دو نفر از آنها به من جواب دادند. نفر اول گفت: من فقط اسپانیایی بلد هستم و حرف شما را نمی فهمم، من هم نامه را به کسی که زبان اسپانیایی بلد بود دادم و او نامه را برایم ترجمه کرد و من هم مجدد نامه را ارسال کردم؛ نفر دوم هم کُره ای بود و گفت زبان دیگری بلد نیستم که قرار شد برای او هم به زبان کره ای ترجمه کنیم، اما زبان کره ای سخت تر بود و فعلا کسی را پیدا نکردم که نامه را به زبان کره ای ترجمه کند. اما بعد از ارسال نامه شخص کره ای با من ارتباط برقرار کرد و چندتا عکس برایم فرستاد و اینکه منتظر مانده تا نامه را برایش ترجمه کنم. در اینستاگرام هم صفحه ای باز کردم برای معرفی محتوای نامه.

بعد از اینکه نامه رهبری در فیس بوک و توئیتر منتشر شد تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی در داخل، برای بهتر دیده شدن نامه توسط جوانان اروپایی و امریکایی متن نامه را به زبان های مختلف در این شبکه ها ارسال کردند

با بچه های گروه تصمیم گرفتیم نامه را در شبکه های مختلف و به شکل های تازه تری مطرح کنیم و اصل کاری که انجام می دهیم محتوای نامه آقا است و قرار نیست چیز جدیدی به آن اضافه کنیم. طراحی پوستر، ساخت کیلیپ و ... کارهایی است که در نظر داریم انجام بدهیم و دنبال شخصی هستیم که به این کار وارد باشد تا کار خوب و جدیدی شود.

حالا که بستری فراهم شده با این تعداد کاربر خیلی خوب می شود از این فضا استفاده کرد. مخصوصا که با گذشت زمان کم کم محتوای مطالب این شبکه ها تکراری و خسته کننده شده و کاربران در همه جا به دنبال مطالب جدید هستند. باید از محتوای نامه برای انتشار در جاهای مختلف استفاده کنیم. ظاهرا رسانه های خارجی بیشتر به این نامه پرداختند و در جاهایی هم در کشورهای دیگه طوری نامه را جلوه دادند که دیده نشود پس ما باید جلو این ممنوعیت را بگیریم تا نامه به گوش همه برسد."

تلاش های خودجوش برای نامه رهبری

خدیجه گودرزی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی هم فرد دیگری است که نامه را برای چند نفر ارسال کرده اما با تجربه ای متفاوت با آقای روزبهی. خانم گودرزی می گوید: "یکی از کسانی که نامه را برایش ارسال کردم اسمش مایکل بود، من اول فایل صوتی را برایش فرستادم، پرسید چرا این را برای من فرستادی؟ که در جوابش گفتم این یک نامه به تمام جوانان اروپا و آمریکاست.

پرسید مگه من شما را میشناسم؟ گفتم: به نام نه، اما من این نامه را به عنوان یک دوست برای شما میفرستم.

گفت: دیگه نفرست چون به عنوان اسپمر معرفیت می کنم. گفتم: هیچ اتفاقی تصادفی نیست، اگر یک بار گوش بدی بد نیست. گفت: دیگه به من پیام نده و من دوباره متن نامه را فرستادم و این بار گفت: هیچ راهی ندارم جز اینکه شماره ات رو به عنوان اسپمر بدم. منم گفتم روزت خوش. اما کلا نذاشتم بی تفاوت بگذره و تمام تلاشم را کردم که با نامه آشنا بشه."

نکته مشترک بین این دو نفر و تعداد بسیاری از کسانی که برای معرفی نامه رهبر فعالیت هایی را انجام داده اند این است که معتقدند تمام تلاش خود را برای این کار انجام می دهند و چندان برایشان مهم نیست که چند نفر از کار آنها استقبال کنند. همین که توانسته باشند کاری را برای رساندن محتوای نامه رهبر انجام داده باشند برایشان خوشایند است.

زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

یک نامه و یک ابهام

بازتاب نامه رهبری در رسانه های خارجی