تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم مجلس ایران برای تصویب طرح غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم از ایران خواست تا در چارچوب برنامه مشترک اقدام باقی بماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش آمریکا به طرح غنی سازی ۶۰ درصدی


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم مجلس ایران برای تصویب طرح غنی سازی 60 درصد اورانیوم از ایران خواست تا در چارچوب برنامه مشترک اقدام باقی بماند.

غنی سازی 60 درصد

"جن ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از احتمال سفر "جان کری" وزیر امور خارجه با "باراک اوباما" رئیس جمهور به عربستان خبر داد. سفر کوتاه فردا سه شنبه اوباما به شهر ریاض اساسا با هدف دیدار با سلمان شاه جدید عربستان و تسلیت به خاندان و ملت سعودی به خاطر مرگ عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی در هفته گذشته صورت خواهد گرفت در جریان حضور اوباما در ریاض، دو طرف درباره شماری از مسائل اصلی بحث خواهند کرد که مبارزه با داعش و اوضاع در یمن از جمله محورهای مذاکرات خواهد بود.

وی اظهار نظری درباره تصمیم مجلس ایران برای تصویب کردن طرحی درباره غنی سازی 60 درصد اورانیوم اظهار نظری نکرده و تنها از ایران خواست تا در چارچوب برنامه مشترک اقدام باقی بماند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره بسته شدن سفارت آمریکا در یمن گفت که این سفارتخانه همچنان باز بوده و تنها بخشی از خدمات کنسولگری به روی عموم متوقف شده است.

وی هیچگونه سخنی در این باره که آیا آمریکا با گروه انصارالله که در دولت نیز حضور دارد مذاکراتی داشته یا خیر. این در حالی است که ساعتی پیش رسانه‌ها خبر دادند که سفارت آمریکا در صنعا پایتخت یمن اعلام کرد که این سفارت تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد.

جن ساکی در بخشی دیگر از کنفرانس خبری خود درباره عقب‌نشینی کامل داعش در شهر کوبانی سوریه گفت که در آنجا همچنان درگیری‌هایی وجود دارد و تقریبا 70 درصد از این شهر آزاد شده اما هنوز نمی‌توان تایید کرد که این شهر به طور کامل در کنترل نیروهای ضد داعش قرار گرفته است. ساعتی پیش "فرحان حاج عیسی" عضو شورای رهبری منطقه کوبانی در مصاحبه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم از آزادی کامل منطقه عین العرب [کوبانی] و فرار تروریست‌ها به ترکیه خبر داد.

وی افزود: تا چند ساعت دیگر منطقه عین العرب کاملاً از لوث وجود تروریست‌های داعش پاک‌سازی می‌شود و پیروزی نهایی اعلام خواهد شد.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با مجله آمریکایی "فارن افرز" تصریح کرد اسرائیلی‌ها از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کنند... این کاملاً مشخص است. هر گاه ما در منطقه‌ای پیشروی می‌کنیم، اسرائیلی‌ها اقدام به یک حمله می‌کنند تا بر فعالیت‌های ارتش سوریه تأثیر بگذارند.... این کاملاً آشکار است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود در واکنش به مصاحبه اخیر "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه گفت که این مصاحبه بار دیگر بر اعتقاد ما تاکید دارد که وی مدت‌هاست که مشروعیت خود را از دست داده است.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با مجله آمریکایی "فارن افرز" تصریح کرد اسرائیلی‌ها از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کنند... این کاملاً مشخص است. هر گاه ما در منطقه‌ای پیشروی می‌کنیم، اسرائیلی‌ها اقدام به یک حمله می‌کنند تا بر فعالیت‌های ارتش سوریه تأثیر بگذارند.... این کاملاً آشکار است. به همین علت است که مردم سوریه با تمسخر می‌گویند چه کسی می‌گوید القاعده نیروی هوایی ندارد، در واقع نیروی هوایی اسرائیل همان نیروی هوایی القاعده است.

جن ساکی به اوضاع در اوکراین نیز اشاره کرد و گفت که روز گذشته "جان کری" با "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه صحبت کرده است.

وی تاکید کرد که هیچ نیروی ارتش آمریکا در اوکراین حضور نداشته و شایعاتی درباره حضور نیروهای ناتو در اوکراین نیز وجود دارد که همه اینها شایعاتی هستند که صحت ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رویدادهای اخیر در مصر را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شد.

روز گذشته سراسر مصر شاهد تظاهرات هایی به مناسبت چهارمین سالروز انقلاب 25 ژانویه بود. مناطق مختلف مصر از ساعات اولیه صبح دیروز شاهد تدابیر شدید امنیتی بود.

در درگیری‌های روز گذشته دست کم 23 تن کشته و 97 نفر نیز زخمی شدند.

بخش سیاست تبیان

منبع : الف