تبیان، دستیار زندگی
از جمله مهمترین اتهاماتی که نوعاً از طرف معاندین و اسلام ستیزان در تریبون ها، و شبکه های ماهواره ای و اینترنتی مطرح می شود؛ موضوع برخورد اسلام با غیر مسلمین و مشرکین است؛ از این رو با ذکر مواردی از آیات نورانی قرآن مجید و فراموش کردن سایر آیات سناریوی اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهمت ناروا و زننده به اسلام!


از جمله مهمترین اتهاماتی که نوعاً از طرف معاندین و اسلام ستیزان در تریبون‌ها، ‌و شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی مطرح می‌شود؛ موضوع برخورد اسلام با غیر مسلمین و مشرکین است؛ از این رو با ذکر مواردی از آیات نورانی قرآن مجید و فراموش کردن سایر آیات سناریوی اسلام هراسی را در رأس امور خود کلید زد تا اینکه تصویر نادرستی از اسلام را به سایر نقاط دنیا مخابره کنند.


میلاد حضرت محمد (ص)

اگر میان ویژگى‏هایى كه انسان از آن بهره‏مند است و صفاتى را كه بدان آراسته مى‏باشد مقایسه نماییم از حیث وارستگى و فضیلت، صفتى را برتر از صفت مهربانى نمى‏یابیم. مهربانى در اسلام صفتى نیک و برجسته است و یكى از صفات خدایى است كه مسلمانان در عبادت و پرستش، رو به سوى او مى‏آورند چه این‏كه او «رَحمن و رَحیم» است و «وَ رَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَى‏ءٍ».

غم خواری و دلسوزی

یکی از زیباترین مولفه‌های که پیامبر رحمت در مسیر تبلیغ دین و برخورد با مشرکین مکه از آن بهره می‌جوستند عنصر عاطفه، رقت قلب، غم خواری و دلسوزی در مسیر هدایت امت بود. این در حالی است که جامعه متعصب جاهلی از هیچ گونه رفتار قباحت آمیزی در حق پیامبررحمت کوتاهی نکردند. در معرفی این شاخص اخلاقی خداوند متعال این چنین می‌فرماید:

«قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُكَ الَّذی یَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا یُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ؛[انعام/33] به یقین، مى‏‌دانیم كه آنچه مى‏‌گویند تو را سخت غمگین مى‌‏كند. در واقع آنان تو را تكذیب نمى‏‌كنند، ولى ستمكاران آیات خدا را انكار مى‏‌كنند.»

و همچنین خداوند متعال در خصوص غم خواری رسول اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) می فرماید:«وَ مَنْ كَفَرَ فَلا یَحْزُنْكَ كُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ؛[لقمان/23] و هر كس كفر ورزد، نباید كفر او تو را غمگین گرداند. بازگشتشان به سوى ماست، و به [حقیقتِ‏] آنچه كرده‏اند آگاهشان خواهیم كرد. در حقیقت، خدا به راز دلها داناست.»

زبان نرم و مهربان

برخلاف کسانی که تصویر خشک و خشنی از سیره رسول اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) به دنیای مدرن ارسال می‌کنند خداوند متعال ایشان را به مهربانی و خوش زبانی معرفی می‌فرماید، چرا که اگر غیر از این بود کسی در آن زمان تمایلی به گروین به دین مبین اسلام پیدا نمی‌کرد؛ خداوند متعال در این خصوص می فرماید:«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك؛[آل عمران/159] پس به [بركتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراكنده مى‏‌شدند.»

یکی از وظایف اخلاقی- تربیتی هر انسانی در جامعه این است که در برآورده ساختن نیازهای همنوعان خود تلاش نماید. رفع نیاز از یک مسلمان و برآورده ساختن حاجت او، نه تنها اجر و پاداشی بالاتر و برتر از بیست حج دارد

عفو و صفح جمیل

عفو به معنای گذشت و بخشش.[1] و صفح به معنای در گذشتن و نکوهش نکردن است.[2]

علامه طباطبایی می‌فرماید: «در صفح معنای اضافی نیز وجود دارد وآن روی خوش نشان دادن است.»[3] رسول اکرم(صلی الله علیه وآل و سلم) با برخورداری از این مولفه‌های اخلاقی به خوبی توانستند در قلب های سخت و خشن مردم جاهلی نفوذ نموده و سرزمین وجودی آنها را تسخیر اخلاق زیبایی خویش نمایند. خداوند متعال در خصوص اهمیت و لزوم این مولفه‌ی اخلاقی به پیامبر خود می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ؛[ الحجر/ 85] آسمان ها و زمین و آنچه را که میان آنهاست جز به حق نیافریده‌ایم و، بی تردید قیامت فرا می رسد پس گذشت کن، گذشتی نیکو.»

شتاب نکردن در تعذیب

در طول تبلیغ دین مبین اسلام به هر اندازه معاندین سنگ اندازی و ستیزه جویی را سرلوحه کارهای خود قرار می دادند رسول اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم)، اغماض و حتی مغفرت و بخشش برای امت مسیر هدایت امت را در پیش می گرفتند و با موعظه و حکمت نیکو راه سعادت و کمال را به امت خود نشان می دادند: خداوند متعال می‌فرماید:

« فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ ما یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنْ نَهارٍ بَلاغٌ فَهَلْ یُهْلَكُ إِلاَّ الْقَوْمُ الْفاسِقُونَ؛[احقاف/35] پس همان گونه كه پیامبرانِ نستوه، صبر كردند، صبر كن، و براى آنان شتابزدگى به خرج مده. روزى كه آنچه را وعده داده مى‏شوند بنگرند، گویى كه آنان جز ساعتى از روز را [در دنیا] نمانده‏ اند [این‏] ابلاغى است. پس آیا جز مردم نافرمان هلاكت خواهند یافت؟»

احسان و کمک به نیازمندان

خدمت به مردم از کاربردی ترین شیوه های تربیتی برای جذب دل ها است؛ چرا که انسان به طور فطری، خود را دلبسته و فریفته کسی می داند که به او نیکی کند و یا گره ای را از مشکلات زندگی اش باز می کند.

یکی از زیباترین مولفه‌های که پیامبر رحمت در مسیر تبلیغ دین و برخورد با مشرکین مکه از آن بهره می‌جوستند عنصر عاطفه، رقت قلب، غم خواری و دلسوزی در مسیر هدایت امت بود. این در حالی است که جامعه متعصب جاهلی از هیچ گونه رفتار قباحت آمیزی در حق پیامبررحمت کوتاهی نکردند

یکی از وظایف اخلاقی- تربیتی هر انسانی در جامعه این است که در برآورده ساختن نیازهای همنوعان خود تلاش نماید. رفع نیاز از یک مسلمان و برآورده ساختن حاجت او، نه تنها اجر و پاداشی بالاتر و برتر از بیست حج دارد (حر عاملی، 1409ق، ج 16، صص 363 -365)، بلکه از محبوب ترین کارها نزد خدا به حساب می آید .(ابی یعقوب، 1405ق،  ج 2، ص 10)

تا ابد در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشیم !

مردى از انصار خدمت پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله آمد و عرض كرد: یا رسول الله! من طاقت فراق شما را ندارم. هنگامى كه به خانه مى روم به یاد شما مى افتم، از روى محبت و علاقه اى كه به شما دارم، دست از كار و زندگى برداشته، به دیدارتان مى آیم، تا شما را از نزدیك ببینم، آن گاه به یاد روز قیامت مى افتم كه شما وارد بهشت مى شوید در والاترین جایگاه آن قرار مى گیرید و من آن روز از جدایى شما اى رسول خدا چه كنم؟ بعد از صحبت هاى مرد انصارى، این آیه شریفه نازل شد:

آنان كه از خدا و رسولش اطاعت كنند، در زمره كسانى هستند كه خدا برایشان نعمت ها عنایت كرده از پیغمبران، راستگویان، صادقان، شهیدان و صالحان و اینان خوب رفیقانى هستند.(سوره نساء: آیه 69.)

رسول خدا صلى الله علیه و آله آن مرد را خواست و این آیه را برایش خواند و این مژده را به او داد كه پیروان راستین پیامبر صلى الله علیه و آله در بهشت ، كنار آن حضرت خواهند بود.(بحار: ج 17، ص 14)

پی نوشت ها:

[1]. ترجمه و تحقیق،‌مفردات راغب،‌ ج2ص838

[2].همان ص564

[3]. ترجمه المیزان،ج12ص280

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت رهروان ولایت

وبلاگ رسول مهربانی

سایت حبل المتین (نشریه علمی و تخصصی )

مطالب مرتبط:

دعای عجیب پیامبر(صلی الله علیه و آله) برای دوستان و دشمنان!

اَدب حضور در محضر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله

هم اکنون باید قاطع بود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.