سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
در ادیان الهی و نه فقط اسلام دو گونه برخورد با متخلفین و دشمنان وجود دارد. اول مدارا و دوم قاطعیت. شناخت موضع استفاده از هر یک امری است بسیار مهم. یکی از اموری که قاطعیت در آن ضروری است مبارزه با دشمنان فرهنگی می باشد. کسانی که به طرق مختلف در تلاشند تا چ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم اکنون باید قاطع بود 


بار دیگر توهینی بزرگ بر ساحت پیامبر مهربانی ‌ها صورت گرفت. بار دیگر خواستند رهبر بزرگ مسلمانان را به استهزا کشند. یک بار دیگر طرحی ننگین با عنوان آزادی بیان کشیدند و به خیال خود ضربه به اسلام ناب زدند.

رهبر

اما اینان نمی‌دانند که خداوند یکتا «خیر الماکرین» است. خداوند هیچ‌گاه نمی‌گذارد چنین توهیناتی بی‌پاسخ بماند. هم‌چنانکه به خوبی می‌بینیم در گوشه و کنار جهان، مسلمان و غیر مسلمانان فریاد برآورده و از رسول رحمت دم می‌زنند. این کار جز به نفع اسلام تمام نخواهد شد. این عمل تنها زمینه‌ای بیش‌تر برای آگاهی جهانیان با اسلام و در نتیجه گسترش آن را به دنبال خواهد داشت.

اما با این همه هرگز دلیل بر آن نیست تا متخلفین به حال خود رها گردند. اینان بزرگ‌ترین اشتباه اخلاقی را مرتکب شدند و با نام آزادی بیان دست به توهین مقدسات دینی مردمی زدند که با تمام وجود پیامبرشان را دوست دارند. برخورد با متخلفین در آیین اسلام امری است مهم و تأیید شده و ما انتظار داریم با این متخلفان همانند آنچه در دینمان آمده است برخورد گردد.

 

برخورد با متخلفین در اسلام

اسلام دینی است الهی. آخرین دین و کامل‌ترین آیین. برنامه‌ای جامع برای زندگی بشر تا آخرین روز تاریخ. قوانین اسلامی بر دو اصل مدارا و قاطعیت بنا شده است. هر یک جایگاهی دارد و شناخت محل اجرای آن بسیار مهم و اثرگذار می‌باشد.

قرآن کریم همان طور که پیامبر خویش را به صلح و مدارا دعوت کرده و وی را «رحمة للعالمین» می‌خواند، در مواردی نیز شدت عمل، جنگ و کشتار را از او می‌طلبد.

اگر در آیات و روایاتی آمده است:

التوبه/128: «‌لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْكُمْ بِالْمُوْمِنینَ رَوُفٌ رَحیم‏»؛ «قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت‏] شما حریص، و نسبت به مومنان، دلسوز مهربان است».

التوبه/6: «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكینَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ»؛ «و اگر یكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود سپس او را به مكان امنش برسان، چرا كه آنان قومى نادانند».

من كتاب المحاسن عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: جاء جبرئیل إلى النبی (صلی الله علیه و آله) فقال: «یا محمد ربك یقرئك السلام و یقول لك دار خلقی»؛ جبرئیل‌ نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض‌ كرد: «پروردگارت‌ به‌ تو سلام‌ می‌رساند كه‌ با بندگانم‌ مُدارا كن». (مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 177)

امام علی علیه السلام فرمود :« ... بندگان‌ خدا! به‌ خویشتن، اجازه‌ مداهنه‌ و لاابالی‌گری‌ ندهید كه‌ شما را به‌ ستم‌ می‌كشاند. آن‌ گاه‌ كه‌ حق‌ را شناختید و حق‌ به‌ شما روی‌ آورد و نیاز به‌ یاری‌ شما دارد، هرگز مداهنه‌ و سستی‌ نكنید ... »

در مقابل مواردی نیز نشان از قاطعیت صریح دارد:

التوبه/5: «فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَخَلُّوا سَبیلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیم‏»؛ «پس چون ماه‏هاىِ حرام سپرى شد، مشركان را هر كجا یافتید بكشید و آنان را دستگیر كنید و به محاصره درآورید و در هر كمینگاهى به كمین آنان بنشینید پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند، راه برایشان گشاده گردانید، زیرا خدا آمرزنده مهربان است».

الفرقان/52: «فَلا تُطِعِ الْكافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبیرا»؛ «پس، از كافران اطاعت مكن، و با [الهام گرفتن از] قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز».

قال علی (علیه السلام): « ... و لا ترخصوا لأنفسكم فتدهنوا و تذهب بكم الرخص مذاهب الظلمة فتهلكوا و لا تداهنوا فی الحق إذا ورد علیكم و عرفتموه فتخسروا خسرانا مبینا ... ». « ... بندگان‌ خدا! به‌ خویشتن، اجازه‌ مداهنه‌ و لاابالی‌گری‌ ندهید كه‌ شما را به‌ ستم‌ می‌كشاند. آن‌ گاه‌ كه‌ حق‌ را شناختید و حق‌ به‌ شما روی‌ آورد و نیاز به‌ یاری‌ شما دارد، هرگز مداهنه‌ و سستی‌ نكنید ... ». (تحف العقول، ص 149)

شناخت هر یک از این مواضع وظیفه‌ای است سخت بر دوش مردم و دولت‌مردان و سران کشورهای مختلف. و اینک زمان قاطعیت فرا رسیده است. چرا که مقدسات یک آیین بازیچه دست عده‌ای قرار گرفته است که سخن از آزادی بیان می‌زنند. آزادی بیانی که به اعتقاد پاپ در این جایگاه بی‌معنا خواهد بود:

پاپ 78 ساله در گفتگو با خبرنگاران در هواپیمایی که از سریلانکا عازم فیلیپین بود، گفت: «هر مذهبی، شان و منزلت خود را دارد و محدودیت هایی وجود دارد. آزادی بیان، حق و وظیفه ای است که باید بدون اهانت کردن، ابراز شود». پاپ با اشاره به یکی از دستیارانش گفت که اگر این فرد به مادر او توهین کند، باید منتظر یک مشت از طرف خود پاپ باشد.

مبارزه صریح با دشمنان فرهنگی سیره معصومین (علیهم السلام) بوده است. امام علی (علیه السلام) با قصاصون و داستان‌پردازانی که داستان‌هایی موهوم و خرافی را در دین وارد می‌ساختند به شدت برخورد نمودند و این روند سیره تمام فرزندان آن حضرت قرار گرفت. غلات که فضیلت‌تراشی‌هایی بی‌پایه و اساس در شأن اهل بیت (علیهم السلام) می‌ساختند دشمنان اصلی آنان گشتند و به طور مختلف مورد حمله مستقیم و غیر مستقیم امامان (علیهم السلام) قرار گرفتند. این همه نشان از اهمیت مبارزات فرهنگی و عدم تسامح در این بخش دارد.

در ادیان الهی و نه فقط اسلام دو گونه برخورد با متخلفین و دشمنان وجود دارد. اول مدارا و دوم قاطعیت. شناخت موضع استفاده از هر یک امری است بسیار مهم. یکی از اموری که قاطعیت در آن ضروری است مبارزه با دشمنان فرهنگی می‌باشد. کسانی که به طرق مختلف در تلاشند تا چهره دین را خدشه‌دار سازند

امید است با متخلفان این اتفاق تلخ نیز برخوردی جدی صورت گیرد تا هیچ کس در هیچ کجای عالم بار دیگر به خود اجازه چنین اقدامی ندهد. پیامبر ما، رسول مهربانی ‌ها بود. آقای خوبی‌ها و کرامت‌ها. شخصیتی که اگر کسی اندکی با وی آشنایی داشته باشد جذب سیره و آیینش خواهد شد و همین است که دشمنان را به هراس انداخته و هر روشی را برای از بین بردن نام و یاد او به کار می‌برند. اما نمی‌دانند که این اعمال جز پیشبرد اهداف اسلامی نتیجه‌ای نخواهد داشت و در نهایت به ضررشان تمام خواهد شد.

 

نتیجه

در ادیان الهی و نه فقط اسلام دو گونه برخورد با متخلفین و دشمنان وجود دارد. اول مدارا و دوم قاطعیت. شناخت موضع استفاده از هر یک امری است بسیار مهم. یکی از اموری که قاطعیت در آن ضروری است مبارزه با دشمنان فرهنگی می‌باشد. کسانی که به طرق مختلف در تلاشند تا چهره دین را خدشه‌دار سازند. کشیدن کاریکاتور از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) امری است نابخشودنی و متخلفین آن باید به سزای این عمل زشت خویش برسند.

زینب مجلسی راد                

دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث

بخش اخلاق و عرفان اسلامی ایران


مطالب مرتبط:

اهمیت صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

«نصایح پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام به ابوذر»  

8 اقدام پیامبر برای ساختن جامعه اسلامى

 

فیلم مرتبط:

پیام به جوانان اروپا و آمریکای شمالی

پیامبر رحمت

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین