تبیان، دستیار زندگی
تند یك گوینده خبر تلویزیون، هنر گویندگان اخبار تلویزیون را در پیدا كردن نقطه‌ی تعادل بین ارائه رسمی جز و در عین حال طبیعی و صمیمی بودن او با مخاطب دانست. مرتضی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، با بی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدی‌ترین بخش‌های خبری تلویزیون نیز با سال‌های گذشته متفاوتند


یك گوینده خبر تلویزیون، هنر گویندگان اخبار تلویزیون را در پیدا كردن نقطه‌ی تعادل بین ارائه رسمی جز و در عین حال طبیعی و صمیمی بودن او با مخاطب دانست.

مرتضی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، با بیان این مطلب كه پیدا كردن این نقطه‌ی تعادل دست یافتنی است متذكر شد: گاهی اوقات بیان خشك خبرها در ارتباط برقرار كردن با مخاطب اختلال ایجاد می‌كند.

وی حفظ رسمیت خبر را ضروری خواند و افزود: حفظ رسمیت خبر با طبیعی نبودن فرق دارد، اما واقعیت این است كه در برخی از مواقع كه بخواهیم از فضای خشك و سخت خارج شویم از آن پشت بام می‌افتیم كه این اتفاق هرگز نباید بیفتد.

حیدری با بیان این مطلب كه ارائه خبر در جدی‌ترین بخش‌های خبری تلویزیون با 5 تا 10 سال گذشته متفاوت است اظهار كرد: به عنوان مثال، 10 سال گذشته عبارت‌های ورود به خبر و خروج از آن، از سوی گوینده تكراری و كلیشه‌ای بود. اما در حال حاضر لبخند زدن گوینده خبر، سلام و احوالپرسی و یا خداحافظی راحت‌تر او با مخاطب، امری عادی‌تر به نظر می‌رسد.

این گوینده‌ی خبر، در خصوص اهمیت پاس كاری اخبار بین گویندگان تلویزیون متذكر شد: اگر گوینده‌ی خبر عبارات را به صورت كلیشه به گوینده‌ی دیگر پاس دهد، آن بخش خبری به قالب خشك و رسمی تبدیل می‌شود كه دیگر ابزاری برای ارتباط نیست.

وی افزود: ما در گفت و گو با افراد جامعه در مكان‌های مختلف از عبارات و كلمات واقعی استفاده می‌كنیم كه ناشی از واقعی بودن صمیمی بودن ما است.

حیدری در خصوص جدی گرفتن خلاقیت و جذابیت بصری در اخبار تلویزیون گفت: مخاطب اخبار تلویزیون به دنبال گرفتن اطلاعات و خبرهای جدید است و در ضمن جاذبه‌های بصری هدف پخش كننده‌ی اخبار تلویزیون نیست.

وی تاكید كرد: در اخبار تلویزیون نباید آن قدر درگیر ظاهر و جاذبه‌های بصری شد كه غفلت از متن موضوع را موجب شود.

این گوینده خبر، با بیان این كه جذابیت‌های بصری نباید متن خبر و محتوی آن را تحت تاثیر قرار دهد اظهار كرد: اگر یك بخش خبری بهترین دكور، نور، رنگ و جذابیت‌های بصری را داشته باشد اما خبرهای آن برای مخاطب غیر قابل استفاده باشد، مخاطب به آن جذب نمی‌شود.

حیدری درباره‌ی تعریف شدن كارگردان در بخش‌های خبری توضیح داد: در بخش‌های خبری مسؤولیت كامل برنامه‌ی خبری با سردبیر برنامه‌ است و كارگردان تلویزیونی آن مسوول حركات دوربین‌ها و جابه‌جایی تصاویر است.

حیدری درباره‌ی اهمیت دادن به تصویر در اخبار تلویزیون اظهار كرد: متفاوت بودن خبر تلویزیون با رادیو به لحاظ پخش تصویر بسیار حائز اهمیت است؛ چرا كه بخش عمده‌تر انتقال اطلاعات خبر تلویزیون از طریق تصویر است.

وی همگام حركت كردن صدا با تصویر در خبر تلویزیون را ضروری خواند و افزود: اگر قرار باشد تصویری در تلویزیون پیامی نداشته باشد آن خبرها خبر رادیو است.

این گوینده، در ادامه با بیان این مطلب كه اخبار رادیو و تلویزیون در سال‌های اخیر در زمینه‌ی چیده‌مان اخبار حركات خوبی را آغاز كرده گفت: به عنوان مثال اخبار آب و هوا همیشه به آخر اخبار اختصاصی داشت اما در سالهای اخیر اگر اتفاقات جوی غیر عادی اتفاق افتاده بود خبر اول به جز آب و هوا اختصاص یافته است.

وی تاكید كرد: چیده‌مان اخبار باید برمبنای همه‌ی ارزش‌های خبری تنظیم شود.

حیدری در پایان درباره‌ی تعریف شدن اخبار در حوزه‌ی معاونت سیاسی گفت: تعریف شدن اخبار در این حوزه به این معنا نیست كه اخبار ما كاملا سیاسی است. اخبار سیاسی هم هست اما خبرهای ماغیر سیاسی است و به هر حال بخشی از سازمان باید عهده‌دار این مسولیت می‌شد.