تبیان، دستیار زندگی
دهد نشست مطبوعاتی مدیر رادیو تهران درباره‌ی رویكر استودیو «صدای شهر» 15 آبان در ساختمان ارگ رادیو برگزار شد. به گزارش خبرنگار سرویس رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سكینه احمدی مدیر رادیو تهران گفت: راه‌اندازی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«صدای شهر»به بحث‌ ترافیك نمی‌پردازد، بلكه آموزش می‌دهد


نشست مطبوعاتی مدیر رادیو تهران درباره‌ی رویكر استودیو «صدای شهر» 15 آبان در ساختمان ارگ رادیو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سكینه احمدی مدیر رادیو تهران گفت: راه‌اندازی استودیو «صدای شهر»، یكی از اهداف ما در شبكه‌ی تهران بوده است، چرا كه یكی از وظایف شبكه‌های محلی اطلاع‌رسانی است و یكی از سازمان‌هایی كه می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شهروندان قرار دهد، شهرداری است. بنابراین سعی می‌كنیم كه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، حقوق شهروندی، زیبایی‌شناسی شهر تهران اطلاع‌رسانی كنیم. علاوه بر آن درباره‌ی ترافیك به شهروندان آموزش دهیم.

وی افزود: مدت‌ها روی بسیاری از این موضوعات و چگونگی ارایه‌ی این اطلاعات به مخاطبان بحث كردیم و جلسات مختلفی را با محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - شهرداران مناطق 22 گانه‌ی تهران و مدیر روابط عمومی شهرداری داشتیم.در نهایت به این نتیجه رسیدیم كه در یكی از معاونت‌های شهرداری،استودیویی را مستقر كنیم.

احمدی درباره‌ی وظایف «صدای شهر» گفت: تلاش می‌كنیم تا به عنوان پل ارتباطی بین شهرداری ومردم تهران عمل كنیم. بنابراین آسیب‌شناسی مشكلات شهر تهران دراین استودیو انجام می‌شود و به اطلاع شنوندگان می‌رسد.

وی در ادامه بااشاره به رادیو پیام اظهار كرد: پیش از این كاری شبیه «استودیو شهر» در قالب استودیویی كه رادیو پیام از طریق آن اطلاعات ترافیكی را به اطلاع شهروندان می‌رساند، انجام شده بود.

مدیر رادیو تهران تاكید كرد: صدای شهر در حال حاضر به بحث‌های ترافیكی نمی‌پردازد، بلكه آموزش مباحث ترافیكی را مد نظردارد.

به گزارش ایسنا، وی درباره‌ی كارهای پژوهشی انجام شده برای راه‌اندازی این استودیو اظهار كرد: پیش از این گیل‌آبادی - مدیر سابق رادیو تهران - پیگیری‌هایی را كرده بودند تا بتوانند درباره‌ی مباحث ترافیكی چنین اقدامی انجام دهند. ولی با پیگیری‌های صورت گرفته سعی كردیم حوزه‌ی عمل این استودیو را گسترده‌تر بكنیم.

وی افزود: سعی می‌كنیم بیشتر به آسیب‌شناسی مباحث ترافیكی بپردازیم. به این صورت كه گزارشگران و سازندگان رادیو تهران در مركز نظارت و كنترل ترافیك مستقر می‌شوند و از طریق مانیتورهای این مكان متوجه می‌شوند كه به عنوان مثال نقطه‌ی خاصی از شهر تهران همیشه با مشكلی روبه‌روست.

بنابراین با دعوت از كارشناسان بحث ترافیكی موضوع را بررسی می‌كنند و مشكل را به گوش مسوولان می‌رسانند.

احمدی در زمینه‌ی بودجه‌ی این استودیو اظهار كرد: فعالیت «صدای شهر» یك كار مشاركتی است. فعلا دقایقی از ساعت‌های روز را به اطلاع‌رسانی درباره‌ی شهرداری انعكاس داده‌ایم و در ازای آن رقمی را از شهرداری دریافت می‌كنیم. البته بودجه‌ی راه‌اندازی این استودیو را نیز این نهاد پرداخته است.

وی درباره‌ی مدت زمان اختصاص یافته برای پخش برنامه از «صدای شهر» گفت: پس ازتصدی این سمت تلاش كرده‌ایم كه در هر یك ساعت، 5 دقیقه درباره‌ی مقولات مختلفی چون بورس و برنامه‌ی فرهنگسراها اطلاع‌رسانی كنیم. به این منظور گروههای خاصی چون خبرنگاران محله با شبكه‌ همكاری می‌كنند و قالیباف نیز بر استفاده از این افراد مانور می‌دهد.

احمدی اضافه كرد: ‌فعلا در این مدت زمان 5 دقیقه ای برای پخش برنامه از «صدای شهر» استفاده می‌كنیم. سپس در برنامه‌ی «بحث روز» با حضور كارشناسان میزگردهایی تشكیل می‌شود. البته سعی می‌كنیم در آینده‌ی نزدیك مدت زمان بیشتری را از این استودیو برنامه پخش كنیم كه این به معنای حذف برنامه‌ای از جدول پخش نیست.

وی در ادامه گفت: درنوروز، ساعت 6، تمام حركات قطارها و هواپیماها را اعلام می‌كردیم و این گونه اطلاع‌رسانی‌ها را افزایش می‌دهیم.

مدیر رادیو تهران درباره‌ی موضوعات مورد بحث در «صدای شهر» گفت: یكی سری اطلاعات را شهرداری در اختیار ما قرار می‌دهد و دسته‌ای دیگر را شهروندان در تماس با شبكه بیان می‌كنند. كه این اطلاعات، جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌شود و با مسوولان شهرداری در میان گذاشته و پاسخ آن دریافت می‌شود و پس از مدتی درباره‌ی تحقق وعده‌های داده شده برای حل مشكلات بررسی می‌كنیم.

وی تاكید كرد: بنابراین یكی از وظایف اصلی ما اطلاع‌رسانی مشكلات مردم به مسوولان است و تنها به ارایه‌ی اطلاعات درباره‌ی فعالیت‌های شهرداری به بینندگان نمی‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، احمدی در بخش دیگری از این نشست اظهار كرد: یكی از بحث های اساسی كه به آن می‌پردازیم، تحقق كامل حقوق شهروندی است ودراین زمینه تلاش می‌كنیم تا فرهنگ‌سازی كنیم.

وی آرامش بخشی به شهروندان را به عنوان مهمترین هدف و رشد فرهنگ شهروندمداری، آموزش مبانی و ضرورتهای شهرنشینی، معرفی مسوولان مناطق 22 گانه‌ تهران را از دیگر اهداف راه‌اندازی استودیو «صدای شهر» ذكر كرد.

به گفته‌ی مدیر رادیو تهران، هفته‌ای یك بار و دست كم 15 روز یك بار، قالیباف - شهردار تهران - در «صدای شهر» حضور می‌یابد و معاونان وی نیز در برنامه‌های این استودیو حاضر می شوند.

وی درباره‌ی استفاده‌ی شعارهای قرآنی در برنامه‌های مربوط به حوزه‌ی شهری اظهار كرد: شعارهای قرآنی بی‌ارتباط با موضوعات شهری نیست و پیش از این نیز تلاش كرده‌ایم تا از احادیث و روایات متناسب با مباحث برنامه‌ها استفاده كنیم.

احمدی در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی بیشتر درباره‌ی برنامه‌های قرآنی سطح شهر گفت:‌ فرهنگسراها بخشی از معاونت فرهنگی هنری شهرداری است و اكنون فعالیت‌های مختلف صورت گرفته در سطح شهر و به ویژه برنامه‌های قرآنی اطلاع‌رسانی می‌شود و در‌«صدای شهر» نیز این مباحث می‌پردازیم.

به گزارش سرویس رادیو ایسنا، وی در پاسخ به این پرسش كه در این استودیو چقدر به مفاسد اجتماعی می‌پردازید، اظهاركرد:‌اكنون درباره‌ی آسیب‌های اجتماعی در شبكه‌های مختلف رادیو وتلویزیون بحث می‌شود واین موضوع ربط زیادی به «صدای شهر» ندارد، چرا كه این استودیو به مسایل شهروندی می‌پردازد.

مدیر رادیو تهران افزود: اگر روزی به این نتیجه برسیم كه با گرفتن اطلاعات از معاونت اجتماعی و فرهنگی، لازم است درباره‌ی مفاسد اجتماعی بحث كنیم، به این موضوعات نیز می‌پردازیم.

احمدی در پایان در زمینه‌ی برنامه‌های قرآنی رادیو تهران اظهار كرد: در وقتهای اذان گاهی حدود 20 دقیقه، برنامه‌های قرآنی پخش می‌كنیم و درتلاش هستیم كه با ایجاد فضایی عرفانی شنوندگان را برای نیایش آماده‌تر كنیم واینك ار در ساختار جدیدی انجام می‌شود.

گفتنی است كه «صدای شهر» روی موج 95، AM و 3332 FM از رادیو تهران قابل دریافت است.