تبیان، دستیار زندگی
رمزهای اینترنتی اگر به درستی انتخاب نشوند پیامدهای بدی به دنبال خواهند داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمزهای اینترنتی پرکاربرد


رمزهای اینترنتی اگر به درستی انتخاب نشوند پیامدهای ناگواری رابه دنبال خواهند داشت. بنابراین انتخاب یک رمز اینترنتی  مناسب که امنیت بالایی داشته باشد، نکته ای قابل توجه است.

رمزهای اینترنتی پرکاربرد

هکرها روز‌به روز ماهرتر و تکنیک‌های آنها روز به روز پیچیده‌تر و نامرئی‌تر می‌شوند، اهداف آنها لحظه ‌به ‌لحظه بزرگتر شده و دسترسی آنها به حریم خصوصی کاربران هر ثانیه افزایش پیدا می‌کند، تقریبا هر ماه یا شاید هم کمتر خبرهایی می شنویم مبنی بر هک شدن یک سایت، سرویس های آنلاین ، یک شرکت یا حتی کامپیوتر یک فرد . در همه این موارد غیر از مشکلات و ضرر های احتمالی که برای قربانی پیش می آید، می تواند او را تا حد زیادی به فضای مجازی بد بین کند و این تجربه نا خوشایند را تا مدت ها در ذهن او نگاه دارد، و شخص را از بسیاری از کار ها باز دارد. نمونه جدید و پر حاشیه این عمل هک شدن سونی پیکچرز بود که در اواخر سال 2014 به یکی از داغ ترین خبر های سال تبدیل شده بود، اگر از دید کلی به این موضوع نگاه کنیم تنها متوجه ضرر های مالی و اقتصادی این شرکت می شویم اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر شویم، نه تنها این شرکت بلکه تمامی کارکنان آن در معرض خطر و آسیب دیدن بودند، کارمندانی که کامپیوتر های محل کارشان از کار افتاده بود و نمی دانستند که چه بلایی بر سر اطلاعاتشان خواهد آمد. تقریبا یک هفته کارشان مختل شده بود و این موضوع گریبان گیر زندگی شخصی آنها نیز شد. آنها نگران از دست دادن اطلاعات شخصی خود نیز بودند، به همین علت مجبور شدند اکثر پسورد ها ، حساب های بانکی و انبوهی دیگر از اطلاعاتشان را عوض کنند و هزینه های زیادی نیز برای حفظ امنیت آنها انجام دهند؛ و باز هم در نهایت احساس نا امنی و اضطراب را به همراه داشته باشند.

نرم افزار های امنیتی و سرویس های آنلاین روز به روز بهینه تر و امن تر می شوند اما از طرف دیگر هکرها، ویروس ها ، بد افزار ها و انواع و اقسام روش های دزدی اطلاعت و خرابکاری نیز بیکار ننشسته اند و روز به روز پیچیده تر و پیشرفته تر می شوند

وقتی موضوع هک شدن اطلاعات پیش می آید شاید نتوان گفت مقصر اصلی امنیت پایین حفاظت از اطلاعات است یا ساده انگاری کاربران، هر دوی این عوامل به مقدار زیادی تاثیر گذارند اما به غیر از موارد کلانی مانند سونی پیکچرز ، در بیشتر موارد این کاربران هستند که مقصر از دست دادن اطلاعاتشان می شوند و بزرگترین دلیل آن هم ساده انگاری در تعیین رمز های عبور است. نرم افزار های امنیتی و سرویس های آنلاین روز به روز بهینه تر و امن تر می شوند اما از طرف دیگر هکرها، ویروس ها ، بد افزار ها و انواع و اقسام روش های دزدی اطلاعت و خرابکاری نیز بیکار ننشسته اند و روز به روز پیچیده تر و پیشرفته تر می شوند، اما سهم کاربر در این بین چیست؟

آمار نشان می دهد که با وجود چنین تهدید هایی و تذکر های فراوان سازمان های امنیتی، کماکان کاربران اهمیت لازم را برای حفظ امنیت خود قائل نیستند و در تعیین رمز عبور و موارد امنیتی سهل انگاری میکنند.

موسسه SplashData سالانه لیستی از اطلاعات را كه هكرها از سرقت رمز‌های عبور كاربران به دست آورده و روی اینترنت منتشر می‌كنند را گردآوری كرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. این موسسه اطلاعات كشورهای غیرانگلیسی را در مطالعاتش نمی‌گنجاند.

براساس گزارش این موسسه، طی سال 2014 و درست مانند سال پیش از آن، محبوب‌ترین رمز‌عبور كاربران 123456 بوده‌است. رتبه دوم نیز به رمز عبور password اختصاص یافته‌است.. همانطور که مشخص است تعداد زیادی از افراد اهمیتی برای رمز عبور خود قائل نیستند و سعی میکنند از عبارت های ساده استفاده کنند که یکی از علل اصلی آن فراموش کردن پسورد های پیچیده است. برای جلوگیری از فراموش کردن پسورد راه های مختلفی وجود دارد که بدترین آنها نوشتن آنها در جایی دیگر است! که البته به مراتب بهتر از استفاده کردن از اعداد ساده به عنوان رمز عبور است.

یک راه برای خلق رمز عبورهای ایمن با یادآوری آسان، استفاده از عبارت عبور است یعنی کلمات کوتاهی با فاصله از هم یا کاراکترهایی که آنها را از هم جدا کند

استفاده نكردن از یك رمز عبور مشابه برای چند حساب كاربری نكته ایمنی دیگری است كه معمولا به بهانه ناتوانی در به‌خاطر سپردن چند رمز عبور متفاوت، به آن توجهی نمی‌شود. به این شكل اگر هكرها یكی از سرویس‌های مورد استفاده كاربر را هك كنند، به مابقی آنها نیز دسترسی پیدا می‌كنند؛ یکی از روش های ساده و در عین حال موثر استفاده از علائم، اعداد و سمبل ها بجای بعضی حروف می باشد.

به گفته این موسسه، محبوب‌ترین رمز‌های عبور سال 2014 از این قرارند:

23456/ password / 12345/ 12345678/ qwerty/ 123456789/ 1234/ baseball/ abc123/ 111111/ 696969 /batman و...

رمزهای اینترنتی پرکاربرد

رمزهای اینترنتی امن

این شرکت می گوید این فهرست را سالانه منتشر می کند تا سعی کند مردم رمز عبورهای ایمن تری را برای خود انتخاب کنند. مانند همیشه امیدواریم تبلیغات بیشتر در مورد خطرات داشتن رمز عبورهای ساده و ضعیف صورت گیرد.

این شرکت به مشتریان و شرکت هایی که از هر یک از این رمز عبور ها استفاده می کنند توصیه می کند رمز خود را فورا تغییر دهند.

توصیه برای رمزهای عبور امن استفاده از رمز های هشت رقمی و یا بیشتر با ترکیبی از کاراکتر هاست. اما حتی رمز عبور هایی مانند "  dr4mat1c  " نیز می توانند برای هکرها مناسب باشند اما از سوی دیگر به خاطر سپاری ترکیب های تصادفی مانند " j%7K&yPx$ " نیز می تواند دشوار باشد.

یک راه برای خلق رمز عبورهای ایمن با یادآوری آسان، استفاده از عبارت عبور است یعنی کلمات کوتاهی با فاصله از هم یا کاراکترهایی که آنها را از هم جدا کند.

همچنین برای رمزهای عبور امن توصیه می شود از یک نام کاربر- رمز عبور واحد برای چندین وب سایت خودداری شود. استفاده از یک نام کاربری واحد به ویژه برای سایت های سرگرمی، شبکه های اجتماعی یا سایت های خدمات مالی خطرناک تر است. بهتر است برای هر وب سایت جدید و یا خدمات مختلف از رمز عبورهای متفاوت استفاده کنید.

فرآوری: لیلا شهبازی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: همشهری آنلاین/ مهر

مطالب مرتبط:

رمزهای عبوری که شما را لو می‌دهند