تبیان، دستیار زندگی
در مراسمی که به منظور امضاء تفاهم نامه توسعه همکاری های مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات برگزار شد اتصال 40 هزار مدرسه به اینترنت، راه اندازی ایمیل دانش آموزی و ... عنوان شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی شبکه دانش آموزی


در مراسمی که به منظور امضاء تفاهم نامه توسعه همکاری های مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات برگزار شد اتصال 40 هزار مدرسه به اینترنت، راه‌اندازی ایمیل دانش آموزی و ... عنوان شد.

 شبکه دانش آموزی

با افتتاح مرکز داده آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای میان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش به امضا رسید تا از این پس همکاری‌های مشترک این دو وزارتخانه گسترش پیدا کند.

محمود واعظی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه همکاری‌های مشترک با وزارت ارتباطات اظهار کرد: اگر این اقدام به درستی و طبق برنامه ریزی انجام شده و در سطح کشور گسترش پیدا کند قطعا تحولی جدی در این زمینه رخ داده است.

وی با بیان این‌که امروز مرکز داده وزارت آموزش و پرورش با ظرفیت بالا و براساس استانداردهای بالا افتتاح شد، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت یازدهم به بحث فن‌آوری ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات برمی‌گردد که آنچه امروز صورت گرفت بخشی از ایجاد شبکه ملی اطلاعات به شمار می‌رود.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که در صورت دسترسی دانش آموزان به ابزارهای نوین در آینده شرایط مدیریتی بهتری برای کشور ایجاد می شود بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای غربی با مطالعات عمیق فن‌آوری اطلاعات را در مدارس پایه گذاری می‌کنند و بر همین اساس ما نیز امروز این موضوع را با عنوان مدارس هوشمند مورد بررسی جدی‌تر قرار داده‌ایم و وزارت ارتباطات این آمادگی را دارد که از نظر امکانات مالی، تجربیات و تجهیزات برای دسترسی به این هدف همکاری های مختلف انجام دهد.

واعظی همچنین عنوان کرد: اکنون تولید اطلاعات در دنیا بسیار بالا است و لازم است ما شرایطی ایجاد کنیم که از طریق مدارس هوشمند فرزندان ما بتوانند به راحتی به اطلاعات مفید دستریس داشته باشند.

وی گفت: با ایجاد و راه اندازی شبکه دانش آموزی در کشور اینترنت در راستای اهداف مقدس نظام به کار گرفته خواهد شد. ما در وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد یک موتور جست‌وجوی ملی هستیم که براساس صحبت‌های صورت گرفته لازم است حتما این موتور در خدمت شبکه مدارس کشور نیز قرار گیرد.

وزیر ارتباطات‌ و‌ فناوری اطلاعات می‌گوید: اولویت، راه‌اندازی شبکه‌های موبایلی داخلی است، اما پس از موفقیت در این هدف نیز شبکه‌های خارجی را مسدود نمی‌کنیم

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در این مراسم یادآور شد: به واسطه همکاری‌های صورت گرفته میان وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش موارد متعددی مانند خدمات پست الکترونیکی دانش آموزی، نرم افزارهای مربوط به مدیریت مدارس و مواردی از این دست ارائه خواهد شد که اکنون این طرح‌ها در مرحله آزمایشی قرار دارند.

وی گفت: در شورای عالی فن‌آوری اطلاعات نیز با نظر رییس جمهوری و معاون اول ایشان این بحث مورد توجه قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر مخابرات و سایر نهادهای ارتباطی اعلام آمادگی کرده‌اند که در این بحث مشارکت داشته باشند.

اولویت با شبکه های موبایلی داخلی

وزیر ارتباطات‌ و‌ فناوری اطلاعات می‌گوید: «اولویت، راه‌اندازی شبکه‌های موبایلی داخلی است، اما پس از موفقیت در این هدف نیز شبکه‌های خارجی را مسدود نمی‌کنیم.» وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز بیان می‌کند: «بستن شبکه‌ها مشکلی را حل نمی‌کند.» هم محمود واعظی و هم علی‌اصغر فانی بر این عقیده‌اند بستن شبکه‌های اجتماعی با کاربران زیاد، دردی را دوا نمی‌کند. در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه همکاری‌های مشترک میان وزارت ارتباطات ‌و ‌فناوری‌اطلاعات و وزارت آموزش‌و‌پرورش که در ساختمان وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شد، وزیر ارتباطات و وزیر آموزش‌و‌پرورش در جمع خبرنگاران بر این مساله تاکید کردند، نمی‌توان با بستن یک شبکه )فیلترینگ شبکه‌های موبایلی) ‌مشکل را برطرف کرد، بلکه لازم است جریانی موازی ایجاد شود و با توجه به مباحثی مانند پیوست فرهنگی کار به شیوه‌ای درست پیش رود.

محمود واعظی درخصوص طرح موضوع فیلترینگ بعضی شبکه‌های اجتماعی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، گفت: این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق، موردبحث قرار نگرفته و اعتقاد شخصی من این است که در استفاده از شبکه‌های موبایلی خارجی بخشی از اطلاعات مردم دراختیار شرکت‌های خارجی قرار می‌‌گیرد. به گفته او اولویت این است که بخش خصوصی شبکه‌هایی ایجاد کند که مدیریت آنها در داخل کشور باشد تا اطلاعات مردم به کشورهای دیگر منتقل نشود، اما تا زمان راه‌اندازی نمونه‌های داخلی این شبکه‌ها، بهتر است برای دسترسی مردم مشکلی ایجاد نشود. او ادامه می‌دهد: البته با این وجود با روی‌کار‌آمدن شبکه‌های داخلی بنا نداریم نمونه‌های خارجی را مسدود و برای مردم ایجاد مشکل کنیم.

مهرماه امسال به‌دلیل مشکلات متعدد شبکه‌های اجتماعی خارجی و نیز مشکلات دسترسی به سایت‌های اینترنتی، معاون اول دستگاه قضا در ضرب‌الاجلی به وزارت ارتباطات‌ و ‌فناوری‌اطلاعات یک‌ماه زمان داد تا مشکل فیلترینگ فضای مجازی را حل کند؛ اگرچه براساس اعلام مسوولان، مسدودکردن شبکه‌های اجتماعی مدنظر نبوده، اما قوه‌قضاییه از وزارت ارتباطات خواست تا راه‌حلی بیندیشد که محتوای ناسالم از سالم تفکیک شود.

 شبکه دانش آموزی

در فاصله یک‌ماهه مهلت انجام این پروژه توسط وزارت ارتباطات، شورایعالی فضای مجازی از بهره‌برداری آزمایشی از اولین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند کشور با همکاری دانشگاه شهید‌بهشتی و مرکز تبیان خبر داد که از مشخصه‌های آن، تشخیص هوشمند محتوای درخواست‌شده کاربر است که سرعت و گستره صفحات پالایش‌شده را افزایش می‌دهد و با کاهش نرخ خطا، کاربر سریع‌تر و دقیق‌تر به محتوای مفید موردنیاز خود دست پیدا می‌کند. همچنین در این نرم‌افزار به‌دلیل امکان پالایش جزیی صفحات و ریزدانگی، پالایش صرفا بر صفحاتی اعمال می‌شود که به‌دلیل محتوای نامناسب نیاز به پالایش دارند و نیازی به بستن کل دامنه نیست، اما درست در روزی که مهلت وزارت ارتباطات برای ارایه راه‌حل پالایش فضای اینترنت به پایان می‌رسید، این وزارتخانه از اجرای سامانه هوشمند فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی براساس تفاهمنامه‌ای میان شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات ‌و ‌فناوری اطلاعات خبر داد. براساس این تفاهمنامه مقرر شد فاز نخست سامانه پالایش هوشمند فضای مجازی تا پایان خرداد سال1394 به بهره‌برداری برسد که علاوه‌بر رفع نگرانی‌های صاحبنظران فرهنگی و دینی و نهادهای ذی‌ربط، محتوای موجود در صفحات اینترنتی شامل متن، عکس و ویدئو براساس نیاز واقعی طیف مخاطبان در لایه‌های مختلف دسته‌بندی و مدیریت شود. مسوولان وزارت ارتباطات ‌و ‌فناوری اطلاعات دولت‌‌یازدهم که بارها ثابت کرده‌اند اطلاعی از پروژه‌های تعریف‌شده این وزارتخانه ندارند و تنها شخص وزیر ارتباطات است که جزییات پروژه‌ها را می‌داند، این‌بار نیز کمکی به ابهامات موجود در اجرای طرح فیلترینگ هوشمند نکردند. در عین حال تلاش برای دریافت جزییات طرحی که ممکن است تا خردادماه سال94 به وضعیت فضای مجازی کشور سامان دهد تاکنون بی‌نتیجه مانده و مسوولان وزارت ارتباطات در این خصوص پاسخگو نیستند؛ مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اطلاع‌رسانی این پروژه را به مرکز تحقیقات مخابرات به‌عنوان پیمانکار این پروژه سپرده‌اند و رییس مرکز تحقیقات مخابرات نیز حاضر به پاسخگویی در زمینه این پروژه نیست و نیز یکی از معاونان وزیر ارتباطات ‌و ‌فناوری اطلاعات گفت که از جزییات پروژه اطلاعی ندارد. در این میان یک مقام مسوول در شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با مهر این طرح را در راستای ضرب‌الاجل قوه‌قضاییه اعلام کرده و گفته بود: اجرایی‌شدن این پروژه تحقیقاتی وسیع زمان می‌برد؛ باید در این طرح از تمامی ظرفیت‌های علمی کشور و مراکز مطالعاتی، تولیدی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری استفاده شود و هم‌اکنون مرکز تحقیقات مخابرات، کار تحقیقاتی این پروژه را آغاز کرده و اما شرح خدمات و جزییات آن پس از انجام کار مطالعاتی و شروع عملیات اعلام می‌شود.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایسنا/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط:

اینترنت ملی و قطع ارتباط با شبکه جهانی؟!

راهکاری برای رفع فیلترینگ