تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات دانشمندان نشان می دهد استفاده از تلفن همراه و یا تبلت قبل از خواب شب و نیز به هنگام فرود و یا آماده شدن هواپیما برای پرواز خیلی خطرناک است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کی استفاده از موبایل یا تبلت خیلی خطرناکه؟


تحقیقات دانشمندان نشان می دهد استفاده از تلفن همراه و یا تبلت قبل از خواب شب و نیز به هنگام فرود و یا آماده شدن هواپیما برای پرواز خیلی خطرناک است.

تلفن همراه و خواب

اگر شما هم عادت دارید تا درست پیش از خوابیدن و در اتاق تاریک، به صفحه نمایش تلفن همراه هوشمند یا تبلت خود خیره شوید و به بررسی پیام‌ها و موارد دیگر پرداخته و سپس به خواب فرو بروید، باید به شما خبر ناگواری بدهیم، زیرا دانشمندان دریافته‌اند که این کار بسیار خطرناک بوده و برای سلامتی انسان به‌شدت مضر است.

این کار توسط دانشمندان به‌عنوان یک اقدام بسیار خطرناک برای ساختار سلامتی انسان معرفی شده است، زیرا به واسطه نگاه کردن به اشعه نمایشگر در اتاق تاریک و پیش از خواب در حقیقت به مغز خود آسیبی را وارد می‌کنید که منجر به عدم خواب راحت در طول شب خواهد شد.

این امر به تدریج منجر به آسیب‌های زنجیره‌ای برای بدن شما خواهد گشت، زیرا این عمل موجب می‌شود که در طول روز بدن شما بسیار خسته باشد و به تدریج فشار وارده به بدن شما بالاتر و بالاتر رفته و سرانجام به سایر اعضای بدن نیز آسیب وارد کند.

کار‌شناسان با بررسی بر روی مسافران انواع خطوط هواپیمایی در سراسر جهان دریافته‌اند، استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه و یا تبلت ویژه به هنگام فرود و یا آماده شدن هواپیما برای پرواز باعث کاهش تمرکز شدید مسافران می‌شود

در این تحقیقات به افراد مورد آزمایش روش‌های مختلفی پیشنهاد شد که بهترین روش که بالاترین آسودگی را در خواب برای فرد به وجود می‌آورد، شامل عدم استفاده از ابزارهای دیجیتال به مدت چهار ساعت پیش از خواب و هم‌چنین خواندن یک نسخه چاپی از کتاب برای مدت زمان کوتاهی قبل از خواب بود.

به این ترتیب باید در استفاده از این ابزارها بسیار محتاطانه رفتار کنید، زیرا نخستین عضوی که در این راه آسیب خواهد دید چشمان شما است و بدون یک چشم سالم عملا خود را برای همیشه از استفاده از این فناوری محروم خواهید کرد.

تبلت و هواپیما

همچنین کار‌شناسان هشدار می‌دهند با وجود عدم ایجاد اختلالات فرکانسی در طول پرواز با هواپیما، استفاده از موبایل و یا تبلت به شدت خطرناک است.

کار‌شناسان با بررسی بر روی مسافران انواع خطوط هواپیمایی در سراسر جهان دریافته‌اند، استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه و یا تبلت ویژه به هنگام فرود و یا آماده شدن هواپیما برای پرواز باعث کاهش تمرکز شدید مسافران می‌شود.

گفتنی است، مهمانداران و خدمه پروازی در انواع خطوط هواپیمایی اعلام کرده‌اند مسافران به دلیل مشغول بودن با تلفن همراه و یا تبلت خود، به توصیه‌های اخطاری در خصوص بستن کمربند و یا انجام کارهای امنیتی در هنگام بروز سوانح گوش نمی‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، عدم تمرکز و انجام دستورات از سوی خدمه پروازی می‌تواند خطرات فراوانی را برای مسافران ایجاد کند.

در عین حال هنوز برخی از شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد دارند استفاده از این قبیل تجهیزات می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم‌های امنیتی فرودگاه‌ها و هواپیما‌ها و حتی بروز سقوط در آن‌ها شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم - احمد محمدحسینی

روزنامه ایران

مطالب مرتبط:

قبل از خواب SMS نزنید

11 عادت روزمره مضر برای سلامتی

به این 3 دلیل موبایل را به بچه تان ندهید

7 دلیل برای اینکه از امشب کم نخوابید

تلفن همراه را به کودکتان ندهید

مضرات دکل‌های تلفن همراه برای سلامتی

9 خطر گوشی هوشمند برای سلامتی  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.