تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای: «عملکرد فرهنگی عروسک» و «زیبایی شناسی عروسک».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملکرد فرهنگی عروسک

معرفی کتابهای: «عملکرد فرهنگی عروسک» و «زیبایی شناسی عروسک».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
عملکرد فرهنگی عروسک» و «زیبایی شناسی عروسک

«عملکرد فرهنگی تئاتر عروسک»

کتاب «عملکرد فرهنگی تئاتر عروسک» نوشته «هنریک یورکفسکی» ـ نظریه‌پرداز لهستانی در رشته تئاتر عروسکی ـ با ترجمه زهره بهروزی‌نیا از سوی نشر قطره به چاپ رسید.

این کتاب شامل پنج مقاله مختلف از این نویسنده لهستانی است که موضوع‌های مختلفی درباره تئاتر عروسکی، بررسی آن در جهان و همچنین بیان نظر و دیدگاه‌های متفاوت را در برمی‌گیرد.

مقاله‌های موجود در این کتاب تخصصی عبارتند از: عملکرد فرهنگی عروسک، عروسک‌ها در آیین‌ها، ویژگی‌های تئاتر عروسکی بعد از جنگ جهانی دوم، شخصیت‌های کمیک در تئاتر عروسکی دارای ارزشی همانند میهن‌پرستان ملی و اجتماعی، عروسک‌ها در نمایش انجیلی.

بهروزی‌نیا در پشت جلد این کتاب آورده است: «عروسک تجلی تمامی آرزوها و آمال بشریت است،آنجا که انسان اولیه تلاش می‌کند تا بر نیروهای برتر از خود احاطه یابد، به خلق موجودی دست می‌زند تا قدرت و اندیشه‌ی خود را به رخ طبیعت بکشد و آن را با جان‌بخشی به عینیت برساند، این آفرینش تا جایی پیش می‌رود که انسان را مقهور خود می‌کند؛ او پرستیده می‌شود و قربانی دریافت می‌کند اما گذشت زمان از قدرت جادویی عروسک نکاسته است و همچنان به عنوان موجودی قدرتمند در زندگی آدمی حضور دارد. امروزه در دنیای مدرنی که انسان‌ها زمان لازم برای نگریستن، شنیدن و لذت‌بردن را ندارند، عروسک تنها موجودی است که همراه خالق خود می‌تواند ببیند، بشنود و بخندد.او هرگز علیه سازنده خود طغیانی نمی‌کند، اعتراضی ندارد و رقیبی برای او به شمار نمی‌رود. عروسک رام‌شده خالق خود است و این دلیل لازم برای حضور او در زندگی امروزه انسان مدرن است».

کتاب «عملکرد فرهنگی عروسک» در 204 صفحه و با بهای دوازده هزار تومان توسط نشر قطره به چاپ رسیده است.

«زیبایی شناسی عروسک»

کتاب «زیبایی شناسی عروسک» به قلم استیو تیلیس و ترجمه‌ پوپک عظیم ‌پور منتشر شده است.

این کتاب به زمینه‌های بنیادین نمایش عروسکی به عنوان یک هنر تئاتری پرداخته است. نگارش کتاب براساس این فرض بوده که نمایش عروسکی در عمل می‌تواند اطلاعات موثری برای مطالعات تئاتری داشته باشد و در عین حال این مطالعات تئاتری بتواند عمل نمایش عروسکی را غنی‌تر سازد.

ستیو تیلیس تئاترپروژه و نمایشنامه‌نویس جوان امریکایی است که این کتاب را با عنوان اصلی “toward an aesthetics of the Puppet: Puppetry as a theatrical art”‌ در سال 1992 منتشر کرد.

پوپک‌عظیم پور، مدرس تئاتر و عضو هیات علمی دانشگاه تهران که از سال‌ها پیش ترجمه‌های پراکنده‌اش از این اثر را در کلاس‌ها تدریس می‌کرد، به اصرار برخی دانشجویان به تازگی مجموعه‌ آنها را منتشر کرده است. عظیم‌پور پژوهش‌های خود درباره تئاتر عروسکی را با مطالعه آثار پیتر شومان (کارگردان تئاتر در آلمان ) در گروه «نان و عروسک» آغاز کرده و رساله دکتری او به همین موضوع اختصاص دارد.

کتاب «زیباشناسی عروسک» در 290 صفحه، با شمارگان 500 نسخه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات قطره روانه بازار شده است.


منابع:
ایبنا
ایلنا
روابط عمومی خانه عروسک