تبیان، دستیار زندگی
مشركان آداب و رسوم ناپسندى داشتند. وقتى از آنان دلیل كارهایشان پرسیده مى‏شد، مى‏گفتند ما از روش پدرانمان پیروى مى‏كنیم و خدا چنین دستورى به ما داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوره ی اعراف - آیات 28 الی 31

سوره ی اعراف

آداب و رسوم باطل

مشركان آداب و رسوم ناپسندى داشتند. وقتى از آنان دلیل كارهایشان پرسیده مى‏شد، مى‏گفتند ما از روش پدرانمان پیروى مى‏كنیم و خدا چنین دستورى به ما داده است. مثلاً هنگام طواف خانه خدا، لباس نمى‏پوشیدند و مى‏گفتند با لباس‏هایى كه گناه مى‏كنند، نباید خانه‌ی خدا را طواف كنند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

و هنگامى كه كار زشتى انجام مى‏دهند، مى‏گویند پدران خود را بر آن یافتیم و خدا ما را به آن فرمان داده است. بگو: به راستى كه خدا به كار زشت فرمان نمى‏دهد. آیا درباره‌ی خداوند چیزى مى‏گویید كه نمى‏دانید؟

آیه‌ی 28

او را بخوانید

خداوند مهربان پیامبران را فرستاد تا عدالت را برپا دارند و مردم را به راه راست هدایت كنند. گروهى از مردم، ایمان آوردند و سعادتمند شدند و گروهى سركشى كردند و گمراهى و بى‏ایمانى را انتخاب كردند. خداوند رحمان به پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید:

بگو: پروردگار من به عدل فرمان داده است و روى خود را در هر مسجد به سوى او كنید و دین را براى او خالص گردانیده، او را بخوانید. همان‏گونه كه شما را پدید آورد، برمى‏گردید. گروهى را هدایت كرد و گروهى سزاوار گمراهى شدند. به راستى كه آنان شیاطین را به جاى خدا به دوستى گرفته‏اند و گمان مى‏كنند كه هدایت شده‏اند.

آیات 29 و 30

خود را بیارایید

اسلام دین آراستگى ظاهر و باطن است. همان‏گونه كه نیكى و زیبایى اخلاق و رفتار مهم است، آراستگى ظاهر نیز اهمیت دارد.

پیامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) به مسلمانان سفارش كرده‏اند كه لباس‏هاى پاكیزه و زیبا بپوشند و از عطر استفاده كنند و مخصوصاً هنگامى كه به نماز مى‏ایستند، بهترین لباس‏هایشان را بپوشند؛ زیرا خداوند مهربان فرموده است:

اى فرزندان آدم، زینت خود را در هر مسجدى با خود بردارید.

بخشى از آیه‌ی 31

اسراف نكنید

طبیب مخصوص هارون‏الرشید، كه مردى نصرانى بود، به على بن الحسین بن واقد گفت: «كتاب آسمانى شما دستورى درباره‌ی بهداشت و حفظ سلامت ندارد؛ در حالى كه سعادت بشر را دو علم تأمین مى‏كند: یكى علم ادیان و دیگرى علم ابدان.» و او جواب داد: خداوند علم ابدان را در نصف یك آیه خلاصه كرده است: «بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید.» و پیامبر گرامى اسلام آن را در یك جمله خلاصه كرده است: «معده، خانه هر دردى است، و پرهیز، سرآمد هر دوایى است، باید كه حق بدن را در آن‏چه عادتش داده‏اى ادا كنى.»

طبیب فكرى كرد و گفت: «آرى، كتاب شما و پیغمبرتان با این دو جمله دستور دیگرى براى جالینوس باقى نگذاشته‏اند.» خداوند مهربان فرموده است:

و بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید. به راستى كه او اسراف‏كاران را دوست ندارد.

بخشى از آیه‌ی 31

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان، سوره ی اعراف

سوره ی اعراف - آیات 14 الی 27

سوره ی اعراف - آیات 1 الی 13

سورهی انعام - آیات 161 الی 165

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.