تبیان، دستیار زندگی
یکی از زائران یادمان هویزه از شهیدی در جمع هویزه ای ها می گوید که مشکل ازدواج را حل می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید علی حاتمی


یادمان هویزه خیلی باصفاست، دم در کفش‌های همه را می‌گیرند، وارد صحن می‌شویم، چندین شهید در دو طرف حیاط دفن شده‌اند؛ شهید علم الهدی و یاران باوفایش؛ سایه چند درختی که بر روی قبور مطهر افتاده، زیبایی فضا را دوچندان کرده است.


شهید علی حاتمی

یکی از بچه‌های اردبیل تعریف می‌کند: آن روز کنار مزار شهید می‌نشینم و به‌جای روضه و گریه برایش جوک می‌گویم؛ وقتی برمی‌گردم از او خواستم که مشکل ازدواجم را حل کند.

هنوز یک ماهی نگذشته که مشکلش حل می‌شود؛ به سه نفر از دوستانش می‌سپارد، آن‌ها هم به همین روال مشکلشان حل می‌شود؛ می‌گفت اردوی اردبیلی‌ها وقتی می‌آیند مستقیم می‌پیچند به سمت مزار این شهید بزرگوار؛ «شهید علی حاتمی.»

شهیدی که مسئول کمیته ازدواج است! بچه‌ها نقشه می‌کشند که بعد از صحبت‌ها حتماً سری به این شهید عزیز بزنند؛ می‌گویند شهدا کمیته شده‌اند و دردهای مردم را بررسی می‌کنند و حل می‌کنند؛ کمیته ازدواج فکر کنم فعال‌ترین و پر رفت و آمدترین کمیته‌ها باشد.

دانشجوی رشته دامپزشکی

در زمستان یخ‌زده و فسرده ستم‌شاهی و در بهمن فقر و کفر و الحادی که از تمدن غرب ریزش آغاز نموده بود در سال 1337 دریکی از محله‌های خانی‌آباد یعنی محله جهان‌پهلوان تختی، به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جعفری در سال 1350 به پایان رسانید. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان پیرنیا ادامه داد و دیپلم را در دبیرستان دارالفنون به پایان رسانید. با احراز رتبه 29 در کنکور ازآنجاکه قلبی پاک و مومن داشت رشته تحصیلی خود را در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران با استخاره برگزید و پس از پیام امام در مورد جهاد سازندگی همراه دیگر برادران عازم جهاد سازندگی در چهارمحال بختیاری گردید و در بدترین شرایط باروحی مومن و مقاوم همچون کوه استوار به تلاش و کوشش برای رفع محرومیت و استضعاف موجود در منطقه پرداخت.

در بهمن فقر و کفر و الحادی که از تمدن غرب ریزش آغاز نموده بود در سال 1337 دریکی از محله‌های خانی‌آباد یعنی محله جهان‌پهلوان تختی، به دنیا آمد

در سال 58 و پس از تسخیر لانه جاسوسی او حضوری فعال در این جریان داشت و جزء اولین نفراتی بود ه وارد لانه جاسوسی شد. او در حین این جریان در وزارت ارشاد نیز در طرح بازسازی این وزارت خانه به تلاش و کوشش فراوان و مخلصانه پرداخت. با شروع جنگ تحمیلی با کسب رضایت از مادر راهی جبهه نبرد حق علیه باطل شد و درنبردی سخت و سرخ در هویزه و درحالی‌که در محاصره دشمن قرارگرفته بود همراه ده‌ها تن از پاسداران انقلاب و دانشجویان خط امام و دانشجویان فاتح لانه جاسوسی مظلومانه به شهادت رسید. حسن خلق، خلوص، صداقت و سعه‌صدر در مقابل برخوردهای نادرست از ویژگی‌های بارز اخلاقی این شهید والامقام بود.

شهید علی حاتمی

شکر نگوییم، کفر گفته‌ایم

سلام و درود بر امام امت خمینی کبیر درود و تهنیت به امت شهیدپرور، امتی که حضور و آگاهی خود را در تمام صحنه‌های انقلاب اسلامی ایران به اثبات رسانیده است.

سلام بر دانشجویان مسلمان و مبارزی که در اقصی نقاط جهان مظلومیت ملت ایران را فریاد می‌کشند و مستکبران تاریخ را به‌زانو درآورده‌اند و با اعتصاب غذای خود به جان ستمگران، تشویش افکنده‌اند و درود برخطی که مبارزه با هر چه شرک را در انحصار خود دارد و خطی که به اثبات رسانیده که تنها امید مستضعفین جهان و حرکت‌های اسلامی است و تنها این خط است که می‌تواند قدس، این قلب محرومان مسلمان را نجات بدهد.

بااینکه می‌دانم این نوشته به درازا می‌کشد، ولی حس می‌کنم که مسئولیت این‌جانب تا آنچه را که لازم می‌دانم بنویسم می‌خواهم از محیطی که برادران و خواهران دانشجو در لانه جاسوسی به وجود آورده بودند، بنویسم. محیطی که مرا ساخت و باعث پرورش من شد و محیطی که می‌تواند نمونه باشد. اول از نمازهای جماعت بگویم. شاید بهترین نمازهایم را در لانه جاسوسی خوانده باشم.

در نمازم خم ابروی تو در یاد آمد حالتی رفت که محراب به فریاد آمد

...

شهید علی حاتمی

اگر انقلاب شکر را نگوییم کفرش را گفته‌ایم و اگر در جهتش گام برنداریم ناگزیر بر ضد آن عمل کرده‌ایم رفتارمان با گروگان‌ها به‌قدری خوب و اسلامی بود که روزی یکی از گروگان‌ها گفته بود من فراموش کرده‌ام گروگان هستم اظهارات کوئین گروگانی که اخیراً آزاد شد، این ادعا را به اثبات می‌رساند.

در آخر نامه خطابم به پدر و مادر و خواهران و برادران است. از شما پوزش می‌طلبم و معذرت می‌خواهم که نتوانستم برایتان خدمتی انجام دهم و درحالی‌که شما زحمت زیادی برای من کشیده بودید و من می‌دانم وظایف فرزندی و برادری را در حق شما عمل‌نکرده‌ام. ولی خواهش می‌کنم که مرا ببخشید زیرا مقصرم و عذری ندارم. سلامتی شمارا از درگاه پروردگار خواهانم. سلام مرا به تمام دوستان و آشنایان بخصوص دانشجویان مسلمان پیرو خط امام برسانید. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

امضاء: علی حاتمی

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: اطلاع‌رسانی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران/ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام/ تاشهدا

مطالب مرتبط:

تجدید میثاق با شهدای مظلوم هویزه

نکات خواندنی زندگی شهید کلامی

مرد میدان عمل