تبیان، دستیار زندگی
تال قدم زدن در كوچه پس كوچه های دنیای دیجیتال آن قدر هیجان انگیز است كه هر شهروند الكترونیكی دوست دارد ، زمانی از وقت خویش را به عبور از گذرگاه های وب اختصاص دهد. آنچه در این صفحه می خوانید یادداشت های یك شهروند الكترونیك ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كوچه پس كوچه های دنیای دیجیتال


قدم زدن در كوچه پس كوچه های دنیای دیجیتال آن قدر هیجان انگیز است كه هر شهروند الكترونیكی دوست دارد ، زمانی از وقت خویش را به عبور از گذرگاه های وب اختصاص دهد. آنچه در این صفحه می خوانید یادداشت های یك شهروند الكترونیك است كه با حركت در میان صفر و یك های جهان مجازی ، سعی دارد مروری بر اخبار حال و آینده دنیای دیجیتال داشته باشد.


سونی اریكسون به جنگ نوكیا می رود

چند روز پیش شرکت سونی‌اریکسون از ساخت تلفن‌های همراه هوشمند جدید خود به نام P990I در رقابت با گوشی های نوكیا خبر داد.این طور که گفته می شود ، گوشی‌های نسل جدید سونی‌اریکسون ضمن برخورداری از امکانات ارتباطی متنوع، به كاربران امكان می‌دهد تا در هر موقعیت مكانی به شبكه اینترنت متصل شود.

کاربران به کمک P990I می‌توانند به راحتی در هر کجا که هستند ، به ارسال و دریافت پست الکترونیکی بپردازند.

سونی‌اریکسون در این تلفن‌همراه امکاناتی را قرار داده که به موجب آن سیستم‌های بی‌سیم پرسرعت و شبكه اپراتور پیشرفته در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

این طور که سونی‌اریکسون ادعا می‌کند، P990I نخستین تلفن همراهی است که توانایی استفاده از پیشرفته‌ترین سیستم‌های اپراتوری هوشمند، نرم‌افزارهای SYMBIAN OS و نرم‌افزار UIQ 3 را دارد.

این تلفن همراه از سیستم WI-FI، دوربین 2 مگاپیكسلی، قابلیت بزرگنمایی دیجیتالی و قدرت فیلمبرداری با كیفیت بالا نیز بهره‌مند شده است.


سرویس ویدئویی مایکروسافت راه‌اندازی می شود

شرکت مایکروسافت به منظور گسترش رقابت خود با گوگل، یاهو و YOUTUBE اعلام کرد به زودی سرویس آنلاین ویدئویی خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

این سرویس اینترنتی جدید که SOAPBOX نام گرفته برای یک دوره زمانی شش ماهه در بخش MSN VIDEO از سایت اینترنتی MSN.COM به صورت آزمایشی راه‌اندازی می شود.

راب بنت(ROB BENNETT) مدیر سایت MSN گفت: "هنوز مدت زیادی از تولد سرویس‌های اینترنتی آنلاین نمی‌گذرد و به همین خاطر فضا برای رشد این سرویس‌ها بسیار مناسب است."

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز تحقیقاتی NIELSEN/NETRATINGS، سایت اینترنتی YOUTUBE تنها در ماه گذشته 34 میلیون بازدیدکننده داشته و این در حالی است که MSN VIDEO در این مدت توانسته تنها 12 میلیون نفر را به خود جلب کند.

بنت همچنین خاطرنشان کرد: "ما به طور کامل واقف هستیم که YOUTUBE بخش عظیمی از مخاطبان جهانی را به خود اختصاص داده و بازار سرویس‌های آنلاین ویدئویی را در دست گرفته است. اما با این وجود می‌کوشیم تا بتوانیم جایگزین YOUTUBE شویم» .


همایش اینترنتی IDC

کنفرانس بین المللی توسعهIDC به همت ماهنامه دنیای کامپیوتر CCW.IR و «مركز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران» در ماه گذشته در مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد. نكته حایز اهمیت این بود كه كنفرانس مذكور برای نخستین بار شاهد پخش مستقیم مراسم از طریق اینترنت بود. سایت WWW.ITMCENTER.IR درباره نتایج و مطالب این همایش مطالبی را ارائه می کند. گفتنی است این اقدام كه نخستین تجربه پخش اینترنتی گردهمایی‌های تخصصی را رقم زد، با همت و مشاركت «موسسه سروش رسانه» انجام شد ، و از طریق سایت ایران سیما به نشانی WWW.IRANSIMA.IR پخش گردید.


دولت الکترونیک می آید

برای علاقمندان به موضوعات دولت الکترونیک هم خبر خوبی داریم. به زودی همایش دولت الکترونیکی و چالش های ان توسط دانشگاه شریف در این ماه ( آبان ماه ) برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیش تر می توانید به HTTP://WWW.EG2006.IR مراجعه کنید. گسترش دولت الکترونیک در ایران که بیش از 8 میلیون کاربر اینترنت دارد ، مقوله فوق العاده مهم و حیاتی است که باید در اولویت های نهادهای مسئول در این حوزه قرار بگیرد.


گرفتن ویزای اینترنتی میسر شد

در ماه پیش ، صحبت هایی هم در مورد ویزای الکترونیکی در وزارت امورخارجه شنیده شد . جدیدترین اظهارات به صحبت های بنی هاشمی ، مدیر آی تی وزارت امورخارجه مربوط بود که گفت : ویزای الكترونیكی مراحل آزمایشی خود را سپری می‌كند و هنوز فایروال امنیتی را روی آن نصب نكردیم كه با نصب آن پروژه كار خود را آغاز خواهد كرد.با آغاز به كار این پروژه افراد برای گرفتن ویزا به سایت وزارت امور خارجه وارد شده و فرم مربوطه را تكمیل می‌كنند. سرور وزارت امور خارجه به سرور وزارت اطلاعات متصل است و پس از تایید شخص مورد نظر و در صورت نداشتن مشكل خاص، ایمیلی به شخص مذكور زده شده و او می‌تواند برای گرفتن ویزا به نزدیك‌ترین كنسولگری یا فرودگاه مراجعه كند. اگر چه سایت های سفارت خانه ای ایران در وب و حتی سایت رسمی وزارت امورخارجه WWW.MFA.GOV.IR از وضعیت بارگذاری ضعیف برخوردار است ، لکن انتظار می رود دنیای آی تی ایران در حوزه دیپلماسی ، از وضعیت رکود خارج شود.


وبلاگ فضایی خانم انصاری

انوشه انصاری ، اولین فضانورد زن ایرانی که چند هفته پیش توسط ایستگاه بایکونور قزاقستان به ایستگاه فضایی بین المللی عزیمت کرده بود ، اخیرا به زمین بازگشت . سایت رسمی وی که در نشانی WWW.ANOUSHEHANSARI.COM/PERSIAN قرار دارد ، از فضای لایتناهی به روز می شد و هزاران بار مورد بازدید علاقمندان از سراسر جهان قرار می گرفت. وبلاگ نویسی فضایی مقوله جالبی است که قطعا ، بنیانگذارش خانم انصاری است . گفتنی است وبلاگ نویسی فضایی برای انصاری ، 20 میلیون دلار هزینه برداشته است! مشاهده این وبلاگ را به همه خوانندگان توصیه می کنیم.


حواشی

1.شنیدیم که برگزاری همایش ملی فناوری اطلاعات و گردشگری در دی ماه امسال توسط یک مرکز خصوصی قطعی است و در سایتی به نشانی WWW.ICT-TOURISM.COM در مورد آن توضیحاتی ارائه شده است.

2.هنوز برای ثبت نام در رشته های جدید دانشگاه مجازی علم و صنعت WWW.ELEARNING-IUST.IR فرصت باقی است !


منبع : ماهنامه سروش جوان