تبیان، دستیار زندگی
عد از حادثه دردناک هفتم تیر، امام خمینی برای آن که انتخابات ریاست جمهوری تحت الشعاع مسائل دیگر قرار نگیرد، در پیامی، مردم را به شرکت فعال در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره ای مجلس دعوت کردند و از آن ها خواستند به وظیفه ی شرعی خود عمل کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتخابی دیگر


با عزل بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، او در جایی مخفی شد و مدتی را در خفا زندگی کرد. بنی صدر در این مدت، از حمایت سازمان مجاهدین خلق ( مشهور به سازمان منافقین ) و سرکرده ی آن ها، مسعود رجوی، برخوردار بود.


انتخابی دیگر

بعد از حادثه دردناک هفتم تیر، امام خمینی برای آن که انتخابات ریاست جمهوری تحت الشعاع مسائل دیگر قرار نگیرد، در پیامی، مردم را به شرکت فعال در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره ای مجلس دعوت کردند و از آن ها خواستند به وظیفه ی شرعی خود عمل کنند.

شورای نگهبان از بین 71 داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، چهار نفر را تایید کرد. از تاریخ 22 تیر ماه، رقابت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ( آقایان عباس شیبانی، حبیب الله عسگر اولادی، علی اکبر پرورش و محمد علی رجایی ) آغاز شد.

امام خمینی

بر همه ی ملت واجب است در تعیین رییس جمهور دخالت داشته باشند.

به دنبال برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری در دوم ماه سال 60، محمد علی رجایی که قبل از آن به عنوان نخست وزیر جمهوری اسلامی مشغول به کار بود، با حدود 13 میلیون رأی به ریاست جمهوری برگزیده شد.

امام خمینی

رجایی

محمد علی رجایی در سال 1312 هجری شمسی در شهرستان قزوین متولد شد و تحصیلات ابتدایی را تا اخذ گواهینامه ششم ابتدایی در همین شهرستان انجام داد. در سال 1327 به تهران مهاجرت کرد و در سال 1328 به نیروی هوایی وارد شد. در مدت 5 سال خدمت در نیروی هوایی، با تحصیل شبانه، دوره ی متوسطه را گذراند و مدرک دیپلم خود را گرفت. سال 1334 در شهرستان بیجار به معلمی مشغول شد. سال 1335 به دانشسرای عالی وارد شد و سال 1338 تحصیلات خود را در رشته ی ریاضی به پایان رساند و با سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ در آمد.

از سال 1340به طور جدی و فعال به مبارزات سیاسی روی آورد. این فعالیت ها منجر به دستگیری او در اردیبهشت سال 42 شد و برای 50 روز به زندان افتاد. پس از آزادی، به فعالیت های فرهنگی و مبارزات خود ادامه داد. در سال 1353 به اتهام مبارزه ی مسلحانه با حکومت شاه، دوباره دستگیر شد و مدت 4 سال در زندان بود. در سال 1357، همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران آزاد شد. بلافاصله به صف مبارزان پیوست و به اتفاق عده ای همفکرانش برای سازماندهی مبارزات مخفی معلمانم مسلمان، تلاش گسترده ای را آغاز کرد و موفق به ایجاد انجمن اسلامی معلمان شد.

پس از پیروزی انقلاب، در سال 58 مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت و در زمان وزارت خود، تمام مدارس را دولتی کرد. پس از آن، در اولین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ی مردم تهران اتخاب شد. سرانجام، به دنبال انتخابات ریاست جمهوری، از جانب رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران از مجلس رأی اعتماد گرفت.

جدول

بخشی از سخنرانی امام خمینی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

... اگر به تکالیفی که خدای تبارک و تعالی برای ما تعیین نموده است، عمل بکنیم. باکی از این نداریم که شکست بخوریم چه از شرق و چه از غرب و چه از داخل و چه خارج. و اگر به تکالیف خودمان عمل نکنیم، شکست خورده هستیم.

بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمد علی رجایی از سوی امام خمینی، او در تاریخ دوازدهم مرداد ماه، دکتر محمد جواد باهنر را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. مجلس در 13 مرداد ماه به نخست وزیر معرفی شده از سوی رجایی، با اکثریت آراء رأی اعتماد داد و محمد جواد باهنر به عنوان نخست وزیر برگزیده شد.

فرار

با عزل بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، او در جایی مخفی شد و مدتی را در خفا زندگی کرد. بنی صدر در این مدت، از حمایت سازمان مجاهدین خلق ( مشهور به سازمان منافقین ) و سرکرده ی آن ها، مسعود رجوی، برخوردار بود.

به دنبال جریانات پیش آمده، بنی صدر و رجوی راهی جز فرار از کشور نداشتند؛ به همین دلیل، در ساعت 10 و 45 دقیقه روز هشتم مرداد ماه، در حالی که تغییر چهره داده بودند، مخفیانه از ایران فرار کردند. خلبان هواپیمای فراریان، سرهنگ (( معزّی )) خلبان شاه مخلوع بود. او بعد از انقلاب اجازه ی پرواز نداشت، اما قبل از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری، این اجازه را مجدداً گرفته بود.

هواپیمای حامل بنی صدر و رجوی، پس از ورود به فضای کشور ترکیه و گذر از کشورهای یونان و ایتالیا وارد خاک فرانسه شد و آنان به عنوان پناهنده ی سیاسی در آن جا ماندگار شدند.

فرار

مقصود نعیمی ذاکر

نشر لک لک


منبع: حماسه ایران - تاریخ هشت سال دفاع مقدس

راست قامتان - حماسه ایران - قسمت دوازدهم

ترور نا فرجام - حماسه ایران - قسمت یازدهم

چمران تندیسی از عمل - حماسه ایران - قسمت دهم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.