تبیان، دستیار زندگی
هفتم تیر ماه 1360، یکی از ناگوارترین روزهای بعد از انقلاب بود که هفتاد و دو تن از یاران انقلاب و اعضای حزب جهموری اسلامی به شهادت رسیدند. در بین شهدا، تعدادی از وزیران و نمایندگان مجلس نیز بودند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راست قامتان


آیت الله بهشتی در جریان تشکیل مجلس خبرگان به عنوان یکی از نمایندگان تهران در این مجلس برگزیده شد و در مقام نایب رییس مجلس خبرگان، نقش موثری در اداره ی این مجلس و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی بر عهده داشت.


راست قامتان

هفتم تیر ماه 1360، یکی از ناگوارترین روزهای بعد از انقلاب بود که هفتاد و دو تن از یاران انقلاب و اعضای حزب جهموری اسلامی به شهادت رسیدند. در بین شهدا، تعدادی از وزیران و نمایندگان مجلس نیز بودند.

حدود ساعت 21، دو بمب بسیار قوی در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی منفجر شد که بر اثر شدت انفجار، قسمت هایی از ساختمان اصلی حزب فرو ریخت و موجب شهادت آیت الله دکتر بهشتی و هفتاد و دو نفر از مقامات مملکتی، اعضای دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ... شد.

امام خمینی

بکشید مار را، ملت ما بیدارتر می شود.

ملت ما از ترور نمی ترسد.

ترور شخصیت ها قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ی ملت بالاتر برد.

آیت الله شهید بهشتی

حادثه از نگاه یک خبر نگار

بیش از نیم ساعت از انفجار گذشته بود که خودم را دوان دوان به محل حادثه رساندم. صدها نفر از مردم شهر تهران در خیابان های اطراف دفتر مرکزی حزب اجتماع کرده بودند و آمبولانس ها بی وقفه در رفت و آمد بودند. وقتی به چند قدمی محل انفجار رسیدم، امدادگران افرادی را که از زیر آوار بیرون آورده شده بودند، سوار آمبولانس می کردند.

بیش تر مجروحین و شهدا، غرق در خون بودند و به هیچ وجه شناخته نمی شدند. بسیاری از مردم، سراغ آیت الله دکتر بهشتی را می گرفتند.

ساعت 24 همان شب

از سوی بیمارستان های تهران که مصدومین و مجروحین را پذیرفته بودند، اعلام شد که به گروه های مختلف خونی نیاز است و به دنبال آن، عده ای از مردم در مقابل بیمارستان ها اجتماع کردند تا خون اهداء کنند.

ساعت 30 دقیقه بامداد روز بعد

هر لحظه که می گذرد، عمق فاجعه بیش تر احساس می شود. ده ها تن از مأموران کمیته و سپاه پاسداران، پلیس، ارتش، مأموران نجات و امدادگران آتش نشانی به همراه گروهی از مردم با تلاش زیاد با بیل و کلنگ و حتی با دست مشغول کنار زدن خروارها خاک و نیز آهن و تکه های بتون و آیفالت سقف هستند تا اجساد را بیرون بیاورند.

ساعت 1:30 دقیقه بامداد

هنوز کسی از آقای دکتر بهشتی اطلاعی ندارد.

انفجار

یکی از شاهدان حادثه

به اتفاق گروهی از برادران حزب و تنی چند از شخصیت ها، نماز مغرب را به امامت آیت الله دکتر بهشتی خواندیم.پس از پایان نماز، آیت الله بهشتی به طرف سالن کنفرانس حرکت کردند و من به همراه دیگران پشت سر ایشان راه افتادم. جلوی در سالن، آیت الله دکتر بهشتی رو کردند به آقای محمد منتظری و او را صدا کردند و به صحبت مشغول شدند. در همین حال، من به اتفاق دو نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم بیرون برویم و شام بخوریم. هنوز حدود ده دقیقه از خارج شدن ما گذشته بود که ناگهان صدای انفجار مهیبی شنیدیم. با شتاب خود را به ساختمان حزب رساندیم و دیدیم که سقف سالن کاملاً فرو ریخته است.

ساعت نُه و نیم صبح روز هشتم تیر ماه، پیکر پاره پاره ی شهید آیت الله دکتر بهشتی روی دست پاسداران به پزشک قانونی برده شد.

شهید آیت الله دکتر (( محمد حسین بهشتی )) در سال 1307 هجری شمسی در اصفهان در یک خانواده ی روحانی متولد شد. وی تحصیلات خود را تا سطح لیسانس در زادگاهش دنبال کرد. سپس به حوزه ی غلمیه قم رفت و از محضر اساتید این حوزه بهره های بسیار گرفت. بعد ها به اخذ لیسانس و درجه ی دکتری از دانشکده ی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران توفیق یافت.

آیت الله دکتر بهشتی، از سال 1332 تا 1340 به انجام فعالیت های فرهنگی و تدریس در کانون ها و کلاس هایی که به این منظور و برای جذب جوانان به سوی دین تشکیل داده بود، اشتغال داشت. وی سپس از سال 1344 تا 1349 مسئولیت مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان را بر عهده گرفت.

سپس از سال 49 تا 56 مبارزات فکری و فرهنگی خود را در ایران دنبال کرد و از اواخر سال 56، ضمن شرکت فعالانه در مبارزات مردمی، مسئولیت هایی را در سطوح بالا برای پیشبرد و پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده گرفت.

در آستانه ی انقلاب اسلامی و هنگام تشکیل شورای انقلاب از سوی امام، مدتی مسئولیت دبیری شورای انقلاب را بر عهده داشت. او از بنیان گذارن و رهبران حزب جمهوری اسلامی و دبیر کل این حزب بود.

آیت الله بهشتی در جریان تشکیل مجلس خبرگان به عنوان یکی از نمایندگان تهران در این مجلس برگزیده شد و در مقام نایب رییس مجلس خبرگان، نقش موثری در اداره ی این مجلس و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی بر عهده داشت.

دکتر بهشتی، در اسفند مته 58 از سوی امام خمینی به عنوان اولین رییس دیوان عالی کشور منصوب شد و تا هنگام شهادتش، در این سمت باقی ماند. بعد از شهادت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انفجار حزب جمهوری اسلامی، اولین جلسه ی مجلس در دهم تیر ماه، در حالی برگزار شد که 27 دسته گل بر روی 27 صندلی مجلس قرار داشت.

با انفجار سالن مرکزی حزب جمهوری اسلامی و قبول مسئولیت این انفجار از سوی سازمان منافقین، چهره ی این گروه بیش از پیش افشا شد.

بخشی از پیام امام خمینی به مناسبت شهادت 72 شهید فاجعه ی 7 تیر 1360

... گیرم که شما با شهید بهشتی که مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار چشم دشمنان اسلام و به خصوص شما بود، دشمنی سر سختانه داشتید. با بیش از 70 نفر بی گناه که بسیاری شان از بهترین خدمت گذاران خلق و مخالف سر سخت دشمنان کشور و ملت ما بودند، چه دشمنی داشتید؟ جز آن که شما با اسم خلق، از دشمنان خلق و جاده صاف کنِ چپاولگران شرق و غرب هستید.

مقصود نعیمی ذاکر

نشر لک لک


منبع: حماسه ی ایران - تاریخ هشت سال دفاع مقدس

  • مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.