تبیان، دستیار زندگی
در فصل سرما، سروکله لباس های گرم و پشمی به جای لباس های خنک و نخی در کمد لباس ها پیدا می شود. ولی این لباس ها به مراقبت بیشتری برای دوام طولانی تر احتیاج دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای مراقبت از لباس‌های بافتنی

لباس بافتنی


در فصل سرما، سروکله لباس‌های گرم و پشمی به‌جای لباس‌های خنک و نخی در کمد لباس‌ها پیدا می‌شود. ولی این لباس‌ها به مراقبت بیشتری برای دوام طولانی‌تر احتیاج دارند.


** تا کردن لباس‌ها

بهتر است لباس‌های پشمی‌تان را تا کنید و در کمد لباس بچینید. اگر لباسی مثل پلیور یا ژاکت احتیاج به آویزان‌ کردن داشت، از جالباسی فلزی یا چوبی استفاده نکنید، زیرا ممکن است به بافت لباستان آسیب برساند. توصیه ما، آویزهای ابری و لایه‌دار است.

** بیرون آوردن لباس‌ها

موقع درآوردن لباس، یقه و آستین لباستان را با قدرت نکشید، چون لباس‌های پشمی با کشیدن، گشاد می‌شوند و کش می‌آیند و به‌مرور زمان زیبایی خود را از دست می‌دهند. می‌توانید به آهستگی دستانتان را از آستین‌ها خارج کنید و اگر لباستان بدون دکمه است، آن را از ناحیه یقه خارج کنید.

موقع درآوردن لباس، یقه و آستین لباستان را با قدرت نکشید، چون لباس‌های پشمی با کشیدن، گشاد می‌شوند و کش می‌آیند و به‌مرور زمان زیبایی خود را از دست می‌دهند.

** شستن لباس‌ها

برای شستن لباس‌هایتان اگر اتیکت مخصوص شست‌وشو دارند، حتماً طبق آن عمل کنید ولی اگر ندارند، این‌گونه عمل کنید: لباس‌های پشمی یا بافت ظریف و حساسی دارند و یا بافت کلفت و ضخیم؛ آن‌هایی که بافت ضخیم دارند را می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید، ولی یادتان باشد دمای ماشین را روی درجه پایین تنظیم کنید و با آب سرد، لباس‌ها را بشویید. حتماً لباس‌ها را برگردانید و از روی چپه و پشت لباس بشویید. لباس‌های بافت ظریف را حتماً با دست بشویید. درون یک تشت، آب سرد و کمی پودر یا مایع شست‌وشو و نرم‌کننده بریزید و مدت کمی بگذارید لباس‌ها خیس بخورند و بعد آرام با دست آن‌ها را بمالید و سپس آبکشی کنید.

** خشک کردن لباس‌ها

برای خشک‌کردن لباس‌ها، اگر کاملاً خیس هستند، اصلاً آن‌ها را آویزان نکنید، زیرا ممکن است لباس‌ها گشاد شوند. می‌توانید آن‌ها را در یک سبد بگذارید تا آبشان گرفته شود یا روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شوند. بهتر است اگر لباس‌هایتان رنگی هستند، آن‌ها را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا رنگشان ثابت بماند.

لباس پشمی

** اتو کردن لباس‌ها

لباس‌های بافتنی‌تان را هیچ‌گاه اتو نکنید، ولی اگر لباسی به اتو احتیاج داشت، یک پارچه مرطوب روی لباستان قرار دهید و بعد آن را اتو کنید تا حرارت مستقیم اتو به بافت لباستان آسیب نرساند.

** جمع کردن لباس‌ها

بعد از تمام شدن فصل زمستان و جمع کردن لباس‌های بافتنی، فراموش نکنید بین آن‌ها صابون یا نفتالین قرار دهید. می‌توانید از چند شاخه اسطوخودوس یا روغن آن هم کمک بگیرید، به‌طوری‌که چند قطره روغن اسطوخودوس روی پنبه بریزید و لای لباس‌هایتان بگذارید تا علاوه بر فراری دادن بیدها، لباس‌هایتان خوشبو شوند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47

برگرفته از گروه: ریزه‌کاری‌های خانه‌داری