تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی دولت با بیان اینکه خیلی سخیف است که مباحثی همچون قدم زدن مطرح شود، گفت: این ناشی از دیپلماسی ضعیف است و عده ای چون می بینند مذاکرات با جدیت و قاطعیت دنبال می شود به این مسائل می پردازند. اما باید بدانند که این نوع واکنش ها جایی در بین مردم ندارد..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئله پیاده روی ظریف و کری در دولت


سخنگوی دولت با بیان اینکه خیلی سخیف است که مباحثی همچون قدم زدن مطرح شود، گفت: این ناشی از دیپلماسی ضعیف است و عده‌ای چون می‌بینند مذاکرات با جدیت و قاطعیت دنبال می‌شود به این مسائل می‌پردازند. اما باید بدانند که این نوع واکنش‌ها جایی در بین مردم ندارد.
نوبخت

‌محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز هیأت وزیران دو موضوع در دستور کار قرار گرفت؛ در یک بخش به توسعه استان هرمزگان و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت طرح‌های عمرانی پرداخته شد.

سخنگوی دولت بر همین اساس به تعهداتی که در سفر آقای روحانی به استان هرمزگان صورت گرفته پرداخته شد و استاندار این استان گزارشی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و توسعه استان ارائه کرد و مقرر شد برای تکمیل و افتتاح این طرح‌ها در سال 93 به صورت صد در صد اقدام شود.

وی همچنین یادآور شد: مواردی برای توسعه استان که نیاز به زمان بیشتری داشت نیز مقرر شد تا در برنامه ششم توسعه لحاظ شود که در حال حاضر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دست تهیه است.

نوبخت در عین حال به بخش دیگری از مصوبات امروز هیأت وزیران اشاره و تصریح کرد: موضوع دیگر مصوبات مالی بود و ابتدا برای اینکه از صنعت مرغداری کشور حمایت صورت گیرد 1440میلیارد ریال برای خرید مرغ اختصاص یابد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتواند تا پایان سال در حد 20هزار تن مرغ را بین خانوارهایی که مشمول دریافت حمایت غذایی هستند توزیع کند.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود به اختصاص 465میلیارد ریال برای آمادگی استان‌ها در برابر حوادث غیرمترقبه و کمک رسانی به هنگام در بین مردم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای خط لوله آب‌رسانی بندرعباس از میناب 30میلیارد ریال در اختیار استانداری قرار می‌گیرد، یادآور شد: برای جبران خسارات ناشی از سیل استان سمنان نیز مقرر شد 84میلیارد و 500میلیون ریال به صورت بلاعوض و 2هزار و 250میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت با سود و کارمزد 84درصد و تعهد و تضمین سازمان مدیریت به افراد خسارت‌دیده توزیع شود.

خبرنگاری از آقای نوبخت پرسید که پیاده‌روی آقای ظریف و کری انتقاداتی به دنبال داشته‌ است که سخنگوی دولت در پاسخ به وی گفت: مثلا اینکه چرا پیاده رفته‌اند و سوار ماشین نشده‌اند

نوبخت همچنین به مبلغ 40میلیارد ریال برای مبارزه با آفات محصول خرما اشاره کرد که به شهرستان بم اختصاص داده شد و گفت: برای اجرای طرح‌های کوچک تأمین آب کشاورزی و آب شرب 100میلیارد ریال به استان گلستان تخصیص داده می‌شود.

وی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میزان عیدی کارمندان مشخص شده و چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت:‌ هنوز برای عیدی کارکنان دولت تصمیم‌گیری نشده و این موضوع در حال انجام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر تعطیلی برخی از روزنامه‌ها تصریح کرد: در خصوص واکنش دولت در ارتباط با مباحث مربوط به حوزه رسانه و مطبوعات باید بگوییم آنچه که مربوط به خارج از مرزها بود و در فرانسه صورت گرفت از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه و رئیس‌جمهور با صراحت بیان شد.

وی در عین حال اقدام تروریستی از سوی گروهی که با عنوان داعش و القاعده صورت گرفت را کاری قبیح و ضد اسلامی خواند و گفت: این اقدام هزینه‌ای برای مسلمانان ایجاد کرد؛ از طرف دیگر عده‌ای هم که به عنوان آزادی بیان نسبت به مقدسات دیگران و به ویژه اهانت به مسلمانان را تقبیح می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آزادی بیان را به معنی اهانت به دیگران تلقی نمی‌کنیم، گفت: برای رسانه‌ای که برایش مشکل پیش آمد امیدواریم که مراحل قضایی به گونه‌ای ختم شود که مجدداً آن را در جمعمان داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره قیمت ارز و اینکه آیا قیمت آن افزایش می‌یابد،نیز گفت: دولت سعی کرده که ثبات بازار ارز را حفظ کند. و آرزو می‌کنیم تا این ثبات در بازار ارز را همیشه داشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد وزارت خارجه و اینکه برخی از دستگاه دیپلماسی انتقاد می‌کنند نیز یادآور شد:‌ ما باید به نوعی از دستگاه دیپلماسی و از فرزندان این ملت که با منطق و قاطعیت در مذاکرات حاضر شده و از حقوق مردم دفاع می‌کنند تشکر کنیم.

خبرنگاری از آقای نوبخت پرسید که پیاده‌روی آقای ظریف و کری انتقاداتی به دنبال داشته‌ است که سخنگوی دولت در پاسخ به وی گفت: مثلا اینکه چرا پیاده رفته‌اند و سوار ماشین نشده‌اند.

سخنگوی دولت ضمن تشکر ویژه از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که رخ داد آقای ظریف مذاکره‌ای با وزیر امور خارجه فرانسه داشت و مراتب انتقاد خود را از آن وضعیت بیان کرد.

وی با بیان اینکه خیلی سخیف است که مباحثی همچون قدم زدن مطرح شود، گفت: این ناشی از دیپلماسی ضعیف است و عده‌ای چون می‌بینند مذاکرات با جدیت و قاطعیت دنبال می‌شود به این مسائل می‌پردازند. اما باید بدانند که این نوع واکنش‌ها جایی در بین مردم ندارد.

دولت سعی کرده که ثبات بازار ارز را حفظ کند. و آرزو می‌کنیم تا این ثبات در بازار ارز را همیشه داشته باشیم

وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش قیمت نفت در بودجه سال آینده نیز یادآور شد: زمانی که بودجه را می‌خواستیم به مجلس تبدیل کنیم قیمت نفت را 72دلار برای هر بشکه پیش‌بینی کردیم که البته در حال حاضر این میزان کاهش یافته و روند کاهنده دارد اما ما از این جهت از لایحه دفاع می‌کنیم که به صورت واقع‌بینانه طراحی شده است و اگر قیمت نفت کاهش یابد می‌توانیم با مکانیسم تخفیف بودجه را اداره کنیم.

وی بر همین اساس تأکید کرد: فراموش نکنیم کاهش قیمت نفت بیشتر سیاسی است اما ما با همین کاهش توانستیم مدیریت کرده و حقوق و مزایای دولت را پرداخت کنیم. همچنین طرح‌های عمرانی را به انجام رسانده‌ایم و سال‌ آینده نیز به همین شکل است.

وی در عین حال تأکید کرد: کسانی که به دلیل عوامل سیاسی قیمت نفت را کاهش داده‌اند خود نیز متضرر شده و به صلاح آنها نخواهد بود؛ ما جدولی از طرح‌های مهم را پیشنهاد کردیم که امیدواریم آنها را به انجام برسانیم.

سخنگوی دولت در خصوص بودجه بدون نفت نیز خاطرنشان کرد: قطعاً برای اینکه بتوانیم خود را مصون از درآمدهای نفتی کنیم نیاز به زمان داریم.

در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی مبنی بر انحلال سازمان فضایی یادآور شد: سازمان فضایی منحل نشده و صحبت از منحل شدن آن نادرست است اما از نظر ساختار تشکیلاتی که در نهاد ریاست جمهوری و یا اینکه در مجموعه وزارت ارتباطات باشد بحث وجود دارد و در این راستا شورای عالی اداری در روز شنبه تصمیمش را اتخاذ می‌کند که این امر در راستای تقویت آن است.

نوبخت در خصوص برگزاری همایش اصلاح‌طلبان و بیانیه‌ای که توسط یکی از مسئولین وزارت کشور از طرف خاتمی ارائه شده بود را قرائت کرده است نیز اظهار داشت: وزارت کشور در راستای فعالیت قانونی احزاب وظیفه‌اش را انجام داده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر تجمع روز دوشنبه در مقابل سفارت فرانسه و اینکه برخی از مردم خواستار اخراج سفیر فرانسه از کشور شده‌اند یادآور شد: اینکه سفیر را بخواهیم اخراج کنیم ممکن است خواست احساسی جمعی باشد و قابل احترام است اما ما هدف بزرگی داریم و باید از حقوق ملت دفاع کنیم و با ادبیات دیپلماسی پیش برویم؛ ضمن احترام به مردم و برخی جریانات سیاسی نمی‌توانیم سفیر را اخراج کنیم. هرچند در حال حاضر مد شده هرکس حرفی دارد به پای مردم می‌گذارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص نطق آقای مطهری چیست، یادآور شد: با توجه به اینکه بنده 4دوره در مجلس بوده‌ام هر نماینده‌ای این حق را دارد که نظرش را بیان کندو آنها حق دارند نظر استنباطی خود را مطرح نمایند. در 16 سال گذشته به این شکل به خاطر ندارم صورت گرفته باشد؛ مجلس جایگاه محترمی است و همه شئوناتی که یک نماینده دارد باید رعایت شودو هر نگاهی غیر از این مورد تأئید ما نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای به دنبال حقوق ملت ایران هستیم و استنباط ما این است که آنها و به ویژه آمریکایی‌ها فعلاً این اراده را دارند در این مذاکرات با ایران به توافق برسند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مطالبات دانشجویان نیز خاطرنشان کرد: تشکیل این کمیته در حال انجام است و ممکن است برخی از مطالبات آنها در دوره‌ای کوتاه مدت صورت گرفته اما برخی مدت بیشتری را بخواهد.

بخش سیاست تبیان


منبع : فارس