تبیان، دستیار زندگی
شانزدهمین دوره از جام ملت های آسیا برای انجام چهار بازی وارد مرحله حذفی شد تا ایران سخت ترین بازی خود را مقابل عراق تجربه کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران – عراق؛ شاید سخت ترین بازی


شانزدهمین دوره از جام ملت‌های آسیا برای انجام چهار بازی وارد مرحله حذفی شد تا ایران سخت ترین بازی خود را مقابل عراق تجربه کند.

از 16 تیم راه یافته به شانزدهمین دوره از جام ملت‌های آسیا، 8 تیم موفق شدند به مرحله یک چهارم نهایی صعود کنند. این رقابت‌ها با برگزاری دو دیدار در روز پنجشنبه و دو دیدار در روز جمعه مرحله یک چهارم نهایی خود را نیز به اتمام می‌رساند تا چهار تیم برتر آسیا مشخص شوند.

جام ملتها

کره جنوبی- ازبکستان

پنج شنبه ساعت 11 به وقت ایران تیم‌های ملی فوتبال کره جنوبی و ازبکستان به عنوان تیم‌های اول گروه اول و دوم گروه دوم در ورزشگاه مستطیلی ملبورن شهر ملبورن به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

استرالیا- چین

در دیگر دیدار مرحله یک چهارم نهایی روز پنجشنبه تیم‌های ملی فوتبال چین و استرالیا به مصاف یکدیگر خواهند رفت. این دیدار ساعت 14 در ورزشگاه سانکورپ شهر بریزبین برگزار خواهد شد.

ایران-عراق

این در حالی است که مرحله یک چهارم نهایی شانزدهمین دوره از جام ملت‌های آسیا روز جمعه نیز با برگزاری دو دیدار ادامه خواهد یافت. ساعت 10 به وقت ایران تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق در ورزشگاه کانبرا شهر کانبرا به مصاف یکدیگر می‌روند .

ایران توانست با 9 امتیاز کامل و با قدرت راهی این مرحله شود و عراق هم با کسب 6 امتیاز و کسب رتبه دوم، بعد از ژاپن به دور دوم صعود کرد. دو تیم از روحیه بالایی برخوردارند. ایران در آخرین بازی دور مقدماتی توانست امارات را با یک گل مغلوب کند و عراق هم با دو گل فلسطین را شکست داد و خیالش را از بابت صعود راحت کرد. یکی از بهترین اتفاق ها برای هر دو تیم در بازی های آخرشان، باز شدن پای مهاجمان اصلی شان به گلزنی بود. هم قوچان نژاد و هم یونس محمود بعد از دو بازی ناکامی در گلزنی توانستند طلسم خود را بشکنند. برنده بازی جمعه باید در مرحله ما قبل نهایی مقابل یکی از دو تیم کره یا ازبکستان بازی کند.

کارلوس کی روش-راضی شنیشل. یکی 61 ساله و دیگر 46 ساله. کی روش با کوله باری تجربه از انگلیس و اسپانیا و راضی با انگیزه ای مثال زدنی و سابقه بردن تیم زیر 23 ساله های عراق به المپیک لندن.نکته قابل توجه برای این دو تیم آن است که هر دو مربی به فوتبال منطقی و دفاعی علاقه زیادی دارند. آمار دور مقدماتی این دو تیم گواه همین ماجراست. جایی که ایران 4 گل زده و گلی دریافت نکرده است و در سوی مقابل عراق همین تعداد گل را به ثمر رسانده و یک گلی هم که وارد دروازه اش شده، از روی یک ضربه پنالتی بوده و در جریان بازی هنوز جمال حسن تسلیم نشده است.دیگر نکته جالب درباره این دو مربی آن است که خیلی روی ضربات ایستگاهی حساب بازکرده اند و امیدوارند از این طریق دروازه یکدیگر را با خطر مواجه کنند.

این در حالی است که مرحله یک چهارم نهایی شانزدهمین دوره از جام ملت‌های آسیا روز جمعه نیز با برگزاری دو دیدار ادامه خواهد یافت. ساعت 10 به وقت ایران تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق در ورزشگاه کانبرا شهر کانبرا به مصاف یکدیگر می‌روند

عراق همواره بازیکنان زیادی در لیگ ایران داشته است و به همین واسطه فوتبال دو کشور آشنایی زیادی با هم دارند. البته در تیم فعلی عراق هیچ بازیکنی در لیگ ایران حضور ندارد.عراق جوان ترین تیم این مسابقات است. آن ها میانگین سنی 52/23 سال دارند و ایران هم میانگین سنی 64/27 سال را دارد. عراق امیدوار است از فرسایشی شدن مسابقات استفاده کند و با بهره بردن از اهرم جوانی برایران فائق شود و در سوی مقابل ایران هم می خواهد مانند بازی های قبل از تجربه بالای خود استفاده کند و عراق را از دور مسابقات بیرون بیندازد.یکی دیگر از نکات جالب این بازی این است که عراق بازی سوم خود را در کانبرا انجام داد و برای بازی با ایران نیازی به تعویض شهر نداشت اما ایران از بریزبان به کانبرا سفر کرده و خستگی راه در تن بازیکنان تا حدی باقی مانده؛ البته ایران حدود 24 ساعت از عراق بیش تر استراحت کرده است. دو تیم پیش از شروع مسابقات در قالب یک بازی دوستانه مقابل هم بازی کردند که ایران با جوانهایش موفق شد عراق را با بازیکنان اصلی اش با نتیجه 1-0 شکست دهد. آزمون زننده تک گل آن بازی بود.آخرین جدال دو تیم در جام ملت های آسیا برمی گردد به دور مقدماتی 4 سال پیش در قطر که ایران در اولین بازی مرحله گروهی توانست عراق را 2-1 شکست دهد. گل های ایران در آن بازی توسط غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی به ثمر رسید. افشین قطبی سرمربی وقت تیم ملی بود.

ژاپن- امارات

ساعت 13 به وقت ایران تیم‌های ملی فوتبال ژاپن و امارات در ورزشگاه استرالیای شهر سیدنی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان