تبیان، دستیار زندگی
مزون های زیرزمینی و فشن شوهای غیرمجاز که مروج مانکنیسم، مدلینگ، پوشش نامتعارف و عریان نمایی بر اساس سبک زندگی غربی هستند، همچون قارچ در حال رشد و گسترش هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فشن های غیر مجاز زنان ایرانی

مزون‌های زیرزمینی و  شوهای غیرمجاز که مروج مانکنیسم، مدلینگ، پوشش نامتعارف و عریان‌نمایی بر اساس سبک زندگی غربی هستند، همچون قارچ در حال رشد و گسترش هستند.

فراوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
فشن، شوی زیرمیزی

طرح مسئله استراتژیک سبک زندگی ایرانی- اسلامی از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات ویژه ایشان بر این موضوع حساس، مربوط به همه کنش های فردی و اجتماعیست؛ به بیان دیگر، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، مجموعه ای از مسائل را در بر میگیرد. سبک تغذیه، سبک تعاملات اجتماعی، سبک تحصیل، سبک زندگی روستایی، سبک زندگی شهری، سبک قضاوت در مراجع قضایی، سبک معاش و کسب روزی، سبک فیلمسازی، سبک مدیریت، سبک معماری و شهرسازی، سبک استفاده از تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی، سبک پوشش و ...همه و همه در مقوله سبک زندگی ایرانی-اسلامی جای می گیرند

بی توجهی به هر کدام از این موارد، سبب تحقق کاریکاتورسبک زندگی ایرانی-اسلامی و یا حتی عدم تحقق آن خواهد شد.

سربازان جان برکف شبکه های زرد ماهواره ای

لباس و پوشش یکی از مهمترین زیرمجموعه های سبک زندگی ایرانی- اسلامی به شمار می رود تا جایی که «لباس هر کسی پرچم کشور  اوست». پوشش و لباس زمانی امری شخصی به شمار می رود که در حریم خصوصی و چاردیواری فرد باشد اما زمانی که پوشش و لباس پا به معابر عمومی، اماکن گروهی و ... می گذارد، یک امر اجتماعی به شمار می رود.

آخرین قیمتهای برگزاری شوی لباس نشان می دهد که برگزاری هر شوی لباس به صورت میانگین 30 تا 70 میلیون تومان هزینه دارد که شامل تیم عکاسی، نور، استیج و غیره می شود

در چنینی شرایطی، و در سایه فعالیت ضعیف فروشگاه ها و نمایشگاه های عرضه مد و لباس اسلامی- ایرانی، مزون های زیرزمینی و غیرمجاز، فعالیتی گسترده دارند و با برگزاری فشن شوهای غیرقانونی در شهرهای مختلف کشور، هم به درآمدهای میلیونی می رسند و هم خواسته یا ناخواسته، سبک پوشش غربی، اختلاط نامتعارف زن و مرد، عریان نمایی، مدلینگ و مانکنیسم را ترویج می دهند. این مزون ها و برگزارکنندگان فشن شوهای غیرمجاز، در حقیقت سربازان مطیع و جان برکف شبکه های زرد ماهواره ای هستند.

این مزون ها و مراکز، تمام وسواس خود را به کار می برند تا فشن شوهایی که در ایران برگزار می کنند به همان کیفیتی باشد که در شبکه های ماهواره ای و یا در کشورهای خارجی برگزار می شود و حتی با کیفیتی بالاتر همه چیز از مانکن ها گرفته تا نورپردازی و دکور و استیج و پذیرایی، باید همانی باشد که در شبکه های زرد ماهواره ای قابل مشاهده است.

از سوی دیگر، برخی از برگزارکنندگان فشن شوهای غیرمجاز در ایران، فیلم های تهیه شده از این محافل را برای پخش در اختیار شبکه های ماهواره ای قرار می دهند.

جذب آشکار مانکن و مشتری

دایره فعالیت شوهای زیر زمینی در حال افزایش است؛ با عبور از کنار برخی مغازه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه به خوبی می‌توان کاغذ‌ها و پوسترهایی را دید که شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان را به این شوهای زیر زمینی دعوت می‌کنند. در برخی از سایتها هم بدون اینکه جنسیت مرد یا زن مشخص باشد به آسانی با ثبت نام اینترنتی مانکن جذب می‌کنند. البته این سایتها بدون فیلتر فعالیت می کنند و حتی شماره حساب، آدرس و تلفن هم دارند!

در این بین رویای ورود به دنیای افراد فشن، خودنمایی و جلب توجه دیگران به قدری در ذهن برخی‌ها نقش می‌بندد که به عاقبت حضور در چنین شوهای زیرزمینی و عکس‌هایی که از آنها گرفته می‌شود، فکر نمی‌کنند. آنها نمی‌دانند که صحنه‌گردانان این شوها در پس این دنیای پر زرق و برق چه دامی برای آنها پهن کرده‌اند؛ همچنین برخی از آرایشگاه‌ها به تازگی اقدام به برگزاری شوی لباس اسپرت و مجلسی زنانه می‌کنند و پس از هماهنگی با برخی از آتلیه‌ها، عکس‌های این شوها را هم به صورت سی دی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند!

سفارتخانه های خارجی؛ دایه مهربان فشن شوهای غیرمجاز ایرانی

در این میان، برخی سفارتخانه های خارجی نیز آتش بیار معرکه شده اند و حمایت تام و تمام از برپایی این فشن شوهای زیرزمینی را در دستور کار خود قرار داده اند. این حمایت ها تا جاییست که برخی از این فشن شوها در ساختمان سفارتخانه ها و یا در منازل برخی سفرای خارجی برگزار می شد. چندی پیش، منزل یکی از سفرای خارجی در تهران، میزبان یکی از این فشن شوها بود. رخداد قابل تامل و تاسف در این مورد آن بود که برخی از مدیران ایرانی نیز در این فشن شو شرکت کرده بودند؛ فشن شویی که در آن، تعدادی از دختران ساده و شیفته مانکنیسم ایرانی، به صورت نیمه عریان خود را به نمایش گذاشتند.

در برخی از این فشن شوها که با حمایت سفارتخانه های خارجی در ایران برگزار می شود، برخی از بازیگران و خوانندگان نیز حضور دارند.

در مزون های زیر زمینی چه می گذرد؟

بین اختلاط زن و مرد، بی‌حجابی و بسیاری از ناهنجاری‌های دیگر گریبان مشتریان و مدل‌های حاضر در این شوها را می‌گیرد؛ اختلاط‌هایی که به سبک شوهای شبکه‌های ماهواره‌ای و کشورهای غربی برگزار می‌شود.

دایره فعالیت شوهای زیر زمینی در حال افزایش است؛ با عبور از کنار برخی مغازه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه به خوبی می‌توان کاغذ‌ها و پوسترهایی را دید که شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان را به این شوهای زیر زمینی دعوت می‌کنند

جدیداً در برخی از این شوها، دخترهایی که به عنوان مانکن و مدل روی صحنه حاضر می‌شوند، با کشف حجاب و پوشیدن لباس‌های نامتعارف، علاوه بر شکستن قبح عریانی، خواسته یا ناخواسته در بازی خطرناک صاحبان شوهای زیرزمینی قرار می‌گیرند.

آخرین قیمتهای برگزاری شوی لباس نشان می دهد که برگزاری هر شوی لباس به صورت میانگین 30 تا 70 میلیون تومان هزینه دارد که شامل تیم عکاسی، نور، استیج و غیره می شود.

مسئولینی که باید از غفلت بیدار شوند!

بی‌تردید تلاش‌های متعدد دنیای غرب برای دور کردن عفاف و حجاب از جوامع اسلامی همچون ایران از مسیرهای گوناگون به جز آنکه با هدف ایجاد بازار مصرف در جوامع در حال توسعه پیگیری می‌شود، اهداف غایت‌اندیشانه‌تری را دنبال می‌کند و آن تغییر سبک زندگی جامعه، تغییر ارزش‌ها و هنجارها و در نهایت ‌سست کردن بنیان خانواده است چراکه در چنین شرایطی تسلط بر جوامع آسانتر خواهد بود. پروژه‌های تغییر در سبک زندگی و جدا کردن زن ایرانی از عفاف و حجاب هم در سال‌های اخیر با گسترش نفوذ ماهواره و فراگیر شدن استفاده از اینترنت جدی‌تر شده است.

هر چند قوانینی که برای ترویج مد ایرانی – اسلامی تدوین شد در ظاهر سبب توقف شوهای زیرزمینی لباس شد، اما آشفتگی در نمایشگاه‌های مد ایرانی- اسلامی این فرصت را برای بسیاری از سودجوها ایجاد کرده است، تا از آشفتگی موجود نهایت استفاده را برده و به ناهنجاری‌های اجتماعی دامن بزنند و در نهایت با سوءاستفاده از دختران، پسران و زنان جوان، بسیاری از این صحنه‌ها را در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دهند. مسولین فرهنگی کشور باید با تلاش بسیار و دقت نظر و فراهم سازی روش های صحیح از مدل های هشدار دهنده، جلوگیری نمایند.


منابع : ایسنا / شفاف

شوی لباس به همراه پذیرایی!

قصه‌تلخ دختران روی سکوهای‌‌‌‌‌نمایش

مانور کلمات مستهجن در خیابان ها