تبیان، دستیار زندگی
تاکنون تلاش های بشر برای دستیابی به انرژی های تجدید پذیر، حول محور توربین های بادی و صفحات خورشیدی متمرکز شده است. اما چرا قدرت عظیم نهفته در امواج دریا مورد بی اعتنایی و کم توجهی دانشمندان قرار گرفته است؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی امواج

تاکنون تلاش های بشر برای دستیابی به انرژی های تجدید پذیر، حول محور توربین های بادی و صفحات خورشیدی متمرکز شده است. اما چرا قدرت عظیم نهفته در امواج دریا مورد بی اعتنایی و کم توجهی دانشمندان قرار گرفته است؟

تحقیقات نظری در این باره حکایت از آن دارد که با فعال سازی بخش ناچیزی از قدرت نهفته در اقیانوس ها و دریاها، می توان تمام نیاز جهان به انرژی الکتریسیته را تأمین کرد. با این همه، پیاده کردن ایده تولید انرژی از امواج دریا با پیچیدگی ها و دشواری های زیادی در عرصه عمل همراه خواهد بود.

انرژی امواج

WaveRoller

صفحه ای است که به کف دریا توسط قسمت نازک ترش متصل می شود و با حرکت امواج، لولای نصب شده در پایین صفحه باعث عقب و جلو رفتن آن می شود. انرژی مکانیکی صفحه به پمپ پیستونی که به آن متصل منتقل می شود و از طریق ژنراتو و یا توربین/ژنراتور الکتریسیته تولید می کند.

انرژی امواج

Pelamis

یک ساختار مفصلی نیمه غوطه ور است که توسط لولا به هم متصل شده اند و حرکت این مفصل ها باعث پمپ کردن روغن فشار بالا در مفصل ها می شود. موتور یک ژنراتور را برای تولید الکتریسیته به حرکت در می آورد.

از یک نمونه آزمایشگاهی با طول 120 متر و قطر 3.5 متر که سه بخش تبدیل توان داشت 750 کیلووات توان(هر بخش 250کیلو وات) گرفته شد.

انرژی امواج

Salter Duck

یک روش دیگر برای تولید انرژی استفاده از این ابزار شناور است. که از طریق حرکت هماهنگ بخش شناور ابزار (بر خلاف سیستم های ثابت که از یک توربین که توسط حرکت امواج انرژی میگیرد، استفاده می کنند) الکتریسیته تولید می کند.

در این شیوه با حرکت موج ابزار بالا می رود و به پایین می افتد و از طریق این حرکت الکتریسیته تولید می شود. با چرخش Duck سیال هیدرولیکی پمپ می شود و یک موتور هیدرولیکی را به حرکت در میاره که در چرخش خود باعث حرکت ژنراتور الکتریسیته می شود.

Wave Dragon

در این شیوه امواج اقیانوس به مخزنی بالاتر از سطح دریا بالا برده می شود و آب خروجی از تعدادی توربین می گذرد و الکتریسیته تولید می شود. این ساختار بسیار ساده است و تنها بخش متحرک آن توربین است. عملکرد آن در داخل دریا و تحت نیروهای زیاد و رسوب مناسب است.

انرژی امواج
انرژی امواج
انرژی امواج

Archimedes Wave Swing

این سیستم شامل دو استوانه است. یکی در بستر دریا ثابت شده است و دیگری روی امواج بالا و پایین می رود. حرکت شناور متعادل می شود و الکتریسیته تولید می شود.

ورودی AWS توسط هوا پر می شود و هنگامی که پایین می رود تحت فشار قرار می گیرد و در نتیجه نیروی متقابلی شکل می گیرد که باعث می شود سیلندر بالا رود.

انرژی امواج

PowerBuoy

در این سیستم انرژی امواج به یک انرژی مکانیکی کنترل شده که یک ژنراتور الکتریکی را به حرکت در می آورد، تبدیل می شود.

توان AC تولیدی به توان DC ولتاژ بالا تبدیل می شود و توسط کابل هایی به ساحل منتقل می شود. این سیستم سنسورهایی دارد که عملکرد و محیط اطراف اقیانوس را نمایش می دهد.

انرژی امواج

نیروهای گرانشی مابین ماه و خورشید و زمین سبب بالا و پایین رفتن منظم آب اقیانوس ها در سراسر جهان گردیده که نتیجه آن امواج جزر و مدی می باشد. ماه نیرویی بیش از دو برابر نیرویی که خورشید بر امواج جزر و مد تاثیر می گذارد اعمال می کند. در نتیجه جزر و مد به وضوح تابعی است از گردش ماه به دور زمین. ایجاد موج در روز و سیکل جزر در سطح هر جزئی از اقیانوس وجود دارد. دامنه ارتفاع موج جزر و مد در اقیانوس های آزاد در جایی که چندین سانتی متر آشفتگی در مرکز موج بالغ بر صدها کیلومتر آشفتگی می شود بسیار کم است. به هر حال موج می تواند مطابق دستورالعمل خاصی زمانی که به نواحی اقلیمی می رسد افزایش پیدا کند و حجم عظیمی از آب را به فواصل کوچک رودخانه ها و دهانه ی رودها در دیوار ساحلی سرازیر نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان