تبیان، دستیار زندگی
در س ال 1293 هجری شمسی در شهر دهخوارقان ) آذر شه ر ( متولد شد و نامش را اسد الله نهادند. سید اسد الله مدنی ،وقتی هنوز نوجوانی بیش نبود ، برای تحصیل علوم دینی راهی قم شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله مدنی


در سال 1343 ، همراه با عده ای از مدرسین ،یك سازمان سیاسی اسلامیِ مخفی را طرح ریزی كرد. در پی كشف این سازمان ، گروهی از اعضای آن دستگیر و زندانی شدند و ایشان به همراه چند نفر دیگر مدتی به زندگی مخفی روی آوردند.


دومین شهید محراب

در سال 1293 هجری شمسی در شهر دهخوارقان ( آذر شهر ) متولد شد و نامش را اسد الله نهادند. سید اسد الله مدنی ،وقتی هنوز نوجوانی بیش نبود ، برای تحصیل علوم دینی راهی قم شد. پس از گذراندن دوره مقدماتی علوم دینی ، مدت 4 سال در مجالس درس امام خمینی شركت كرد. سپس از قم به نجف رفت و 5 سال آنجا ماند. در طول اقامتش در نجف در درس های سید عبد الهادی شیرازی و آیت الله حكیم شركت كرد. در قیام سال 1342 ،در نهضت امام خمینی شركت فعال داشت. سال 1350 به خرم آباد رفت و حوزه علمیه این شهر را پایه گذاری كرد. در همین سال ها به دلیل فعالیت هایی كه داشت بارها از شهری به شهر دیگر تبعید شد. نو آباد ممسنی ، گنبد كاوس ، بندر كنگان و مهاباد شهرهایی بودند که ایشان دوران تبعید را در آن جا گذارند. با اوج گیری قیام مردم ایران ، به قم بازگشت و بعد از پیروزی انقلاب ، به دعوت مردم همدان به این شهر عزیمت كرد. آیت الله سید اسد الله مدنی ، از سوی مردم همدان به نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد. به دلیل حساس بودن اوضاع آذربایجان ،امام خمینی ایشان را به سمت امام جمعه تبریز منصوب كردند.

روز بیستم شهریور سال 1360 در میدان نماز تبریز، نماز جمعه به امامت آیت الله مدنی برگزار شد. قرار بود پس از اقامه نماز ظهر و عصر ، درباره اعزام به جبهه ها گزارشی داده شود و به همین دلیل ، آیت الله در محراب ماند تا نماز بخواند . در همین زمان ،جوانی به آیت الله نزدیك شد و قبل از این كه محافظان بتوانند مانع او بشوند موفق شد بازوی ایشان را بگیرد. مردم و محافظان سعی كردند آن مرد جوان را از آیت الله دور كنند ،اما موفق نشدند. مرد جوان بعد معلوم شد عضو سازمان منافقین بود ، خودش را روی آیت الله انداخت و بلا فاصله صدای انفجاری شنیده شد. مرد مهاجم نارنجك همراه داشت و با انفجار آن، آیت الله مدنی رابه شهادت رساند.

امام خمینی

با ترورها و بمب گذاری هایی كه در هفتم و هشتم شهریور ماه سال 60 انجام شد ،تعدادی از مسئولان بلند پایه كشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند. تمام این ترورها در مدتی كمتر از دو ماه انجام گرفت . بسیاری از روزنامه های غربی، نظام نوپای جمهوری اسلامی را از بین رفته می دانستند و معتقد بودن كشتی انقلاب در این دریای توفانی و متلاطم ،درهم خواهد شكست. اما حضور مردم در تمام صحنه ها نقشه های دشمنان را یكی پس از دیگری نقش بر آب می كرد. برگزاری انتخابات بعدی ریاست جمهوری  یعنی سومین انتخابات در زمانی كم تر از 3 سال  در اولویت كار دولت قرار گرفت. این بار نیز مردم مصمم بودند تا با حضور در پای صندوق های رأی، رییس جمهور جدید را انتخاب كنند تا امور كشور و جنگ معطل نماند. با توجه به حضور پر شور جوانان و نوجوانان د ر عرصه سیاسی كشور و جبهه و جنگ ، قرار شد سن رأی دهندگان از هیجده سال به حداقل پانزده سال كاهش داده شود تا جوانان و نوجوانان نیز در تعیین سرنوشت كشور سهیم باشند.

با برگزاری سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دهم مهر ماه ، از میان چهار نامزد انتخاباتی ، حجت الاسلام سید علی خامنه ای با شانزده میلیون رأی و بالاترین رأی در طول سه دوره ، به مقام ریاست جمهوری برگزیده شد.

بخش هایی از حكم امام به مناسبت تنقیذ ریاست جمهوری حجت الاسلام خامنه ای

اینجانب به پیروزی از ملت عظیم الشان و با اطلاع از مقام و مرتبت متفكر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقای سیدعلی خامنه ای - ایده الله تعالی  - رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم ...

بخش هایی از حکم امام

آقای رییس جمهور و سایر دست اندر كاران و دولتمردان در جمهوری اسلامی باید بدانند كه ملت شریف ایران بر همه آنان حجت و منت دارند ، چرا كه این ملت فداكار است كه در اول انقلاب با نثار خون جوانان خود و زخمات طاقت فرسا پیروزی را به دست آورد و همه را از زندان ها و تبعید ها و انزواها و اختناق ها نجات داد و حكومت را از ستمگران باز ستاند و به آنان تحویل داد...

آیت الله خامنه ای

سید علی خامنه ای در سال 1318 در مشهد متولد شد . پیش از پایان دوره دبستان ، تحصیلات اسلامی را آغاز كرد. در سال 1336 به نجف اشرف مشرف شد. از سال 1337 در حوزه علمیه قم از محضر آیت الله العظمی بروجردی ، امام خمینی و آیت الله حائری سود برد. در سال 1341 مشتاقانه به خیل همراهان نهضت اسلامی امام خمینی پیوست . یك سال بعد ،در حالی كه حامل پیام امام خمینی در مورد عاشورای 42 برای مرحوم آیت الله میلانی بود ، در بیرجند دستگیر شد. پس از آزادی و بازگشت به قم ، در راه سفر به زاهدان باز هم دستگیر و بازداشت شد و وی را به زندان تهران انتقال دادند.

در سال 1343 ، همراه با عده ای از مدرسین ،یك سازمان سیاسی اسلامیِ مخفی را طرح ریزی كرد. در پی كشف این سازمان ، گروهی از اعضای آن دستگیر و زندانی شدند و ایشان به همراه چند نفر دیگر مدتی به زندگی مخفی روی آوردند. بعدها حجت الاسلام خامنه ای مبارزات خود را با فعالیت های فرهنگی و سیاسی در سطح حوزه و دانشگاه تداوم و گشترش بخشید. همین امر باعث شد كه در فاصله سال های 46 تا 49 بارها بازداشت و زندانی شود. در سال 56 به ایرانشهر و جیرفت تبعید شد . بسیاری از تألیفات ایشان در این سال ها به رشته تحریر در آمد. در سال 1357 ، ا زتبعید گاه به مشهد رفت و به صف مبارزان انقلاب اسلامی پیوست. حجت الاسلام خامنه ای به هنگام اوج گیری انقلاب اسلامی مردم ایران ، به پیشنهاد استاد شهید آیت الله مطهری، از سوی امام خمینی به عضویت شورای انقلاب در آمد. ایشان در طول سال های پس از انقلاب ،قبل از رسیدن به مقام ریاست جمهوری ،نمایندگی شورای انقلاب در وزارت دفاع، سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع ،نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت.

آیت الله خامنه ای

مقصود نعیمی ذاکر
نشر لک لک


منبع: تاریخ انقلاب - آسمان پر ستاره

آسمان پر ستاره - قسمت پنجم

آسمان پر ستاره - قسمت چهارم

آسمان پر ستاره - قسمت سوم


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.