تبیان، دستیار زندگی
حاتمی كیا در جشنواره پلیس فیلم سینمایی "به رنگ ارغوان" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا فرم حضور در دومین جشنواره فیلم پلیس را پر کرده است. سیدجمال ساداتیان تهیه کننده "به رنگ ارغوان"به خبرنگار سایت سینمای ما گفت«:ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار فرهنگی و هنری

«به رنگ ارغوان» حاتمی كیا در جشنواره پلیس

فیلم سینمایی "به رنگ ارغوان" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا فرم حضور در دومین جشنواره فیلم پلیس را پر کرده است.

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده "به رنگ ارغوان"به خبرنگار سایت سینمای ما گفت«:با توجه به قصه فیلم كه تمی پلیسی دارد تصمیم گرفتیم در جشنواره حضور پیدا كنیم كه امیدواریم مشكلات فیلم به زودی حل شود.ما به عنوان مالك فیلم حاضر هستیم تا فیلم را در جشنواره نمایش دهیم» ساداتیان اضافه كرد: «به همین منظور از مسئولان جشنواره خواسته ایم برای رفع توقیف و اجازه نمایش فیلم در جشنواره ما را همراهی کنند».

"به رنگ ارغوان" که قرار بود در جشنواره بیست و سوم فیلم فجر اکران شود، درباره درگیری عاطفی یک مامور وزارت اطلاعات با دختر یکی از مجرمین سیاسی است و در آن حمید فرخ‌نژاد، خزر معصومی و کورش تهامی بازی دارند. این فیلم قرار بود سال گذشته هم در جشنواره فیلم فجر شرکت کند که مشکل آن رفع نشد.

***


بیژن امكانیان درگذر سال‌ها

بیژن امكانیان بازیگر با سابقه سینمای ایران این روزها «تقاطع» را بر پرده سینماها دارد.امكانیان در این فیلم نقش مهندسی ورشكسته را ایفا می‌كند كه در زندگی خانوادگی‌اش هم به بن‌بست خورده و دخترش دچار نابهنجاری‌هایی می‌شود.امكانیان در حالی در نقش پدری میانسال ظاهر شده كه تا همین چند سال پیش نقش جوان‌های عاشق‌پیشه را ایفا می‌كرد.او به واسطه سیمای جوان و شادابش عموماً در نقش‌هایی كه سالها از سن واقعی‌اش كوچكتر بودند، ظاهر می‌شد.او در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب به سینما آمد و خیلی زود به عنوان جوان اول سینما تثبیت شد. در شهرت و محبوبیت امكانیان «گل‌های داوودی» نقش مؤثری را ایفا كرد.

در این ملودرام اشك‌انگیز، امكانیان در نقش جوانی نابینا ظاهر شد؛ جوان نابینایی كه تعلق خاطر به دختری مانند خودش داشت. در دهه شصت امكانیان یكی از پركارترین بازیگران سینمای ایران بود.پس از ملودرام خانوادگی «گل‌های داوودی» او با حضور در اكشن پرفروشی چون «سناتور» به عنوان بازیگری صاحب گیشه به جایگاهی تثبیت شده دست یافت.در سالهایی كه اغلب بازیگران مطرح سینما را چهره‌هایی میانسال با پیشینه تئاتری تشكیل می‌دادند، امكانیان از معدود چهره‌های جوان فعال در این حیطه بود.حتی در ابتدای دهه هفتاد هم كه نسل تازه‌ای از بازیگران وارد عرصه شدند امكانیان همچنان در نقش جوان‌هایی كه در سن رفتن به سربازی قرار داشتند حاضر می‌شد؛ فیلم‌هایی كه یا ملودرام بودند و یا اكشن.

در میان این كارها، امكانیان در «آواز تهران» حضور قابل قبولی داشت. او چند سالی را به همین ترتیب گذراند تا این‌كه بعد از دوم خرداد شرایط سینما كاملاً تغییر كرد.با شكست تجاری یكی دو فیلم امكانیان، او مدتی از سینما دور شد. در این دوران امكانیان به تلویزیون رفت.

در سریال «ولایت عشق» ایفای نقش كرده و در یكی دو مجموعه نیز به‌عنوان تهیه كننده، حضور یافت.او پس از سال‌ها غیبت از دوربین، توسط مسعود كیمیایی برای ایفای نقشی متفاوت در «سربازهای جبهه» انتخاب شد.

نقشی كوتاه و منفی كه با هدایت مثال‌زدنی، امكانیان را صاحب اعتبار و موقعیتی تازه كرد.اجرای درك شده پدری شكست خورده در «تقاطع» از تغییر مسیر بازیگری امكانیان خبر می‌دهد.

***

ایرج كریمی :" نسل جادویی" برای شركت در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.


فیلم نوعی "علی خواهی"پست مدرنیستی است

تدوین "نسل جادویی به كارگردانی ایرج كریمی توسط سپیده عبدالوهاب به پایان رسید و این فیلم سینمایی وارد مرحله‌ صداگذاری شد. ایرج كریمی كارگردان فیلم با تائید این موضوع گفت: با تدوین و فاین كات نهایی فیلم ، "نسل جادویی" با مدت زمان 83 دقیقه آماده شده و امیدوارم تا دی ماه با طی شدن مراحل نهایی‌اش برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.این كارگردان سینما با تاكید بر اینكه نوع مخاطب جشنواره فجر را دوست دارد در ادامه تصریح كرد: مشتاق نمایش فیلم فجر هستم و همان طور كه بارها مطرح كردم ، نوع مخاطب این جشنواره در مقایسه با كشورهای دیگر، به نظرم مخاطبی منحصر به فردی است.ین مخاطب، یك مخاطب جدی است و حتی طی سالهای گذشته من با مخاطبان مواجه شدم كه فیلم‌ها را 2 تا 3 بار در جشنواره می‌دیدند و این روند خیلی جذاب بود چون مخاطبانی وجود دارد كه فیلمها را جدی می‌گیرد.كریمی معتقد است: جدی گرفتن جشنواره فیلم فجر ربطی به اینكه ممكن است فیلم‌ها برای نمایش عمومی تغییراتی داشته باشد ندارد. بلكه فضای جشنواره بگونه‌ای است كه علی‌رغم سرمای بهمن ماه این اشتیاق وجود دارد كه فیلم را در جشنواره ببینند.كارگردان "نسل جادویی" با توجه به شرایط آماده‌سازی فیلم گفت: ما هم دیر نكردیم چون زیر موعد برنامه‌ریزی، فیلمبرداری انجام شده و با توجه به اتمام مونتاژ، نگرانی نداریم و پیمان یزدانیان نیز برای ساخت موسیقی همكاریش با ما قطعی شده است.ایرج كریمی كه در كارنامه‌ی كاریش "ازكنار هم می‌گذریم"، "باغهای كندلوس" را دارد درباره مضمون "نسل جادویی" گفت: من در "نسل جادویی"، امر ماورایی یا متافیزیكی را به روزمرگی برگزار كردم و دلیل آن فقط فقر امكانات تكنولوژیك سینمای ایران نبود. راستش من از شنیده بازیهای چشم نواز و بیشتر دهن پركن سینمای آمر‌یكا بی‌زارم و هیچ نشانی از متافیزیك را در آنها نمی‌بینم. اما روزمرگی در "نسل جادویی" طعمی از آیینی بودن را دارد و در نهایت و در سكانس نهایی سراسر آیینی می‌شود.

كریمی گفت: در فیلم و در وجه آیینی آن نمادهای شیعی نقش بنیادی دارند، مثلا نقش پنجه‌ی كه می‌تواند بی‌رحم باشد با نقش پرمهر و قداست پنج تن كه به واسطه‌ی زنی در فیلم تقارن پیدا می‌كنند.

كریمی گفت: از یك لحاظ حتی می‌توانم این ادعای شاید تعجب برانگیز را بكنم كه "نسل جادویی" نوعی "علی خواهی" ‌پست مدرنیستیست.

***

«مسیح» و «مادرزن سلام» پروانه نمایش دریافت كردند

شورای صدور پروانه نمایش 35 میلیمتری برای دو پروژه سینمایی پروانه نمایش صادر كرد. به گزارش روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت ارشاد، دو فیلم «مسیح» (نادر طالب‌زاده) و «مادرزن سلام» (خسرو ملكان) در جلسه این هفته پروانه نمایش دریافت كردند تا در نوبت اكران عمومی قرار بگیرند. فیلم طالب‌زاده تدوین سینمایی سریالی درباره زندگی حضرت عیسی(ع) است كه پیش از آن هم بخش‌های دیگری از آن به نام «بشارت منجی» در جشنواره سال 83 به نمایش درآمده بود. از تاریخ پخش سزیال تلویزیونی طالب‌زاده هنوز خبری منتشر نشده است. ملكان هم پس از چند سال دوری از سینما فیلم تازه‌ای را آماده نمایش كرده است. آخرین ساخته به نمایش درآمده ملكان، «عروسی مهتاب» بود.

***

محمد رضا شریفی نیا: « مشغول بازی در فیلم سینمایی"نصف مال من،نصف مال تو"به كارگردانی وحید نیكخواه آزاد هستم»

محمد رضا شریفی نیا،با اعلام این خبر به خبرنگار سینمای ما گفت: فیلمبرداری "اخراجی ها" دو روز گذشته به پایان رسید ودر حال حاضر مشغول بازی در فیلمی از وحید نیكخواه آزاد هستم.وی همچنین درباره "پارك وی"فریدون جیرانی گفت:فردا بازی من در این كار نیز به پایان می رسد.شریفی نیا در ادامه در باره نمایشگاه عكسش گفت:از روز گذشته نمایشگاه عكسی از فیلم های "سفر قندهار"محسن مخملباف و "سنتوری"داریوش مهرجویی در گالری ماه مهر برپا كرده ام و به احتمال فراوان تا دوهفته آینده ادامه دارد.

وی همچنین چند روز گذشته بازی در فیلم"محاكمه"ایرج قادری را به پایان رساند.

***

پروانه ساخت برای پنج پروژه سینمایی صادر شد

شورای صدور پروانه فیلمسازی 35 میلیمتری در جلسه این هفته خود برای پنج پروژه سینمایی پروانه ساخت صادر كرد. روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داد :

"پنالتی"به كارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه كنندگی سید سعید سید زاده ،"تسویه حساب" به كارگردانی تهمینه میلانی و تهیه كنندگی محمد نیك بین ،"خارمغیلان"به كارگردانی و تهیه كنندگی رحیم رحیمی پور،"لاك پشت ها"

به كارگردانی و تهیه كنندگی ابوالحسن داوودی و "آدامس بادكنكی" به كارگردانی سید احمد حسنی مقدم و تهیه كنندگی سید علیرضا سجاد پور عنوان پروژه هایی است كه از این شورا پروانه ساخت دریافت كرده اند.

***

استاد فرشچیان برای داوری‌ ششمین دوسالانه‌ی نگارگری به ایران نیامد

یك روز پیش‌از آغاز داوری‌های ششمین دوسالانه‌ی نگارگری ایران، نام "محمود فرشچیان" در تركیب هیات داوران اعلام شد، اما استاد فرشچیان اعلام كرد كه برای داوری دوسالانه‌ی نگارگری نمی‌تواند به‌ ایران بیاید.این استاد نگارگر و مینیاتوریست نامی ایران كه در حال حاضر در آمریكا به‌سر می‌برد، به خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: به‌خاطر كسالت جسمی، پزشكان وی را از سفر منع كرده‌اند و این منع دست‌كم تا دی‌ماه ‌سال ‌جاری ادامه دارد.وی عنوان كرد كه دعوت نامه‌ای از سوی برگزاركنندگان دوسالانه‌ی ششم نگارگری دریافت كرده است، اما به‌دلیل مورد اشاره نمی‌تواند به این دعوت، پاسخ مثبتی بدهد.استاد فرشچیان گفت: ضرورت دارد كه جوانانی را در زمینه‌ی هنر، كار و فعالیت می‌كنند، تقویت كرد، چراكه آنها افتخار هنر ایران به‌شمار می‌روند.به گزارش ایسنا، روز گذشته موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، با گذشت یك‌هفته از برپایی نمایشگاه دوسالانه‌ی 20 روزه‌ی نگارگری ایران، هیات داورانی را با تركیب متفاوت نسبت به ‌آنچه پیش‌تر اعلام شده بود، معرفی كرد.

در تركیب اعلام شده، نام كسانی چون محمود فرشچیان، مجید مهرگان، علی‌اصغر معصومی، محمدباقر آقامیری و محمدعلی رجبی آمده كه بر اساس اعلام، قرار بوده است از صبح دوشنبه 15 آبان داوری‌ خود را در محل موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، آغاز كنند.

در این تركیب نام عباس جمال‌پور، آیدین آغداشلو، جلال شباهنگی، فرح اصولی و محمدباقر آقامیری كه پیشتر به‌عنوان داوران دور ششم معرفی شده‌ بودند، به‌چشم نمی‌خورد.