تبیان، دستیار زندگی
در تاریخ ششم تیر ماه رادیو، در اخبار ساعت 14 اعلام کرد: حجت الاسلام و المسلمین آیت الله خامنه ای مرد سوء قصد قرار گرفت...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترور نافرجام


هرلحظه كه می گذرد ،عمق فاجعه بیش تر احساس می شود. ده ها تن از مأموران كمیته و سپاه پاسداران ،پلیس، ارتش ، مأموران نجات و امدادگران آتش نشانی به همراه گروهی از مردم با تلاش زیاد با بیل و كلنگ و حتی بادست مشغول كنار زدن خروارها خاك و تیر آهن و تكه های بتون و آسفالت سقف هستند تا اجساد شهیدان را بیرون بیاورند .


ترور نا فرجام

در تاریخ ششم تیرماه ،رادیو در اخبار ساعت 14 اعلام كرد : « حجت الاسلام و المسلمین خامنه ای مورد سوء قصد قرار گرفت. » گزارش لحظه به لحظه خیابان ابوذر ، مسجد ابوذر ، بعد ازظهر روز ششم تیر ماه ، بر اثر انفجار بمبی كه داخل یك ضبط صوت قرار داشت، « حجت الاسلام سید علی خامنه ای » امام جمعه تهران و نماینده امام در شورای عالی مجروح شد و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت. این حادثه ،پس از برگزاری نماز ظهر در مسجد ابوذر ، واقع در خیابان ابوذر تهران اتفاق افتاده. به محض وقوع حادثه و مجروح شدن حجت الاسلام و المسلمین خامنه ای ، عده ای كه در مسجد حضور داشتند اورا به بیمارستان انتقال دادند و پزشكان اقدامات اولیه برای نجات جان امام جمعه تهران را آغاز كردند. به گفته شاهدان ، شخصی 25 ساله كه قدی نسبتاً بلند و كت خاكستری به تن داشت ، پیش از شروع پرسش و پاسخ حجت الاسلام خامنه ای با مردم ،ضبط صوت نسبتاً بزرگی را روی میز سخنرانی قرار داد. این دستگاه در اواسط برنامه ، ناگهان منفجر شد و حجت الاسلام خامنه ای مجروح شدند.

بیمارستان قلب دكتر منافی ، وزیر وقت بهداری ،در گفت و گوی كوتاهی اعلام كرد : « حال عمومی ایشان رو به بهبودی و فشار خونشان طبیعی است. جراحت در ناحیه ریه و نای بوده ، ولی آسیب جزیی است و جای نگرانی نیست. » ساعت 40 / 6 دقیقه صبح هفتم تیر ،دكتر منافی حال امام جمعه تهران را رضایت بخش اعلام كردند و گفتند كه ایشان به هوش آمده اند.

بخش هایی از پیام امام خمینی خطاب به حجت الاسلام خامنه ای

خداوند متعال را شكر كه دشمنان اسلام را از گروه ها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شكر كه از ابتدای انقلاب شكوهمند اسلامی هرنقشه كه كشیدند و هر توطئه كه چیدند و هرسخنرانی كه كردند، ملت فداكار را منسجم تر و پیوند ها را مستحكم تر نمود...من به شما خامنه ای عزیز تبریك می گویم كه در جبهه های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه ها بالباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت كرده اید. و از خدای تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.

بهشتی

هفتاد دو

وقتی که شب بال و پرش را

بر آسمان شهر گسترد

با خود برای مردم شهر

تاریکی و خاموشی آورد

در دست های گرم مردم

هر کوششی یخ بست و افسرد

در قلبشان گل های امید

پرپر شد و گندید و پژمرد

خورشید گرم و پاک و روشن

از یاد مردم شد فراموش

شهری که گرم و شادمان بود

شد سرد و پر اندوه و خاموش

ناگاه در قلب سیاهی

هفتاد و دو مشعل درخشید

هفتاد و دو فریاد برخاست

در آسمان شهر پیچید

هفتاد و دو مرغ سبک بال

در آسمان پرواز کردند

از آسمان شب گذشتند

راه سحر را باز کردند

شمشیرهای شب نشستند

بر بال آن مرغان بی باک

از خونشان گل های لاله

در هر طرف رویید در خاک

بیدار شد، جنگید با شب

آن لاله ها را هر که بویید

شب پر کشید صبح آمد

آن لاله ها هر جا که رویید

سروده وحید نیكخواه آزاد

هفتم تیر ماه 1360 ، یكی از ناگوارترین روزهای بعد از انقلاب بود كه هفتادو دو تن از یاران انقلاب و اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند. در بین شهدا ،تعدادی از وزیران و نمایندگان مجلس نیز بودند. حدود ساعت 21 ، دو بمب بسیار قوی در محل دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی منفجر شد كه بر اثر شدت انفجار، قسمت هایی از ساختمان اصلی حزب فرو ریخت و موجب شهادت آیت الله دكتر بهشتی و هفتاد و دونفر از مقامات مملكتی ،اعضای دولت ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ... شد.

بهشتی

امام خمینی

بكشید ما را ، ملت ما بیدارتر می شود.

ملت ما از ترور نمی ترسد . ترور شخصیت ها قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ملت بالاتر برد.

حادثه از نگاه یك خبرنگار بیش از نیم ساعت از انفجار گذشته بود كه خودم را دوان دوان به محل حادثه رساندم . صدها نفر از مردم شهر تهران در خیابان های اطراف دفتر مركزی حزب اجتماع كرده بودند و آمبولانس ها بی وقفه در رفت و آمد بودند. وقتی به چند قدمی محل انفجار رسیدم ،امدادگران افرادی را كه از زیر آوار بیرون آورده شده بودند ، سوار آمبولانس می كردند. بیش تر مجروحین و شهدا ، غرق در خون بودند و به هیچ وجه شناخته نمی شدند. بسیاری از مردم ، سراغ آیت الله دكتر بهشتی را می گرفتند . ساعت 24 همان شب از سوی بیمارستان های تهران كه مصدومین و مجروحین را پذیرفته بودند، اعلام شد كه به گروه های مختلف خونی نیاز است و به دنبال آن ،عده ای از مردم در مقابل بیمارسان ها اجتماع كردند تا خون اهداء كنند.

ساعت 30 دقیقه بامداد روز بعد

هرلحظه كه می گذرد ،عمق فاجعه بیش تر احساس می شود. ده ها تن از مأموران كمیته و سپاه پاسداران ،پلیس، ارتش ، مأموران نجات و امدادگران آتش نشانی به همراه گروهی از مردم با تلاش زیاد با بیل و كلنگ و حتی بادست مشغول كنار زدن خروارها خاك و تیر آهن و تكه های بتون و آسفالت سقف هستند تا اجساد شهیدان را بیرون بیاورند .

بهشتی

ساعت 1:30 دقیقه بامداد

هنوز كسی از آقای دكتر بهشتی اطلاعی ندارد.

یكی ازشاهدان حادثه

به اتفاق گروهی از برادران حزب و تنی چند از شخصیت ها ،نماز مغرب را به امامت آیت الله دكتر بهشتی خواندیم. پس از پایان نماز ،آیت الله بهشتی به طرف سالن كنفرانس حركت كردند و من به همراه دیگران پشت سر ایشان راه افتادم . جلوی در سالن ،آیت الله دكتر بهشتی رو كردند به آقای محمد منتظری و او را صدا كردند و به صحبت مشغول شدند. در همین حال ، من به اتفاق دو نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم بیرون برویم و شام بخوریم.هنوز حدود ده دقیقه از خارج شدن ما نگذشته بود كه ناگهان صدای انفجار مهیبی شنیدیم. باشتاب خود را به ساختمان حزب رساندیم كه سقف سالن كاملاً فرو ریخته است. ساعت نُه و نیم صبح روز هشتم تیرماه ، پیكر پاره پاره شهید آیت الله دكتر بهشتی روی دست پاسداران به پزشك قانونی برده شد.

بهشتی

شهید آیت الله دكتر « محمد حسین بهشتی » در سال 1307 هجری شمسی در اصفهان در یك خانواده روحانی متولد شد. وی تحصیلات خود را تا سطح لیسانس در زادگاهش دنبال كرد. سپس به حوزه علمیه قم رفت و از محضر اساتید این حوزه بهره های بسیار گرفت. بعدها به اخذ لیسانس و درجه دكتری از دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران توفیق یافت. آیت الله دكتر بهشتی ،از سال 1333 تا 1340 به انجام فعالیت ها ی فرهنگی و تدریس در كانون ها و كلاس هایی كه به این منظور و برای جذب جوانان به سوی دین تشكیل داده بود، اشتغال داشت . وی در سال های 1344 و 1349 مسوولیت مركز اسلامی هامبورگ در آلمان را بر عهده گرفت . سپس از سال 49 تا 56 مبارزات فكری و فرهنگی خود را در ایران دنبال كرد و از اواخر سال 56 ، ضمن شركت فعالانه در مبارزات مردمی، مسوولیت هایی را در سطوح بالا برای پیشبرد و پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده گرفت. در آستانه انقلاب و هنگام تشكیل شورای انقلاب از سوی امام ، مدتی مسوولیت دبیری شورای انقلاب را برعهده داشت. او ازبنیان گذاران و رهبران حزب جمهوری اسلامی و دبیر كل این حزب بود.

آیت الله بهشتی در جریان تشكیل مجلس خبرگان به عنوان یكی از نمایندگان تهران در این مجلس برگزیده شد و در مقام نایب رییس مجلس خبرگان ،نقش موثری در اداره این مجلس و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی بر عهده داشت. دكتر بهشتی ، در اسفند ماه 58 از سوی امام خمینی به عنوان اولین رییس دیوان عالی كشور منصوب شد و تا هنگام شهادتش ،در این سمت باقی ماند. بعد از شهادت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انفجار حزب جمهوری اسلامی ،اولین جلسه مجلس در دهم تیرماه در حالی برگزار شد كه 27 دسته گل بر روی 27 صندلی مجلس قرارداشت. با انفجار سالن مركزی حزب جمهوری اسلامی و قبول مسوولیت این انفجار از سوی سازمان منافقین ،چهره این گروه بیش از پیش افشا شد.

مقصود نعیمی ذاکر
نشر لک لک


منبع: تاریخ انقلاب - آسمان پر ستاره

آسمان پر ستاره - قسمت سوم

آسمان پر ستاره - قسمت دوم

آسمان پر ستاره - قسمت اول


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.