تبیان، دستیار زندگی
گوشت اردک چربی و کلسترول نسبتا بالایی دارد، به خصوص اگر با پوست خورده شود. به همین علت در صورت داشتن کلسترول بالا باید مصرف این گوشت را به یک اونس در روز (بدون پوست) محدود کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی‌هایی در مورد گوشت اردک


گوشت اردک چربی و کلسترول نسبتا بالایی دارد، به خصوص اگر با پوست خورده شود. به همین علت در صورت داشتن کلسترول بالا باید مصرف این گوشت را به یک اونس در روز (بدون پوست) محدود کنید.

گوشت اردک

گوشت اردک یکی از مطلوب‌ترین انواع گوشت‌‌ها در میان ماکیان می‌‌باشد. این گوشت منبع غنی پروتئین‌‌ها با کیفیت بالا، نیاسین(1/5 میلی گرم به ازای 100گرم)، فسفر، ریبوفلاوین (5/0 میلی گرم به ازای 100 گرم)، تیامین ( 3/0 میلی گرم به ازای 100گرم )، آهن، روی، ویتامین ب٦ (3/0 میلی گرم به ازای 100گرم)، ویتامین ب١٢(4/0 میلی گرم به ازای 100 گرم )، سلنیوم، فولات و منیزیم می‌‌باشد.

گوشت اردک چربی و کلسترول نسبتا بالایی دارد، به خصوص اگر با پوست خورده شود. به همین علت در صورت داشتن کلسترول بالا باید مصرف این گوشت را به یک اونس در روز (بدون پوست) محدود کنید. 3 اونس از گوشت اردک پخته شده بدون پوست حاوی 4 گرم و با پوست حاوی 8 گرم اسید‌‌های چرب اشباع می‌‌باشد. مصرف این مقدار گوشت حاوی 75 میلی‌گرم کلسترول می‌‌باشد که تقریبا 25 درصد از کل کلسترول توصیه شده در روز (300 میلی‌گرم در روز ) را شامل می‌‌شود.

100 گرم از گوشت کباب شده اردک 24 گرم پروتئین و 11 گرم چربی دارد. ناگفته نماند که قسمت سینه و ران اردک پروتئین بیشتری دارد و 100 گرم آن بدون پوست 201 کالری و با پوست 337 کالری انرژی دارد. گوشت اردک حاوی 5/50 درصد اسید چرب غیر اشباع 7/35 درصد اسید چرب اشباع و 7/13 درصد اسید چرب غیر اشباع می‌‌باشد. نقطه ذوب چربی گوشت اردک 14 درجه سانتی‌گراد می‌‌باشد که بسیار پایین‌تر از دمای بدن است (نقطه ذوب چربی گوشت گاو و مرغ به ترتیب 45 و 37 درجه سانتی‌گراد می‌‌باشد که در مورد چربی گاو، بسیار بالاتر از دمای بدن است)، بنابراین گوشت اردک به آسانی متابولیزه می‌‌شود و باعث ایجاد مشکل چاقی نمی‌شود.

این گوشت منبع عالی نیاسین می‌‌باشد. 100 گرم از گوشت 50 درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را تامین می‌‌کند. این ویتامین نقش حیاتی در متابولیسم چربی در بدن ایفا می‌‌کند و همچنین بر کاهش کلسترول خون اثر می‌‌گذارد

بعضی مواد مغذی موجود در گوشت اردک

آهن

آهن هِم برای جذب توسط انسان آسان است و گوشت اردک حاوی مقادیر بالایی از آهن هِم در مقایسه با سایر گوشت‌‌هاست. این گوشت می‌‌تواند منبع خوب آهن برای خانم‌‌ها باشد.

ویتامین A

این ویتامین کمک به حفظ سلامتی چشم و موکوس دهان کرده و موجب جلوگیری از حمله ویروس‌‌ها به بدن می‌‌شود. گوشت اردک 3 تا 10 برابر بیشتر از سایر گوشت‌‌ها حاوی ویتامین A می‌‌باشد.

ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 می‌‌تواند باعث از دست دادن اشتها، خستگی، بی خوابی و.. شود و حتی می‌‌تواند بر خلق و خو تاثیر گذارد. گوشت اردک منبع خیلی خوبی از این ویتامین است.

ویتامین B12

این ویتامین به حفظ پوست، ناخن و سلامتی مو و نیز متابولیسم چربی کمک می‌‌کند.

گوشت اردک

ویتامین B3

این گوشت منبع عالی نیاسین می‌‌باشد. 100 گرم از گوشت 50 درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را تامین می‌‌کند. این ویتامین نقش حیاتی در متابولیسم چربی در بدن ایفا می‌‌کند و همچنین بر کاهش کلسترول خون اثر می‌‌گذارد. نیاسین به کاهش LDL پلاسما کمک می‌‌کند. LDL می‌‌تواند سبب اکسیداسیون پلاک‌‌ها در خون شود که با افزایش خطر بیماری‌‌های قلبی در ارتباط است. نیاسین از فرآیند‌‌های ژنتیکی نیز حمایت می‌‌کند و دریافت ناکافی آن از طریق رژیم غذایی می‌‌تواند باعث آسیب DNA شود. نیاسین به پایدار ماندن قند خون و منظم کردن متابولیسم انسولین کمک می‌‌کند. پس گوشت اردک یک انتخاب خوب برای مبتلایان به دیابت است.

سلنیوم

سلنیوم از فعالیت بسیاری از آنزیم‌‌ها در بدن حمایت می‌‌کند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی کمک نموده زیرا نقش آنتی اکسیدانی دارد. در ترکیب با سایر آنتی اکسیدان‌‌ها مثل ویتامین C و ویتامین E سلنیوم به حفاظت سلول‌‌ها در مقابل رادیکال‌‌های آزاد کمک می‌‌کند که این ترکیبات خطر بیماری‌‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌‌دهد. 100 گرم از گوشت اردک 43درصد نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین می‌‌کند. توجه فرمایید که داشتن کلسترول بالا باعث پیشرفت و بسته شدن رگ‌‌ها و بیماری قلبی می‌‌شود و در نتیجه بدن را مستعد سکته‌‌های قلبی یا مغزی می‌‌نماید. بنابراین باید مصرف کلسترول و اسید‌‌های چرب اشباع محدود شود. همان طور که قبلا نیز گفته شد در صورت داشتن کلسترول بالا باید مصرف بدون پوست این گوشت را به 30 گرم در روز محدود کنید.  انواع دیگر ماکیان مثل مرغ، کلسترول و اسید‌‌های چرب اشباع کمتری از گوشت اردک دارند و می‌‌توانند در هنگام بالا بودن کلسترول خون انتخاب بهتری باشند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: زندگی آنلاین - نسرین قاسمی، کارشناس تغذیه زیر نظر دکتر احمدرضا درستی

مطالب مرتبط:

خواص ‌گوشت‌ کبک

مقایسه انواع گوشت سفید

خواص گوشت بلدرچین

فواید گوشت مرغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.