تبیان، دستیار زندگی
رخ؛ سر فرگوسن خستگی نمی‌شناسد در بیست سال گذشته خیلی چیزها دگرگون شده است؛ پرده‌ی آهنی بالا رفته، دوران جنگ سرد به پایان رسیده و دیوار برلین فرو ریخته است. تنها یك چیز در این سال‌ها هم چنان بدون تغییر، ثابت و پا برج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیستمین سال حضورفرگوسن در نیمكت شیاطین سرخ؛

سر فرگوسن خستگی نمی‌شناسد


در بیست سال گذشته خیلی چیزها دگرگون شده است؛ پرده‌ی آهنی بالا رفته، دوران جنگ سرد به پایان رسیده و دیوار برلین فرو ریخته است. تنها یك چیز در این سال‌ها هم چنان بدون تغییر، ثابت و پا برجا مانده آن هم «آلكس فرگوسن» سرمربی منچستر یونایتد است كه هنوز در این سمت فعالیت می‌كند.

سرالگس فرگوسن در این روزها بیستمین سالگرد حضورش در منچستر یونایتد را جشن می‌گیرد. او هنوز به بازنشستگی نمی‌اندیشد. در ششم نوامبر 1986 این مرد اسكاتلندی برای نخستین بار روی نیمكت

«اولدترافوردی‌ها» نشست. آن روزها در این باشگاه شرایط به گونه‌ای دیگر بود. بازیكنان زمان زیادی را به جای پرداختن به تمرین در كافه‌ها می‌گذراندند. اما، در فاصله كوتاهی از ورود او به اولدترافورد همه این چیزها پایان یافت؛ چرا كه فرگوسن دست به اقداماتی قاطعانه زد. او با جارویی آهنی به این تیم آمده و انضباطی آهنین و سخت را به این تیم آورد، چرا كه والدینش او را این گونه بارآورده بودند.

فرگوسن می‌گوید:« تربیت آنها به من در زندگانی كنونی‌ام بیش از فوتبال به كار می‌آید. او اكنون با64سال سن هر روز صبح راس ساعت هفت و سی دقیقه در محل تمرین باشگاه حاضر می‌شود و در توجیه این سحرخیزی می‌گوید:« حضور زود هنگام، نظمی فوق‌العاده به بار می‌آورد.»

این همه به زحمتش می‌ارزید. سرالكس در سال 1993 با «سرخ‌ها» به نخستین عنوان قهرمانی‌اش دست می‌یابد كه نخستین عنوان باشگاه پس از 26 سال بود. او تا امروز هفت بار دیگر به این مهم دست یافته است. خود او اوج درخشش كاریش را قهرمانی افسانه‌ای در لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 برابر بایرن مونیخ عنوان می‌كند. « ما در این دیدار پایانی سر به آسمان ساییدیم، چرا كه آن پیروزی را از هیچ به چنگ آوردیم.»

البته در چند ماهه گذشته این مربی 64 ساله سازنده به عنوان مدل و نمادی از كار افتاده منظور شد. منچستر یونایتد در فصل گذشته برای نخستین بار در همان مرحله‌ی گروهی لیگ قهرمانان از این رقابت‌ها كنار رفت. سپس او در تابستان رودفان نیستلروی را زیر قیمت فروخت، او موفق‌ترین گلزن آلكس بود اما، مدت ها بود كه با فرگوسن درگیری داشت؛ همانطور كه پیش از آن با روی كین و دیوید بكام!

فرگوسن هیچ جایگزینی برای آنها نیافت. ستاره‌ها آبی‌های لندنی (چلسی) را ترجیح می‌دادند و یا آرسنال و لیورپول را. تنها اوون هارگریوز بایرن مونیخی است كه مشتاق كار با فرگوسن است هر چند این اجازه را نیافته است.

این «تیرانازاروس فوتبال» (لقب اختصاصی روزنامه آلمانی فرانكفورتر آگمانیه سایتونگ به فرگوسن) در فصل جدید بار دیگر خود و توانایی‌هایش را به رخ منتقدانش كشید.

فرگوسن آرام گرفته است. به ویژه در رویارویی با خبرنگاران.او 2 سال و نیم است كه دیگر هیچ گفت‌وگویی با BBC نداشته است. چندی پیش این شبكه تلویزیونی از همكاری غیر قانونی او با جیسون پسرش ،كه یك مدیر برنامه است، پرده برداشته بود.

در نشست‌های خبری پایان رقابت‌ها او مدت‌هاست كه حضور نمی‌یابد.

مورینیو سرمربی چلسی كه خود را «استثنایی» معرفی می‌كند، درباره‌ی هیچ كس این گونه ستایش آمیز سخن نمی‌گوید. اما، آلكس فرق می‌كند:« فرگوسن نمادی تاریخی است.»

آرسن ونگر همتای فرانسوی او در آرسنال هم می‌گوید:« تنها نقطه ضعف فرگوسن آن است كه فكر می‌كند، هیچ ضعفی ندارد. از ده سال پیش این فرانسوی دشمنی دیرینه با فرگوسن داشت:« اگر فرگوسن به كار پایان دهد، من دلتنگ رقابت با او می‌شوم. نبردهای ذهنی با او مرا بیدار می‌كند.»

البته هیچ كس در منچستر یونایتد به این موضوع فكر نمی‌كند.آن گونه گری نویل فكر می‌كند، سرالكس می‌تواند هنوز یك دهه دیگر در اولدترافورد بماند. این بازیكن خط دفاعی به SUN می‌گوید:« چرا باید برود؟ او باشگاه را می‌شناسد، و می‌داند كه چگونه باید بازیكنان را به موفقیت برساند.»

چهار سال پیش بود كه فرگوسن به فكر خداحافظی افتاده بود، اما باز آن را فراموش كرد. نویل در علت این انصراف می‌گوید: «هر چه زمان وداع طولانی‌تر می‌شود. برای او آشكارتر می‌شود كه او بدون فوتبال نمی‌تواند بماند. او تعجب نخواهم كرد اگر او پنج یا ده سال دیگر در فوتبال بماند!»

و فرگوسن اكنون در بیستمین سال حضورش هیچ هدیه‌ی ویژه‌ای دریافت نمی‌كند. چلسی و آرسنال هر دو می‌بازند تا شیاطین سرخ بی‌رقیب و تنها در صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر تكیه بزنند.

فرگوسن پس از پیروزی سه بر صفر مردانش در بازی عصر شنبه برابر پورتسموث درباره بیست سال حضور در نیمكت منچستر یونایتد گفت: «20 سال حضور در یك باشگاه بدون تردید یك زمان طولانی است اما، خوشحالم كه با این وجود بازی هنوز هم به شماره نیفتاده است.»

به پاس این حضور طولانی مدت در منچستر هواداران شیاطین سرخ در اولدترافورد، تا دقایق طولانی نام او را زمزمه می‌كردند.

فرگوسن در دهه حضورش در این باشگاه به 8 عنوان قهرمانی در لیگ برتر دست یافته است. پنج بار در جام حذفی و دوبار در جام اتحادیه به علاوه او در سال 1991 قهرمان جام در جام اروپا شد و در سال 1999 هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا. در آن بازی او مردانش در فاصله دو دقیقه‌ی پایانی بازی شكست را به پیروزی مبدل كرد تا از آن دیدار یك فینال افسانه‌ای بسازد.

قهرمانی با شیاطین سرخ در سال 1999 برابر بایرن مونیخ در ورزشگاه نیوكامپ بارسلون مهم‌ترین موفقیت سرآلكس فرگوسن در اولدترافورد به حساب می‌آید.