تبیان، دستیار زندگی
در سال ۱۹۹۵ مایکروسافت با عرضه Internet Explorer نخستین قدم را در رقابت مرورگرها برداشت و در سال ۲۰۰۲ با ۹۵٪ تعداد کاربر تبدیل به محبوب ترین مرورگر جهان شد. امادر سالهای بعد با عرضه دیگر مرورگرها این رقابت ها جدی تر شد و کارزاری با نام جنگ مرورگرها شکل گر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان عمر اینترنت اکسپلورر


در سال 1995 مایکروسافت با عرضه Internet Explorer نخستین قدم را در رقابت مرورگرها برداشت و در سال 2002 با 95ظھ تعداد کاربر تبدیل به محبوب ترین مرورگر جهان شد. امادر سالهای بعد با عرضه دیگر مرورگرها این رقابت‌ها جدی تر شد و کارزاری با نام جنگ مرورگرها شکل گرفت.

پایان عمر اینترنت اکسپلورر

در اواسط دهه گذشته اینترنت اکسپلورر نسخه 6 توانست بر مرورگر نت‌اسکیپ نویگیتور غلبه و بیش از 90 درصد از سهم بازار را از آن خود کند، با این حساب می‌توان گفت که نسخه 6 این مرورگر تا قبل از عرضه نسخه 7 توانسته به مدت پنج سال متمادی یکه‌تاز میدان باشد. به جرات می‌توان گفت که پس از عرضه ویندوز ایکس‌پی(xp) در سال 2001 و با گذشت چند سال پس از آن، مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 به یکی از مهمترین مرورگر‌های اینترنتی در دنیا تبدیل شد. اما جالب اینجاست که در تمام این مدت تا به امروز به عنوان پُر اشکال‌ترین مرورگر نیز شناخته می‌شد.

در این مدت کاربران نیز دچار مشکلات امنیتی زیادی در هنگام کار با این مرورگر می‌شدند و هر از گاهی مایکروسافت آپدیت‌های امنیتی را برای اینترنت اکسپلورر منتشر می‌کرد. این مشکلات به اندازه‌ای بود که عده‌ای از کاربران اقدام به راه‌اندازی کمپینی کرده‌ و در آن به صورت نمادین خواستار خاتمه دادن مایکروسافت به حیات این مرورگر پیر شده بودند.

در عین حال مرور‌گرهایی نظیر فایرفاکس و کروم توانستند از فرصت نهایت استفاده را برده و کاربران اینترنت اکسپلورر را به سمت خود بکشانند تا آنجا که با وجود تلاش فراوان مایکروسافت برای جلب اعتماد دوباره کاربران نسبت به نسخه‌های جدید مرورگر خود، از قرار معلوم با اقبال خوبی در این زمینه روبرو نشده است.

کاربران زیادی هستند که معتقدند مرورگر اینترنت ‌اکسپلورر باید از دور خارج شود، مرورگری که نام آن مترادف است با نقص‌های فنی، مشکلات امنیتی و تکنولوژی قدیمی.

براساس گزارش CNN، اگرچه در سال‌های اخیر مایكروسافت بهبود‌هایی را در مرورگر خود ایجاد كرده‌است، با‌این‌حال این مرورگر هرگز برای دیگر مرورگرها رقیب جدی به شمار نرفته‌است.

کاربران زیادی هستند که معتقدند مرورگر اینترنت ‌اکسپلورر باید از دور خارج شود، مرورگری که نام آن مترادف است با نقص‌های فنی، مشکلات امنیتی و تکنولوژی قدیمی

این مرورگر كه زمانی پركاربرترین جهان بود،‌ سال‌ها است كه سیری نزولی را طی می‌كند. سهام این مرورگر در سال 2010 به زیر 50 درصد رسید و در ماه اكتبر سال جاری نیز به زیر 20 درصد كشانده شد. درحال حاضر مرورگر كروم گوگل با سهامی 48 درصدی، سلطه بازار مرورگرها را در اختیار دارد.

مایكروسافت در تابستان خبر از ایجاد تغییراتی در مرورگر اكسپلورر خود داد، اما اكنون به نظر می‌آید این شركت محدوده تغییرات مورد نظرش را گسترده‌تر ساخته و قصد دارد به كل مرورگری جدید را معرفی كند.

این شركت قصد دارد به همراه رونمایی از ویندوز 10 در سال جدید، مرورگری جدید با نام اسپارتان را نیز رونمایی كند، مرورگری كه كارایی و عملكرد آن مشابه كروم و فایرفاكس خواهد‌بود. مرورگر اسپارتان برسكوی متفاوتی از اینترنت‌اكسپلورر ساخته خواهد‌شد،‌از این رو از پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی‌تر (‌‌ Backwards-compatible ) برخوردار نیست. این به آن معنی است كه میكروسافت اكسپلورر جدیدی را نیز به همراه ویندوز‌های خود ارائه خواهد‌كرد تا از كاربردی بودن نسخه‌های قدیمی و جدید محصولاتش اطمینان یابد.

پایان عمر اینترنت اکسپلورر

این محصول جدید، اولین مرورگری خواهد‌بود كه پس از اكسپلورر 19 ساله توسط مایكروسافت ارائه خواهد‌شد. اكسپلورر 19 سال پیش به همراه ویندوز 95 عرضه شد.

اسپارتان جایگزین اكسپلورر نخواهد بود و به همراه اكسپلورر 11 روی ویندوز 10 عرضه خواهد شد. مایكروسافت قصد دارد این مرورگر جدید را در 21 ژانویه 2015 و طی مراسم رونمایی از ویندوز 10، توسط ساتیا نادلا، ‌مدیر اجرایی این شركت، معرفی كند. هنوز مشخص نیست كه این مرورگر جدید از سیستم های رقیب، iOS و اندروید پشتیبانی خواهد‌كرد یا نه.

با تمام این حرف‌ها این مرورگر 19 ساله همچنان 4/15 درصد بازار را در اختیار دارد و این نشان می‌دهد که به همین راحتی‌ها هم دست برداشتنی نیست. اگر شما همچنان از اینترنت اکسپلورر 6 استفاده می‌کنید بهتر است یک مروگر دیگر مانند فایرفاس، کروم و یا حداقل آخرین نسخه اینترنت اکسپلورر را برای ادامه حیات اینترنتی خود برگزینید! چرا که مایکروسافت در سال 2009 اعلام کرد در کنار پایان پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی دیگر از این نسخه مرورگر خود پشتیبانی نخواهد کرد و در نتیجه آپدیت‌های امنیتی را برای آن ارایه نخواهد داد.

فرآوری: لیلا شهبازی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سایت برترین‌ها/ همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

آخرین رده بندی مرور گرها