تبیان، دستیار زندگی
نگویید ما که همه گناهان را مرتکب می شویم ، همان یک گناه برای توقف کافی است ، لازم نیست که ذنوب همه عوالم را داشته باشد.یک ماشین لازم نیست همه جایش خراب شود تا بایستد. ممکن است یک سیم از آن قطع شود و بایستد، یا باد چرخش کم شود و بایستد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گناه کوچکی که عذاب خدا در آن است!


نگویید ما که همه گناهان را مرتکب می شویم، همان یک گناه برای توقف کافی است، لازم نیست که ذنوب همه عوالم را داشته باشد.یک ماشین لازم نیست همه جایش خراب شود تا بایستد. ممکن است یک سیم از آن قطع شود و بایستد، یا باد چرخش کم شود و بایستد.

گناه

همان طور که شیطان با یک کبر زمین خورد. آدم با یک حرص زمین خورد. پسر آدم با یک بخل ذلیل شد. یونس با یک شتاب ذلیل شد. ما که الحمدللَّه همه اینها را با هم داریم و احساس ندامتى هم نداریم!

به خدا قسم! خدا آن قدر غنى و حمید است، که وقتى فقر و انکسار تو را بیند، سرشارت مى‏کند و اصلًا نگاه هم نمى‏کند که عذر بخواهى.از تو، نه طاعت و نه عصیان، که انکسار و شکستگى مى‏خرند.خدا در دل‏هاى شکسته جاى دارد: «انَّ اللَّهَ عِنْدَ المُنْکسِرةِ قُلُوبُهُم». خدا آنها را در حضور خود دارد. پس باید این انکسار و استغاثه و به تعبیر دیگر، این اخبات تحقق پیدا کند.

در روایات آمده است که خداوند به موسى خطاب کرد: «یا موسى! مى‏دانى من چرا تو را به عنوان کلیم خود انتخاب کرده‏ام؟ چون در چهره‏هاجستجو کردم و چهره‏اى آرام‏تر و نرم‏تر و ذلیل‏تر از چهره تو نیافتم. این بود که تو را انتخاب کردم.»

اینها آفت‏هاى ماست که در طاعت متوقّعیم ودر معصیت ناامید؛ در حالى که مطلوبِ از طاعت و عصیان، انکسار است.این دل شکسته است که محبوبیت دارد؛ «انَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوّابِینَ».

اصلا گناه کوچک نداریم!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی خدای ناکرده مرتکب گناهی شده باشید، آن را کوچک بدانید و خودتان را توجیه کنید! آیت الله مجتبی تهرانی در این باره اینطور می گویند:

«هیچ گناهی را کوچک نشمارید و به کوچکی آن نگاه نکنید، بلکه نگاه کنید ببینید مخالفت چه کسی را کرده اید. شاید غضب خدا در همین گناه باشد. از آن طرف، هیچ عبادتی را هم کوچک نشمارید، شاید که رضایت خدا در همین عبادت باشد. اگر دست شخص نابینایی را می گیرید و از این طرف خیابان به آن طرف می برید، نگویید این که چیزی نیست، یک وقت می بینید که همین کار کوچک شما را بهشتی کرد...»

سنگریزه ریزه ولی اگر توجوراب باشه اذیت میکند مانع حرکت ما می شود، گناه کوچک(البته کوچک به تعبیر ما، چون گناه کوچک نداریم) هم مثل سنگریزه است هرچند کوچک باشد مانع حرکت می شود،مانع پیشرفتت می شود و باعث سلب توفیق می شود. لذا باید دعا کنیم که خداوندهمه گناهان ما را ببخشد ودیگر هم دنبال گناه نرو یم انشاءالله.

«هیچ گناهی را کوچک نشمارید و به کوچکی آن نگاه نکنید، بلکه نگاه کنید ببینید مخالفت چه کسی را کرده اید. شاید غضب خدا در همین گناه باشد. از آن طرف، هیچ عبادتی را هم کوچک نشمارید، شاید که رضایت خدا در همین عبادت باشد. اگر دست شخص نابینایی را می گیرید و از این طرف خیابان به آن طرف می برید، نگویید این که چیزی نیست، یک وقت می بینید که همین کار کوچک شما را بهشتی کرد...»

عاقبت کوچک شمردن گناه

رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله: إنّ المومنَ لَیَرى ذَنبَهُ كَأَ نَّهُ تحتَ صَخرَةٍ یَخافُ أن تَقَعَ علَیهِ، والكافِرَ یَرى ذَنبَهُ كأنّهُ ذُبابٌ مَرَّ على أنفِهِ . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مومن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بیند كه مى ترسد به روى او بیفتد و كافر گناه خویش را مانند مگسى مى بیند كه از جلوى بینى اش رد شود. (الأمالی للطوسی : 527/1162)

رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه و آله و سلم قَالَ: لَا تُحَقِّرُوا شَیْئاً مِنَ الشَّرِّ وَ إِنْ صَغُرَ فِی أَعْیُنِكُمْ وَ لَا تَسْتَكْثِرُوا شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ وَ إِنْ كَثُرَ فِی أَعْیُنِكُمْ فَإِنَّهُ لَا كَبِیرَ مَعَ الِاسْتِغْفَارِ وَ لَا صَغِیرَ مَعَ الْإِصْرَار؛ رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: هیچ كار بدى را كوچك نشمارید اگر چه در نظر شما كوچك باشد و هیچ كار خوبى را كه می كنید، زیاد ندانید اگر چه در نظرتان زیاد باشد زیرا هیچ گناهى، با توبه و استغفار واقعى، نابخشودنى نیست و هیچ گناهى با تكرار و اصرار، كوچك نیست. (وسائل الشیعه، ج:15، ص:312)

الهی! اگر تا قیامت برای یک گناه صغیره استغفار کنم ازشرمندگی تقصیربندگی به در نخواهم شد.

فرآوری: محمدی

بخش  اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

پاتوق بچه شیعه ها ،‌برگرفته از  کتاب اخبات ؛ استاد صفایی حائری

سایت موعو د

سایت دارالحدیث

مطالب مرتبط:

شناسایی زمینه‌های گناه در زندگی !

موارد تبدیل گناه صغیره به كبیره

وظیفه ما در برابر اشاعه ی فحشا چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.