تبیان، دستیار زندگی
جرایم سایبری یکی از جدی ترین دردسرهای کاربران اینترنتی است که درقالب آن ممکن است اطلاعات شخصی یا عکس ها و فیلم های خانوادگی افراد به سرقت برود، ایمیل های آنها هک شود یا دامنه آن به حوزه امور مالی برسد و حساب های بانکی و کارت های اعتباری آنها مورد دستبرد ق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از جرایم سایبری


جرایم سایبری یکی از جدی‌ترین دردسرهای کاربران اینترنتی است که درقالب آن ممکن است اطلاعات شخصی یا عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی افراد به سرقت برود، ایمیل‌های آنها هک شود یا دامنه آن به حوزه امور مالی برسد و حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری آنها مورد دستبرد قرار گیرد.

گزارشی از جرایم سایبری

هر روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود و افراد بیشتری در سطح جهان به انواع وسایل فناورانه ازجمله گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و... دسترسی پیدا می‌کنند اما به موازات توسعه فناوری، مشکلاتی هم برای کاربران در گوشه و کنار جهان ایجاد می‌شود و جرایم سایبری یکی از جدی‌ترین دردسرهای کاربران اینترنتی است.اما این بدان معنا نیست که فعالان عرصه فناوری دست روی دست گذاشته و تسلیم هکرها و مجرمان سایبری شده‌اند بلکه این گروه نیز در مقابل با صرف هزینه‌های کلان برای امنیت بیشتر فضای مجازی در تلاش هستند.

هزینه 1/71میلیارد دلاری برای مقابله با هکرها

طبق مطالعات شرکت پژوهشی گارتنر، در سال 2014 میلادی در سراسر جهان حدود 1/71میلیارد دلار صرف امنیت اطلاعات و داده‌ها شد که این رقم نسبت به سال 2013 حدود 9/7درصد رشد نشان می‌دهد. محققان این موسسه پژوهشی معتقدند با توجه به افزایش تهدیدها در فضای مجازی و روند رو به رشد هک شدن و جرایم سایبری، انتظار می‌رود این میزان در سال 2015 با 2/8درصد رشد به 9/76 میلیارد دلار برسد.

همچنین این فعالان حوزه فناوری پیش‌بینی می‌کنند در سال 2015 و 2016 بیش از 30درصد کنترل‌های امنیتی مربوط به سیستم‌های ابری باشد. با توجه به روند رو به رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند این تحلیگران انتظار دارند از سال 2017 بیشتر تهدیدهای سایبری متوجه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها باشد و این رقم به 90درصد برسد. از سوی دیگر پیش‌بینی شده است در سال 2015 حدود 75درصد اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه، امنیت چندانی نداشته باشند که این موضوع می‌تواند بر افزایش مشکلات ناشی از جرایم سایبری تأثیری فراوان داشته باشد.

ضرر 445 میلیارد دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهان

مطالعات مرکز استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) نیز نشان می‌دهد جرایم سایبری سالانه به طور متوسط حدود 445 میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد می‌کند و همچنین هک شدن و سرقت مالکیت معنوی در جهان، بیش از 160میلیارد دلار به مردم جهان آسیب وارد می‌کند. البته برخی از تحلیل‌گران این رقم را کمتر می‌دانند و میزان خسارت جرایم سایبری را 375 میلیارد دلار عنوان می‌کنند ولی در مقابل، عده‌ای دیگر آن را بالاتر دانسته و تا سقف 575 میلیارد دلار تخمین می‌زنند که حتی کمترین رقم اعلام شده، از میزان درآمد سالانه بسیاری از کشورها بیشتر است و همین موضوع، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

به هرحال میزان جرایم اینترنتی و حملات سایبری روز به روز در حال افزایش است و این وظیفه کاربران است که با هشیاری بیشتر مانع هکرها و مجرمان در فضای مجازی شوند

این جرایم بیشتر در ایالات متحده امریکا، چین، ژاپن و آلمان دیده می‌شود که میزان خسارت در این نواحی، در مجموع به 200 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین طبق مطالعات این مرکز، میزان خسارت‌های ناشی از سرقت اطلاعات کارت‌های اعتباری کاربران به 150میلیارد دلار می‌رسد. محققان مرکز CSIS همچنین گزارش داده‌اند که در سال 2014 میلادی حدود 40 میلیون نفر یعنی حدود 15درصد از جمعیت ایالات متحده امریکا در نتیجه سرقت اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی، از هکرها زخم خورده‌اند که این رقم در آلمان به16میلیون نفر و در چین به بیش از 20 میلیون نفر می‌رسد. مطالعات این مرکز همچنین نشان می‌دهد جرایم اینترنتی هر سال معادل 4/. تا 4/1درصد تولید ناخالص داخلی کشورها به اقتصاد آنها آسیب وارد می‌کند که این میزان در برخی کشورها بیشتر است. به عنوان مثال این رقم در ترکیه به حدود 7/. درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که تحلیل‌گران معتقدند پایگاه بیشتر این حمله‌های سایبری روسیه، ایالات متحده امریکا و سوئیس است.

امریکا صدرنشین جرایم سایبری

این مرکز همچنین در گزارشی کشورهایی که در سال 2014 بیشترین میزان جرایم اینترنتی را داشتند مشخص کرد. طبق این گزارش ایالات متحده امریکا در صدر جدول قرار دارد و پس از آن چین، آلمان و بریتانیا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. طبق گزارش این مرکز، برزیل و اسپانیا نیز در رده‌های پنجم و ششم قرار گرفتند و رتبه‌های هفتم تا دهم این فهرست به ایتالیا، فرانسه، ترکیه و لهستان اختصاص یافت. پس از این کشورها نیز هندوستان، روسیه، کانادا، کره جنوبی و تایوان جای گرفتند. مکزیک، آرژانتین و استرالیا نیز در رده‌های بعدی جدول بیشترین جرایم سایبری جهان قرار گرفتند.

گزارشی از جرایم سایبری

جرایم سایبری در ایران

اکثر آسیب دیدگان شبکه های اجتماعی در فضای سایبری در ایران بانوان هستند.

سید مصطفی مرتضوی رییس پلیس فتای اصفهان با اشاره به افزایش برخی جرایم به ویژه در حوزه اجتماعی و اخلاقی می گوید: در این فضا خلاء آموزش سایبری در جامعه حس می شود.

وی 69 درصد کل جرایم استان را معطوف به جرایم سایبری دانست و می گوید امسال در حوزه اجتماعی جرایم سایبری سه درصد افزایش وقوع نسبت به سنوات گذشته داشتیم. 21 درصد کل جرایم سایبری اخلاقی است و در بخش جرایم سایبری حوزه اقتصادی با افزایش حدود 300 درصد وقوع مواجه هستیم.

سرهنگ مرتضوی افزود: 80 درصد انگیزه کل جرایم سایبری، منافع مالی و اقتصادی، 10 درصد غیراخلاقی، پنج درصد سرگرمی و پنج درصد انتقام جویانه است و 66 درصد جرایم حوزه اخلاقی معطوق به شبکه های اجتماعی است.

این مسوول انتظامی افزود: 21 درصد جرایم حوزه اخلاقی به وب سایتها، 9 درصد وبلاگ، 4درصد ایمیلی است.

33 درصد فیلمها و عکسهای خصوصی، 8 درصد ایجاد مزاحمت، 2 درصد تحریک با اعمال منافی عفت و 8 درصد هم جرایم خرد در حوزه اخلاق را شامل می شود.

رییس پلیس فتای اصفهان افزود: در حوزه اقتصاد، 71 درصد کل جرایم اقتصادی از جنس کلاهبرداری رایانه ای و ناشی از کلاهبرداریهای پیامکی و 29 درصد پرداختهای غیرمجازاز حسابهای بانکی کاربران است.

وی تصریح کرد: اکثر جرایم سایبری در شبکه های اجتماعی لاین، وایبر، تانگو و بی تاک اتفاق می افتد.

سرهنگ مرتضوی افزود: علت اصلی وقوع جرم ناشی از اعتماد، خوش بینی و مثبت اندیشی کاربران است زیرا برخی کاربران برای ایجاد اطمینان و تعمیق ارتباطات اقدام به خودفاش سازی و ارسال اطلاعات خصوصی و خانوادگی می کنند که می تواند ابزاری برای باج خواهی و سلب آسایش خانواده ها شود.

با توجه به مشهود بودن افزایش جرایم بصورت خاص باید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب پذیری آن در جامعه صورت گیرد.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: روزنامه ایران/ ایرنا

مطالب مرتبط:

راهبرد اتحادیه اروپا برای مبارزه با جرایم سایبر تدوین شد

  تدابیر ویژه‎ی صهیونیست‎ها در فضای سایبر