تبیان، دستیار زندگی
دوباره می توان کودکانمان را با این دنیای سالمی که جز صفا و یکرنگی چیزی ندارند آشنا کرد، می توان آنها را از هیاهوی شهر بیرون برد و زیبایی های خاص این بیکران خدا را نشانشان داد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب عشقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبای فراموش شده


دوباره می توان کودکانمان را با این دنیای سالمی که جز صفا و یکرنگی چیزی ندارند آشنا کرد، می توان آنها را از هیاهوی شهر بیرون برد و زیبایی های خاص این بیکران خدا را نشانشان داد و امیدوار بود که همیشه مثل آسمان، پاک و بزرگ باشند.

آسمان شب

هر وقت پای صحبت پدر و مادرم می نشستم و آنها از دوران کودکیشان برایم تعریف می کردند، قسمتی که همیشه دوست داشتم با طول و تفصیل فراوان بازگو کنند، قسمت خوابیدن در فضای آزاد مثلا روی پشت بام و یا ایوان خانه شان بود.

شب های تابستان و رختخواب هایی که روی پشت بام پهن می شد، ملحفه سفیدی که خنکی شب را به خودش گرفته بود و طبیعت زیبای بالای سر.

درک این زیبایی برای بچه های امروز مثل یک رویاست که فقط در کتاب ها خوانده اند و یا از والدینشان شنیده اند، هنگامی که سرشان را روی بالشت می گذارند و به بالای سر نگاه می کنند، آسمان زیبای پُر ستاره را می بینند و با شمردن ستاره ها و رویای داشتن یک ستاره درخشان کوچک به خواب روند.

پدرم می گفت تمام طول تابستان را در حیاط خانه و یا پشت بام می خوابیده و از دیدن ستاره ها لذت می برده، گاه دستش را دراز می کرده که ستاره ای را بگیرد می گفت در بعضی کتاب ها به دنبال اسم ستارگان می گشته و برای خودش صورت های فلکی و داستان درست می کرده.

خواب آرامی که با لطافت هوای آزاد و نوازش نور ستارگان و چراغ مهتاب، ذره ذره وارد جسم و جان می شود کجا و خواب های بچه های امروز در قوطی کبریت های تنگ و تاریک و با خس خس نفس های کولر کجا!

دوباره می توان کودکانمان را با این دنیای سالمی که جز صفا و یکرنگی چیزی ندارند آشنا کرد، می توان آنها را از هیاهوی شهر بیرون برد و زیبایی های خاص این بیکران خدا را نشانشان داد و امیدوار بود که همیشه مثل آسمان، پاک و بزرگ باشند.

می توانید به روستاها سر بزنید و خانه ای که مناسب است، مثلا حیاطی با افق باز دارد و یا پشت بام و ایوان آن برای خوابیدن مناسب است را برای یک شب اجاره کنید و به گذشته برگردید و از حال و هوای زیبایتان با فرزندانتان صحبت کنید

سفرهای نجومی، یک سفر متفاوت

همه ما سفر می رویم، از چند روز قبل برنامه ریزی می کینم، مرخصی می گیریم، هتل رزرو می کنیم و با وسایل حمل و نقل جمعی و یا با ماشین شخصیمان به سفر می رویم.

سفرهای نجومی ویژگی خاص خودش را دارد و با تمام سفرهایی که تاکنون رفته اید متفاوت است، اول این که تاریخ آن را خود آسمان مشخص می کند نه تعطیلات ملی، می توانید در شب هایی که یک اتفاق نجومی می افتد به این سفر بروید مثلا بارش شهابی است و آسمان از شهاب های کوچک و بزرگ پُر می شود یا مقابله و مقارنه سیاره هاست. (نزدیک شدن ظاهری سیاره های منظومه شمسی به یکدیگر و یا به کره ماه و زمین)

ویژگی دوم این سفرها این است که احتیاج به مرخصی ندارید، چرا که معمولا این سفرها یک روزه است و در شب انجام می شود، شما می توانید بعد از ساعت کاری مثلا بعد از ظهر به این سفر بروید و صبح حداکثر با یکی دو ساعت تاخیر در محل کارتان حاضر شوید.

یکی از ارزان ترین سفرهاست، چرا که احتیاج به رزرو هیچ هتلی ندارید، چون تمام شب را بیدار هستید و مشغول تماشای ستارگان و دیگر زیبایی های آسمان شب.

طبیعت گردی، بیابان گردی، تاریخ و باستان شناسی هم به دنبال دارد، از آنجایی که نجوم در ایران تاریخ و قدمت زیادی دارد و محل اسکان گروه هم معمولا در کاروانسراهای قدیمی در میان جاده ها و یا در بیابان ( به دلیل افق بازی که دارد، یعنی هیچ خانه و آپارتمان و درختی جلوی دید شما را نمی گیرد) است، شما می توانید در کنار استفاده از زیبایی آسمان شب از جذابیت های دیگر طبیعی هم استفاده کنید.

سفرهای نجومی فرصتی است که دوباره مفهوم زیبایی را درک کنید و از دیدن عظمت و بزرگی کائنات شگفت زده شوید، شما می توانید با مراجعه به سازمان های مربوطه، مثلا انجمن های نجومی در ایران، از کم و کیف این گشت ها اطلاع حاصل نمایید.

به گذشته برگردید

آیا فامیل ،دوست و یا آشنایی در شهرستان و یا روستاها دارید؟ اگر هیچکس را خارج از شهر سراغ ندارید که بتوانید یک شب در فضای آزاد با خانواده و فرزندانتان از طبیعت شب استفاده کنید، می توانید به روستاها سر بزنید و خانه ای که مناسب است، مثلا حیاطی با افق باز دارد و یا پشت بام و ایوان آن برای خوابیدن مناسب است را برای یک شب اجاره کنید و به گذشته برگردید و از حال و هوای زیبایتان با فرزندانتان صحبت کنید.

صمیمیتی که بعد از این سفر در خانواده شما ایجاد می شود، قابل لمس و شگفت انگیز است ، حتما امتحان کنید.

زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.