تبیان، دستیار زندگی
19 فروردین: اعلام قطع رابطه ی سیاسی آمریکا با ایران از قول رییس جمهور آمریکا.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سال ٥٩ در یک نگاه

سال ٥٩ در یک نگاه

19 فروردین: اعلام قطع رابطه ی سیاسی آمریکا با ایران از قول رییس جمهور آمریکا.

20 فروردین: اعلام پیام رضایت و شادمانی امام خمینی از قطع رابطه ی آمریکا با ایران.

2 اردیبهشت: تعطیلی دانشگاه ها به فرمان امام خمینی و اعلام (( انقلاب فرهنگی )) به دنبال بروز زد و خورد و نا آرامی در دانشگاه ها.

5 اردیبهشت: سقوط هلیکوپترها و هواپیماهای آمریکا در صحرای طبس، که برای آزاد سازی گروگان های آمریکایی وارد ایران شده بودند، و افشای یک توطئه آمریکایی به گونه ای اعجاز آمیز.

7 خرداد: تشکیل اولین جلسه ی نخستین دوره ی مجلس شورای اسلامی به دنبال انتخاباتی که در اسفند 1358 انجام شده بود.

1تیر: اعلام اطلاعیه ی ممنوعیت ورود زنان بی حجاب به ادارات دولتی از سوی (( شورای انقلاب )).

19 تیر: افشای کودتایی که توسط عده ای از نظامیان ارتش شاه و زیر نظر شاپور بختیار برای سقوط انقلاب اسلامی طراحی شده بود.

5 مرداد: مرگ محمد رضا پهلوی در مصر و دفن جسد او در مسجد الرفاعی قاهره / آغاز تعطیلی رسمی دانشگاه ها به مدت نا معلوم در راستای اجرای سیاست انقلاب فرهنگی.

20 مرداد: رأی موافق مجلس شورای اسلامی به محمد علی رجایی که از طرف رییس جمهور بنی صدر، برای نخست وزیری به مجلس معرفی شده بود.

شهریور: معرفی اعضای کابینه توسط نخست وزیر و عدم موافقت رییس جمهور با اغلب آنان و آغاز دور جدیدی از اختلافات سیاسی بین بنی صدر و سایر رجال سیاسی کشور.

31 شهریور: آغاز جنگ وسیع و همه جانبه ی عراق علیه جمهوری اسلامی به دنبال تهاجمات پراکنده ای که از 6 ماه پیش در مرزهای ایران شروع کرده بود و از یک ماه پیش، به حجم آن افزوده بود.

نیمه ی مهر: شکل گیری نهادهای خود جوش برای حضور داوطلبانه در جبهه های جنگ در چارچوب برنامه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تشکیل (( ستاد جنگ های نا منظم )) زیر نظر دکتر مصطفی چمران که موجب تقویت جبهه و وارد ساختن لطمه های سنگین به ارتش عراق شد.

7 آبان: سقوط خرمشهر، پس از یک ماه و اندی مقاوت دلیرانه ی جوانان رشید شهر در مقابل ارتش عراق.

19 آبان: اعلام (( طرح سهمیه بندی و توزیع کالاهای ضروری مردم )) که به موجب آن ارزاق عمومی در اختیار مردم قرار گرفت و هر خانوار، بر اساس سهمیه ای که دولت تعیین کرده بود، اقدام به خرید اجناس مورد نظر می کرد.

13 آبان : شهادت حسین فهمیده.

1 آذر: احضار کادر مرکزی (( سازمان مجاهدین خلق )) توسط دادستانی کل کشور، به دنبال اقدامات سیاسی و ضد امنیتی این سازمان که پس از این تاریخ، رویارویی این گروه با نظامن جمهوری اسلامی رسمی تر شد و سر انجام با انجام ترورهای متعدد، عملاً قصد خود را برای بر اندازی نظام جمهوری اسلامی اعلام داشتند. به دلیل همین موضع گیری ها و اقدامات بود که این سازمان، بیم مردم به (( سازمان منافقین )) شهرت پیدا کرد.

2 آذر: اعلام جرایم محتکران و گران فروشان از سوی دولت و تعیین مجازات های سنگین برای کسانی که در شرایط جنگی، بر دامنه ی مشکلات اقتصادی کشور می افزودند.

30 دی: آزاد سازی گروگان های آمریکایی با وساطت کشور الجزایر و با قبول شرایط جمهوری اسلامی ایران از طرف دولت آمریکا مبنی بر پرداخت طلب های ایران از آن کشور.

22 بهمن: اعلام پیام امام خمینی به مناسبت دومین سالگرد انقلاب اسلامی که در آن ضمن هشدارهای اخلاقی به مسوولان کشورو سرزنش آنان برای وجود اختلافات و کشمکش های سیاسی، از شهید حسین فهمیده، به عنوان رهبر 12 ساله یاد شده بود.

7 اسفند: از سرگیری وسیع و گسترده ی پرتاب موشک به شهر های ایران و اماکن مسکونی توسط عراق که پیش از آن نیز علاوه بر گلوله باران شهرهای مرزی، چندین بار با موشک، شهر دزفول را هدف قرار داده بود. از این تاریخ، مرحله ی جدیدی از پرتاب پی در پی موشک به شهرهای دزفول، اهواز و ... آغاز شد.

10 اسفند: ورود سران 8 کشور اسلامی به ایرن برای پایان دادن به جنگ، که عملاً با توجه به شرایط پیشنهادی ایران وعراق، به موفقیتی دست نیافتند و سفرهای بعدی آنان نیز کارساز نبود.

14 اسفند: سخرانی جنجالی رییس جمهور بنی صدر در دانشگاه تهران که به خشونت کشیده شد و موج جدیدی از اختلافات بین سران کشور را پدید آورد.

26 اسفند: صدور فرمان امام خمینی برای تشکیل هیات سه نفره حل اختلاف بین مسئولان سیاسی کشور. در این فرمان که بعدها به فرمان ده ماده ای مشهور شد، امام، ضمن حمایت از تمام مقامات و مسئولین رسمی و قانونی کشور، خواستار شده بودند که آنان ازطرح سخنان تفرقه انگیز خودداری کنند و به کمک هم، در جهت بر طرف کردنِ مشکلات مردم و کشور، تلاش داشته باشند.

مقصود نعیمی ذاکر

نشر لک لک


منبع: حماسه ی ایران، تاریخ هشت سال دفاع مقدس

قسمت ششم 

قسمت پنجم

قسمت چهارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.