تبیان، دستیار زندگی
در حالیکه رسانه های فرانسوی به بهانه حمایت از کشته شدگان مجله شارلی ابدو توهین به تمامیت اسلام را در پیش گرفته اند؛ مسلمانان با راه اندازی کمپین هایی ارادت و علاقه خود به پیامبر اسلام (ص) را در شبکه های اجتماعی اعلام کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمیپین برای عشاق پیامبر (ص)


در حالیکه رسانه های فرانسوی به بهانه حمایت از کشته شدگان مجله شارلی ابدو توهین به تمامیت اسلام را در پیش گرفته اند؛ مسلمانان با راه اندازی کمپین هایی ارادت و علاقه خود به پیامبر اسلام (ص) را در شبکه های اجتماعی اعلام کردند.

كمیپین برای عشاق پیامبر (ص)

هفته گذشته بود که با حمله دو فرد وابسته به گروه تروریسیتی القائده به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس حدود دوازده نفر از جمله چهار کارتونیست معروف فرانسوی کشته شدند. در ادامه این کشتار و همچنین گروگانگیری در یکی دیگر از نقاط پاریس، موج گسترده ضد تروریستی در سراسر جهان ایجاد شد.

در یکی از کمپین هایی که جهت حمایت از نشریه شارلی ابدو بوجود آمد، کمپین " من شارلی هستم" "Je Suis Charlie”‌ بود که با حمایت گسترده ای همراه شد. در راهپیمایی های اعتراضی و حمایت از کشته شدگان مجله شارلی ابدو بسیاری از افراد نوشته های " من شارلی هستم" را به همراه داشتند.

اما در این میان تنها مردم فرانسه نبودند که این اقدام را محکوم کردند، بلکه مسلمانان جهان که خود ضربه های بسیاری از تروریست های تکفیری خورده اند به این جمع پیوستند.

بسیاری از جوامع و نهادهای مسلمانان در تمام جهان از ایران گرفته تا آلمان انزجار خود را نسبت به تروریست ها و اقدامات ضد اسلامی آنها اعلام کردند.

گفتنی است، نشریه شارلی ابدو، مجله ای طنز کاریکاتور که تاکنون تصاویر موهنی از پیامبر اکرم(ص) به منتشر کرد که با موج گسترده ای از اعتراض مسلمانان جهان همراه بوده است، به طوری که بسیاری از کارشناسان انتشار تصاویر توهین آمیز علیه اسلام را تحریک آمیز خوانده و این اقدام مجله شارلی ابدو را نه تنها آزادی بیان بلکه توهین به آزادی میدانند.

پس از حوادث پاریس، این مجله در آخرین نسخه خود مجددا به پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) توهین کرد، توهینی که این بار با حمایت مقامات بلندپایه غربی همراه بود. غربیها در حالی از انتشار تصاویر موهن پیامبر اکرم حمایت میکنند که این اقدام بسیار زشت و ناپسند با انتقاد شدید مسلمانان جهان روبرو شده است و در پی روزهای اخیر تظاهرات های اعتراضی بسیاری در برخی کشورهای اسلامی رخ داده است.

در شبكه‌های اجتماعی نیز كاربران مسلمان در سراسر جهان به صفحات متعلق به مجله طنز شارلی ابدو رفته و با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد اعتراض خود را به هتاكی‌های این مجله اعلام كردند

ابتدا در کمپینی که توسط مسلمان جهان در فضای مجازی بوجود آمد، فعالان مجازی مسلمان نیز کمپینی به نام " من محمد(ص) هستم" در برابر کمپین " من شارلی هستم" ایجاد کرده اند تا از اعتقادات و پیامبر صلح و دوستی حضرت محمد(ص) حمایت کنند. در این کمپین که با استقبال گسترده مسلمانان جهان روبرو شد، افراد با انتشار طرح های گرافیکی خلاقانه مانند کلنا محمد(ص)، ما محمد(ص) را دوست داریم، " من محمد هستم"، و .. انزجار و نفرت خود را از اقدام توهین آمیز مجله شارلی ابدو و حمایت های کشورهای غربی از این عمل ناپسندیده را اعلام کنند.

در شبكه‌های اجتماعی نیز كاربران مسلمان در سراسر جهان به صفحات متعلق به مجله طنز شارلی ابدو رفته و با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد اعتراض خود را به هتاكی‌های این مجله اعلام كردند. در ذیل تصویری كه مجله شارلی ابدو از صفحه اول شماره اخیر خود در شبكه اجتماعی اینستاگرام منتشر كرده است، از سوی كاربران مسلمان میلیون‌ها ذكر صلوات بر محمد و آل محمد منتشر شده است، از سوی دیگر برخی كاربران هم جمله «من محمد(ص) را دوست دارم» به زبان‌های زنده دنیا منتشر كرده اند.

كمیپین برای عشاق پیامبر (ص)

طراحی لوگوی کمپین عشاق محمد توسط استاد نجابتی

استاد مسعود نجابتی هنرمند برجسته ایرانی طرحی را در حمایت از کمپین جهانی "عشاق محمد(ص)" طراحی نموده است؛ این لوگوی زیبا در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر شد و توسط علاقه مندان به ساحت قدسی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) به اشتراک گذاشته شد.

در اولین واکنش‌ها حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس فرهنگی کشورمان هم با انتشار تصویر زیر در صفحه شخصی اینستاگرام خود کمپین " من عاشق محمدم "را به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسوی راه‌اندازی و از عموم علاقه‌مندان دعوت کرد تا به این کمپین بپیوندند و آن را باز نشر دهند.

من عاشق محمدم(ص)

روایت شده؛ بعد از رحلت رسول خدا، شخص نامسلمان و تازه واردی در مدینه، بعد از ملاقات و پرسش هایی از امیرالمومنین علی علیه السلام، وقتی پاسخ سخت ترین سوال هایش را گرفت از حضرت پرسید: آیا تو محمدی؟ مولا این سخن را محترمانه ندانست و فرمود: وای بر تو! "من بنده ای از بنده های محمدم" انا عبدٌ من عبیدِ محمّد- لذا به نظر میرسد شعار "من محمدم" شعار مودبانه ای نباشد.

در کنار پویش مردمی "من عاشق محمدم"، کمپین‌های مشابه دیگری به منظور یادآوری مهربانی حضرت رسول اکرم و انزجار از تروریسم در فضای مجازی به وجود آمد. کمپین " عشاق محمد" یکی دیگر از این پویش‌های مردمی است.

كمیپین برای عشاق پیامبر (ص)

به فاصله تنها چند ساعت از راه‌اندازی این کمپین‌ها، هنرمندان، مجریان، ورزشکاران، مداحان و چهره‌های سرشناس دیگری در این پویش‌های مجازی، شرکت و با انتشار تصاویر و نوشته‌هایی محبت خود را به آخرین پیام آور صلح و مهربانی نشان دادند.

رضا صادقی/ آزاده نامداری/ بهاره رهنما/ حسین ماهینی/ محمدرضا طاهری/ سامان گوران/ بهروز تشکر/ کاوه سماک باشی/ محسن پیرهادی/ محمودرضا قدیریان/ روح الله بهمنی/ وحید یامین پور/ بهادر مولایی/ علیرضا کمالی/ حسین انتظامی/ داریوش فرضیایی/ ابراهیم حاتمی کیا و....

البته استقبال کم نظیر از این کمپین تنها به چهره های سرشناس کشورمان محدود نشد و همزمان با پیوستن چهره های شناخته شده، این کمپین با استقبال گسترده فعالان فضای مجازی در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام همراه شد تا به جهانیان ثابت شود پیروان پیامبر مهر و دوستی، نه تنها رابطه ای با تروریست های تکفیری القائده و داعش ندارند، بلکه خود آن ها نیز در کشورهایی مانند سوریه و عراق زخم های عمیقی از تروریست ها خورده اند. گفتنی است در کمپین حمایت از پیامبر اکرم، مسلمانان جهان اقدامات توهین آمیز مجله شارلی ابدو را برابر با اقدامات تکفیری ها دانسته و هر دو این عمل را اقدامی تروریستی میدانند.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فارس/ عروج/ ساجد

مطالب مرتبط:

اهانت های فیس بوکی به امام هادی(علیه السلام)