تبیان، دستیار زندگی
خداوند مهربان به پیامبر اكرم (ص) مى‏فرماید كه اعتقادات خود را چنین اعلام نماید: بگو: به راستى پروردگارم مرا به راه راست هدایت كرده است دین پایدار ابراهیمِ حق‏طلب و او از مشركان نبود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 161 الی 165

نخستین مسلمان

خداوند مهربان به پیامبر اكرم (ص) مى‏فرماید كه اعتقادات خود را چنین اعلام نماید:

بگو: به راستى پروردگارم مرا به راه راست هدایت كرده است دین پایدار ابراهیمِ حق‏طلب و او از مشركان نبود. بگو: به راستى نمازم و عبادتم و زندگى‏ام و مرگم براى خداوند است كه پروردگار جهانیان است كه شریكى ندارد، و به آن مأمور شده‏ام؛ و من نخستین مسلمانم.

آیات 161 الى 163

هر كس مسئول اعمال خودش است

مشركین سعى مى‏كردند پیامبر(ص) را از دعوت به اسلام بازدارند و او و مسلمانان را به آیین خود دعوت مى‏كردند. آنان مى‏گفتند: «شما از آیین ما پیروى كنید، اگر گناهى داشته باشد، ما به عهده مى‏گیریم.» خداوند مهربان مى‏فرماید:

بگو: آیا به غیر از خدا، پروردگارى بجویم و او پروردگار هر چیزی است؛ و هیچ كس جز براى خود، كارى انجام نمى‏دهد و هیچ گناهكارى بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏گیرد. آن‏گاه، بازگشت شما به سوى پروردگارتان است و از آن‏چه در آن اختلاف دارید، به شما خبر خواهد داد.

آیه‌ی 164

جانشینان خدا

مردم بر روى زمین، جانشینان یكدیگرند. گروهى از دنیا مى‏روند، و گروهى دیگر جاى آنان را مى‏گیرند. میزان علم، عقل، زیبایى، توانایىِ جسمى، ثروت و عمر در افراد مختلف، متفاوت است. خداوند مهربان به عده‏اى، نعمت بیش‏ترى داده است و آن نعمت، وسیله‌ی آزمایش آنان است. هر كس نعمتى دارد، باید بداند كه هر چه در آسمان‏ها و زمین است از آنِ خداوند یگانه است و انسان، جانشین او در زمین است. نعمت‏هایى كه انسان در اختیار دارد، امانت و مربوط به این دنیاست و باید از آن‏ها خوب و درست بهره بگیرد، زیرا هنگام مردن، هیچ یك را همراه خود نخواهد برد، بلكه با خود، اعمالى را مى‏برد كه با استفاده از نعمت‏هاى الهى انجام داده است. خداوند مهربان مى‏فرماید:

و اوست كه شما را جانشینان زمین قرار داد و بعضى را بر دیگران به درجاتى برترى داد تا در آن‏چه به شما بخشیده، شما را آزمایش كند. به راستى پروردگارت زود حساب است و به راستى او آمرزنده‌ی مهربان است.

آیه‌ی 165

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هشتم - آیات 111 الی 117 سوره‌ی انعام

سوره ی انعام - آیات 154 الی ١٦٠

سوره ی انعام - آیات ١٤٨ الی ١٥٣

سوره ی انعام - آیات ١٤١ الی ١٤٧


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.