تبیان، دستیار زندگی
براى این كه دین، آرام آرام در قلب و جان مردم وارد شود، مرحله به مرحله تكامل یافت، و خداوند مهربان با فرستادن پیامبران، دین را كامل و كامل‏تر كرد تا به اسلام، آخرین دین رسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 154 الی 160

دلیل روشن

براى این كه دین، آرام آرام در قلب و جان مردم وارد شود، مرحله به مرحله تكامل یافت، و خداوند مهربان با فرستادن پیامبران، دین را كامل و كامل‏تر كرد تا به اسلام، آخرین دین رسید. حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر خدا، كتاب قرآن را آورد كه كامل‏ترین كتاب‏هاى آسمانى و برنامه‌ی زندگى تمام مردم در طول تاریخ است و خداوند رحمان آن را از تحریف و تغییر حفظ كرد تا كسى بهانه‏اى نداشته باشد كه از آیات خدا بى‏خبر بوده و دسترسى به كتاب الهى نداشته است؛ یا بگوید دین‏هاى گذشته كتاب آسمانى داشته‏اند و ما نداشته‏ایم. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

آن‏گاه به موسى كتاب دادیم تا نعمت را بر كسى كه نیكى كرده تمام كنیم، و همه چیز را به روشنى بیان كنیم و هدایت و رحمتى باشد. شاید به دیدار پروردگارشان ایمان آورند. و این كتابى پربركت است كه ما آن را نازل كردیم. پس، از آن پیروى كنید و پرهیزكار باشید، شاید مورد رحمت قرار گیرید، تا نگویید: كتاب فقط بر دو طایفه‌ی پیش از ما نازل شده و ما از آموختن آن‏ها بى‏خبر بودیم. یا نگویید: اگر بر ما كتاب نازل مى‏شد، بهتر از آنان هدایت مى‏شدیم. پس به یقین از سوى پروردگارتان دلیلى روشن و هدایت و رحمت برایتان آمد. پس كیست ستمكارتر از كسى كه آیات خدا را دروغ بخواند و از آن روى‏بگرداند؟ به زودى كسانى را كه از آیات ما روى مى‏گردانند، به سبب آن كه روى گردانند به عذاب بدى مجازات خواهیم كرد.

آیات 154 الى 157

منتظر باشید

افرادى كه در بى‏ایمانى، لجاجت و سرسختى مى‏كنند مانند این است كه منتظر تمام شدن عمرشان و رسیدن روز حساب و كتاب هستند؛ روزى كه فرشتگان مرگ به سویشان بیایند و نشانه‏هاى پروردگار را ببینند. البته ایمان پس از دیدن نشانه‏هاى مرگ، و اعتقاد پس از دیدن صحنه‏هاى عذاب، به حالشان سودى نخواهد داشت؛ زیرا ایمانى واقعى است، كه با اختیار و میل باشد، نه از ترس مرگ و عذاب. ایمان كسانى كه هیچ كار خیرى انجام نداده باشند نیز سودى نخواهد داشت و ایمانى سودبخش است كه كارهاى شایسته به دنبال داشته باشد، نه آن كه با گناه و بى‏اعتنایى به مسائل دینى، فاسد و آلوده شده باشد. خداوند رحمان در قرآن مى‏فرماید:

آیا جز این انتظار دارند كه فرشتگان به سویشان بیایند، یا پروردگارت بیاید یا بعضى از نشانه‏هاى پروردگارت بیاید. روزى كه بعضى از نشانه‏هاى پروردگارت بیاید، كسى كه قبلاً ایمان نیاورده یا در ایمان خود، خیرى به دست نیاورده، ایمان آوردنش سودى ندارد. بگو: منتظر باشید، به راستى ما هم منتظریم.

آیه‌ی 158

تفرقه ممنوع

اسلام دین وحدت و یگانگى است و به مردم هشدار مى‏دهد كه از تفرقه و جدایى دورى كنند. از گروه گروه شدن و دسته‏بندى در مقابل یكدیگر پرهیز كنند و با ایمان به خداى یگانه و اعتقاد به پیامبرى رسول اكرم(ص) و عمل به قرآن و احكام دین، وحدت خود را حفظ كنند. خداوند مهربان به رسول اكرم(ص) چنین مى‏فرماید:

كسانى كه دین خود را پراكنده ساختند و گروه گروه شدند، تو مسئول آنان نیستى. كارشان فقط با خداست. آن‏گاه، آنان را از آن‏چه انجام مى‏دادند، آگاه مى‏كند.

آیه‌ی 159

پاداش ده برابر

خداوند یگانه آن‏قدر مهربان و بخشنده است كه پاداش كارهاى خوب را ده برابر مى‏دهد، اما كیفر كارهاى بد و گناه را به همان اندازه مى‏دهد و مى‏فرماید:

هر كسى كار نیكى بیاورد، ده برابر آن دارد، و هر كس كار بدى بیاورد، به جز مانند آن، كیفر نمى‏شود و بر آنان ستم نمى‏شود.

آیه‌ی 160

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هشتم - آیات 111 الی 117 سوره‌ی انعام

سوره ی انعام - آیات ١٣٦ الی ١٤٠

سوره ی انعام - آیات ١٤١ الی ١٤٧

سوره ی انعام - آیات 148 الی ١٥٣

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.