تبیان، دستیار زندگی
تهیه ی سوپ با سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی، لوبیا سبز یا تره فرنگی برای سم زدایی از بدن فوق العاده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 دلیل خوب برای خوردن سوپ


تهیه ی سوپ با سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی، لوبیا سبز یا تره فرنگی برای سم زدایی از بدن فوق‌العاده است.

در فصل سرما هیچ چیز به اندازه ی یک پیاله سوپ داغ و خوشمزه نمی چسبد. این غذای مغذی و سالم سرشار از سبزیجات مختلف است که علاوه بر گرم کردن بدن ویتامین زیادی به آن می رساند. با ما باشید تا 10 دلیل خوب برای مصرف هر چه بیشتر سوپ ذکر کنیم.

سوپ

سوپ برای هیدراته کردن بدن

سوپ سبزیجات حاوی حدود 2 لیوان کوچک آب است. به همین دلیل باعث تامین آب بدن می‌شود. به خصوص اینکه در فصل زمستان به دلیل روشن بودن وسایل گرمایشی مانند شوفاژ، خشکی بدن بیشتر می‌شود. توصیه می‌کنیم حتما از سوپ‌های خانگی و دست پخت خودتان استفاده کنید. سبزیجات تازه به کار ببرید.

فراموش نکنید که سوپ های آماده و بسته بندی شده حاوی میزان زیادی نمک و همچنین روغن هستند. هنگام خرید حتما میزان سدیم(نمک) موجود در سوپ را مطالعه کنید. اگر میزان نمک سوپ های آماده برای هر بشقاب بیش از 1 گرم باشد بدانید که یک غذای ناسالم خورده اید.

سوپ کم کالری است

سوپ غذایی سبک و دوست رژیم های لاغری است. یک بشقاب سوپ 250 گرمی برحسب ترکیبات آن حاوی 20 تا 150 کیلوکالری است. سوپ های سبک و کم کالری حاوی سبزیجات، بدون مواد نشاسته ای و بدون ترکیبات چرب افزوده هستند. اگر سوپ سفید دوست دارید بهتر است میزان خامه ای که به آن اضافه می کنید را کنترل کنید. چون افزودن کره و خامه باعث افزایش کالری آن می‌شود. برای خوش طعم کردن سوپ تان کافیست کمی سبزیجات معطر یا ادویه های مناسب به آن اضافه کنید. به سوپ تان گوجه فرنگی رنده شده بزنید. نخود فرنگی، هویج و همچنین کمی گشنیز و جعفری طعم سوپ‌تان را فوق‌العاده می‌کند.

سوپ دوست رگ‌های شماست. سبزیجات موجود در این غذا از ابتلا به بیماری‌های مربوط به اضافه وزن و همچنین برخی از سرطان ها پیشگیری می‌کنند؛ به خاطر اینکه سبزیجات حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مانند بتاکاروتن هستند

سوپ سیرکننده است

سوپ باعث پر شدن معده شده و احساس سیری زودهنگام ایجاد می‌کند. این خاصیت مدیون میزان آب و همچنین فیبرهای موجود در سبزیجات آن است. یک کاسه سوپ حاوی 10 تا 25 درصد فیبر مورد نیاز روزانه ی ماست. این فیبرها در معده حجیم شده و احساس سیری ایجاد می‌کنند؛ در نتیجه سوپ یک غذای ضداشتهای مغذی است.

سوپ سرشار از املاح معدنی

سوپ به دلیل دارا بودن سبزیجات منبع خوب مواد معدنی و ویتامین های ضدخستگی است. هویج یا کدوحلوایی آن حاوی بتاکاروتن است. اگر به سوپ تان کدومسمایی بزنید میزان منیزیم آن را بالا برده اید. گوجه فرنگی موجود در این غذا سرشار از لیکوپن است که یک ترکیب آنتی اکسیدانی فوق العاده محسوب می‌شود. می توانید در زمان سرو کردن سوپ تان کمی پودر بادام به آن اضافه کنید. به این ترتیب سوپی حاوی چربی های مفید و 19 نوع ماده‌ی معدنی میل خواهید کرد.

سوپ مرغ

سوپ ملین طبیعی است

فیبرهای موجود در سبزیجات سوپ به صورت خام می‌توانند برای روده ها مشکل ساز شوند. اما پخته شدن این سبزیجات باعث می‌شود که فیبرهای آن برای افرادی که روده‌های حساسی دارند قابل تحمل تر شوند. به این ترتیب سوپ یک غذای مغذی، زودهضم بوده و فیبرهای آن بدون ایجاد تحریک پذیری باعث تنظیم دفع می‌شود.

سوپ برای پیشگیری از بیماری‌ها

سوپ دوست رگ‌های شماست. سبزیجات موجود در این غذا از ابتلا به بیماری‌های مربوط به اضافه وزن و همچنین برخی از سرطان ها پیشگیری می‌کنند؛ به خاطر اینکه سبزیجات حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مانند بتاکاروتن هستند. عناصر گوگردی موجود در کلم ها و پیاز نیز خواص حفاظتی دارند. تمام فیبرهای موجود در سوپ باعث کاهش کلسترول خون می شوند. سبزیجات سوپ همچنین به مقابله با بیماری های مربوط به سندرم متابولیک یعنی فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا کمک می‌کنند.

سوپ غذایی کامل است

یک کاسه سوپ باعث تکمیل سهم 5 واحد سبزیجات مورد نیاز روزانه می‌شود. اگر سوپ تان را با منابع پروتئینی مانند مرغ، آب گوشت یا میگو و غیره تهیه کنید تبدیل به یک غذای کامل می‌شود. افزودن مواد نشاسته ای دل به خواه است اما اضافه کردن ورمیشل(رشته ی سوپ) باعث سیرکنندگی بیشتر آن می‌شود. اگر برای شام تان فقط سوپ میل می‌کنید می‌توانید یک پیاله ماست یا یک واحد میوه ی تازه نیز میل کنید تا یک وعده ی تمام عیار و کامل مصرف کرده باشید.

سوپ برای دفع سموم بدن

تهیه ی سوپ با سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی، لوبیا سبز یا تره فرنگی برای سم زدایی از بدن فوق‌العاده است. میزان بالای پتاسیم موجود در سوپ سبز باعث سم زدایی بدن می‌شود. می توانید به این سوپ تان آرتیشو نیز اضافه کنید تا خواص آن بالا رود.

سوپ باعث پر شدن معده شده و احساس سیری زودهنگام ایجاد می‌کند. این خاصیت مدیون میزان آب و همچنین فیبرهای موجود در سبزیجات آن است

سوپ غذای مورد علاقه‌ی بچه‌ها و سالمندان

سوپ یکی از غذاهای مورد علاقه کودکان و افراد سالمند است. برای همین می‌توانید از این پیش غذای مناسب در تمام وعده‌های غذایی استفاده کنید. بچه‌ها از هویج‌های پخته شده‌ی داخل سوپ بیشتر لذت می‌برند. اگر فرزندتان بدغذاست می توانید برایش یک کاسه سوپ آماده کنید و مقداری چیپس به او بدهید تا در سوپش خرد کرده و بخورد.

سوپ اشتهاآور است

سوپ علاوه بر اینکه باعث گرمی بدن می‌شود، می تواند گرمای خاصی به جمع خانوادگی تان بدهد. سرو کردن سوپ در یک ظرف زیبا و مناسب بسیار اشتهابرانگیز است. ترکیب رنگ‌های موجود در سوپ باعث می‌شود هر کسی از آن لذت ببرد. توصیه می‌کنیم از انواع سبزیجات رنگی در تهیه‌ی سوپ‌هایتان استفاده کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید و از ظاهر زیبای آن لذت ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آشنایی با روش تهیه انواع سوپ و آش

سوپ: غذایی خوشمزه برای هواداران لاغری

دانستنی‌های سوپ‌های آماده

سوپ پای مرغ، برای سرماخوردگی یا نرمی استخوان؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.