تبیان، دستیار زندگی
چشم‏هاى ما فقط مى‏توانند چیزهایى مثل رنگ‏ها، روشنى‏ها، دورى، نزدیكى، كوچكى، بزرگى، حركت و سكون را درك كنند. ما با چشمان خود خیلى چیزها را نمى‏توانیم ببینیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی انعام - آیات 103 الی 108

چشم‏ها او را نمى‏بینند

چشم‏هاى ما فقط مى‏توانند چیزهایى مثل رنگ‏ها، روشنى‏ها، دورى، نزدیكى، كوچكى، بزرگى، حركت و سكون را درك كنند. ما با چشمان خود خیلى چیزها را نمى‏توانیم ببینیم. با ساختن بعضى وسایل شاید بتوانیم چیزهاى بیش‏ترى را ببینیم؛ ولى دیدن خدایى كه خودش چشم‏ها را آفریده، با این چشمها ممكن نیست. اما خداوند مهربان، هم چشم‏ها را مى‏بیند و هم چیزهایى را كه چشم‏ها مى‏بینند و مى‏فرماید:

چشم‏ها او را درك نمى‏كنند و او چشم‏ها را درك مى‏كند و او لطیفِ آگاه است.

آیه 103

هر كس نبیند ضرر كرده است

ما با چشمان خود چیزهاى زیادى مى‏بینیم، اما براى درك جهان هستى تنها دیدن كافى نیست. خداوند مهربان به انسان، عقل و قدرت تفكر داده است. اگر در مورد چیزهایى كه مى‏بینیم فكر نكنیم، هرگز به رازهاى آفرینش جهان پى نخواهیم برد.

هر ذره از جهان هستى، آیه و نشانه‌ی خداوند یكتاست، اما با دیدن ظاهرى، این نشانه‏ها درك نمى‏شوند. سعدى، شاعر بزرگ گفته است:

برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است معرفت كردگار

و خداوند مهربان به پیامبر(ص) پیام مى‏دهد كه به مردم اعلام كند:

به یقین از سوى پروردگارتان بینش‏هایى براى شما آمده، پس هر كس ببیند به سود خودش است و هر كس نبیند به ضرر خودش است، و من نگهبان شما نیستم.

آیه 104

تو وكیل آنان نیستى

مشركان و كافران براى این كه ایمان نیاورند، بهانه‏هاى گوناگون مى‏آوردند. مثلاً وقتى آیات قرآن را مى‏شنیدند به پیامبر اكرم(ص) مى‏گفتند: «این آیات از جانب خدا نیست، و تو این‏ها را از كسى آموخته‏اى!» حضرت محمد(ص) از این كه مردم هدایت نمى‏شدند، ناراحت بود. خداوند مهربان به او ‏فرمود:

و این چنین آیات را گوناگون بیان مى‏كنیم براى این كه مبادا بگویند درس خوانده‏اى و براى این كه آن را براى مردمى كه مى‏دانند، روشن سازیم. از آن‏چه از سوى پروردگارت به تو وحى مى‏شود، پیروى كن. خدایى جز او نیست و از مشركان روى برگردان و اگر خدا مى‏خواست شرك نمى‏آوردند؛ و تو را بر آنان نگهبان نكرده‏ایم و تو وكیل آنان نیستى.

آیات 105 الى 107

دشنام ندهید

اسلام دین منطق و استدلال است و با اجبار و زورگویى مخالف است. مسلمانان نیز نباید به اعتقادات و معبودهاى دیگران ناسزا بگویند و دشنام بدهند؛ زیرا سخن زیبا، تأثیر بهترى دارد. از طرفى، دشنام دادن به اعتقادات دیگران، ممكن است باعث شود آنان نیز به اعتقادات ما دشنام دهند. خداوند یگانه مى‏فرماید:

و به كسانى كه غیر الله را مى‏خوانند، دشنام ندهید؛ كه آنان، از روى دشمنى، بدون علم، خدا را دشنام دهند. این چنین براى هر امتى كارشان را آراستیم. آن‏گاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان است، سپس آنان را از آن‏چه انجام داده‏اند، با خبر مى‏كند.

آیه 108

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی انعام

مطالب مرتبط:

سوره‌ی انعام - آیات 95 الی ١٠٢

سوره‌ی انعام - آیات ٨٤ الی ٩٤

سوره‌ی انعام - آیات ٧٤ الی ٨٣


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.