تبیان، دستیار زندگی
خاک باید دارای PH مناسب باشد. هر گیاهی یک محدوده PH خاص و مناسبی را تحمل می کند اگر PH خاک کم یا زیاد باشد رشد و تولید گیاه دچار مشکل می شود. PH خاک بطور مستقیم یا غیرمستقیم رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

PH خاک

ph خاک

خاک باید دارای PH مناسب باشد. هر گیاهی یک محدوده PH خاص و مناسبی را تحمل می‌کند اگر PH خاک کم یا زیاد باشد رشد و تولید گیاه دچار مشکل می‌شود.PH خاک بطور مستقیم یا غیرمستقیم رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین نقش PH خاک کنترل حلالیت عناصر غذایی در خاک می‌باشد. به عبارت دیگر قابلیت جذب عناصر غذایی وابستگی زیادی به PH خاک دارد. عناصر غذایی در PHهای مختلف، حلالیت‌های متفاوتی دارند معمولاً با افزایش PH حلالیت عناصر غذایی به جزء میلیبدون کاهش پیدا می‌کند.

دانش پژوهان گرامی چیزهایی که برای انجام این پروژه نیاز دارید به شرح زیر می باشد:

1-   مقداری خاک باغچه

2-   عناصر غذایی مختلف برای بهبود خاک (آلومینیوم، منگنز، آهن و ...)

3-   PH متر

4-   ماژیک

5-   فنجان های پلاستیکی

مراحل کار

1-   بر روی هر فنجان برچسبی بچسبانید و نام هر عنصر غذایی که برای بهبود خاک به آن فنجان اضافه می کنید را بنویسید.

2-   در این مرحله هر فنجان را با خاک باغچه پر کنید و PH هریک را اندازه بگیرید و نتیجه را یادداشت کنید.( در این مرحله PH همه فنجان ها یکسان است زیرا در همه فنجان ها فعلا، فقط خاک باغچه وجود دارد.)

3-   در این مرحله به هر فنجان عناصر غذایی مختلف را اضافه کنید.(در این جا موارد دیگر از قبیل زمان و آب مورد نظر برای خاک را نیز در نظر بگیرید.)

4-   بعد از انجام این مراحل PH هر فنجان را جداگانه اندازه بگیرید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.

ph خاک

نتیجه

اگر PH محلول خاك به بالای 5/5 افزایش یابد، نیتروژن ( به شكل نیترات ) برای گیاهان قابل استفاده است. از طرف دیگر، فسفر برای گیاهان در دامنه PH خاك بین 6 و 7 قابل استفاده می باشد و در مقابل خاک های اسیدی، که PH آن ها کمتر از 4.5 تا 5 است ، حلالیت عناصر مثل آهن ، آلومینیوم و منگنز بقدری افزایش می یابد که برای گیاه ایجاد مسمومیت می کند .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

چگونه زمان را به وسیله خورشید تعیین کنیم؟

چراغ روشن در مایکروویو

چگونه قدرت آهنربا را اندازه بگیریم؟

چگونه چرخ دنده بسازیم.