تبیان، دستیار زندگی
از همین امروز مصرف مواد غذایی تازه، دانه ها و مغزهای روغنی و روغن زیتون را شروع کنید تا طعم زندگی سالم و عمری طولانی را بچشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی سکته، بی دیابت، بی آلزایمر با این رژیم غذایی


از همین امروز مصرف مواد غذایی تازه، دانه ها و مغزهای روغنی و روغن زیتون را شروع کنید تا طعم زندگی سالم و عمری طولانی را بچشید.

بدون شک راجع به رژیم مدیترانه‌ای زیاد شنیده اید. دلیل اصلی شهرت این رژیم به خاطر ترکیب محصولات غذایی تازه، روغن زیتون و گوشت‌های خاص است. اگر این عادت‌های غذایی سالم را با میل اروپایی ها به راه رفتن زیاد جمع ببندید به یک سبک زندگی سالم و تمام عیار خواهید رسید که خطر ابتلا به بیماری‌های جدی را کاهش می‌دهد و سلامت عمومی بدن تان را ارتقا می‌بخشد. در این مطلب چند دلیل خوب برای در پیش گرفتن رژیم مدیترانه‌ای عنوان می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

رژیم مدیترانه ای

برای کاهش بیماری‌های قلبی

روغن زیتون یکی از روغن‌های پرمصرف در آشپزی به سبک مدیترانه‌ای است. این روغن حاوی اسیدهای چرب غیراشباع مونو است که برای سلامتی قلب فوق العاده عمل می‌کند. حتما می‌دانید که مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. در اغلب غذاهای مدیترانه‌ای به جای کره و انواع سس های چرب از این روغن استفاده می‌شود. اگر به طعم روغن زیتون علاقه ای ندارید می‌توانید به آن سرکه بالزامیک اضافه کنید تا یک سس سالاد مفید و سالم‌تر داشته باشید.

برای کاهش خطر ابتلا به دیابت

متاسفانه باید بگوییم که آمار مبتلایان به دیابت نوع 2 در سرتاسر جهان در حال افزایش است. در نتیجه لازم است که تمام تلاش را برای پیشگیری ازاین بیماری تلخ انجام دهیم. نتایج بررسی های محققان آمریکایی نشان می‌دهد که در پیش گرفتن رژیم مدیترانه‌ای و بخصوص روغن زیتون می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. به عقیده ی این محققان، میزان بالای مواد معدنی و ترکیبات فیتوشیمیک موجود در رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند التهاب بدن و حالت مقاومت سلول های نسبت به انسولین را کاهش دهند. بدن ما باید قندهای رسیده را تجزیه کند و اگر نتواند به خوبی از عهده ی این کار بر بیاید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 افزایش خواهد یافت.

محققان معتقدند که بین مواد غذایی موجود در برنامه ی غذایی مدیترانه‌ای و بهبود عملکرد ذهنی ارتباط وجود دارد. این رژیم باعث کاهش زوال عقل می‌شود

برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا

هر آنچه میل می‌کنید تاثیر مستقیمی روی فشارخون تان دارد. خوشبختانه رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی مواد غذایی مفیدی است که باعث کاهش فشار خون بالا و همچنین کاهش عوامل افزایش دهنده ی فشار خون می‌شود. درست است که ژنتیک تاثیر زیادی در ابتلا به فشار خون بالا دارد اما با این حال تغذیه ی ناسالم که سرشار از مواد غذایی چرب و نمک است احتمال پرفشاری خون را بالا می‌برد. خوشبختانه مواد غذایی تصفیه شده جایی در برنامه ی غذایی مدیترانه‌ای ندارد در نتیجه سدیم زیاد و بیهوده وارد بدنتان نمی‌شود. فشار خون بالا به مرور تبدیل به بیماری پرفشاری و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی منجر می‌شود.

برای پیشگیری از استئاتوز کبدی

متاسفانه مدتهاست که پای مواد غذایی سرشار از مواد غذایی تصفیه شده ی حاوی چربی، قند، کالری و سدیم زیاد وارد برنامه ی غذایی ما شده است. با داشتن تغذیه ی ناسالم احتمال چاقی و در پی آن استئاتوز کبدی بالا می رود. میزان بالای روغن زیتون در رژیم مدیترانه‌ای به کاهش اسیدهای چرب اشباع شده ی برنامه ی غذایی تان کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد. رژیم مدیترانه‌ای حاوی گوشت قرمز کمی است چون میزان چربی‌های اشباع آن زیاد است. مرغ و ماهی منابع پروتئینی اول این برنامه ی غذایی محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد مواد غذایی که کبد، آن‌ها را به سختی تجزیه می‌کند(مانند گوشت قرمز) خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد.

آجیل

برای افزایش امید به زندگی

نتایج برخی از پژوهش‌ها ثابت کرده است که رژیم مدیترانه‌ای باعث افزایش طول عمر می‌شود. این رژیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داده و امید به زندگی را افزایش می‌دهد. از همین امروز مصرف مواد غذایی تازه، دانه ها و مغزهای روغنی و روغن زیتون را شروع کنید تا طعم زندگی سالم و عمری طولانی را بچشید. با وجود اینکه بهتر است این نوع رژیم‌های سالم از همان دوران جوانی در پیش گرفته شود اما محققان معتقدند که اثرات آن در سالمندی نیز کاملا مشهود است. پژوهشی که روی افراد در معرض بیماری‌های قلبی عروقی انجام شده است نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر این بیماری ها را در این افراد به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای بهبود عملکرد مغز

محققان معتقدند که بین مواد غذایی موجود در برنامه ی غذایی مدیترانه‌ای و بهبود عملکرد ذهنی ارتباط وجود دارد. این رژیم باعث کاهش زوال عقل می‌شود. با گذشت زمان عملکرد مغز دچار ضعف و نقصان شده و امکان ابتلا به بیماری‌های جدی مانند زوال قدرت عقل و بیماری آلزایمر بالا می‌رود. البته فراموشی و اختلال حواس با افزایش سن طبیعی است و نمی‌توان آن را از علائم بیماری‌های جدی دانست. خوشبختانه رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به افزایش قدرت مغز و کاهش اثرات منفی سالمندی روی سلول‌های عصبی کمک زیادی بکند.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

علاوه بر افزایش قدرت حافظه و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و غیره این برنامه ی غذایی خطر ابتلا به مهلک ترین بیماری روزگار ما یعنی همان سرطان را نیز کاهش می‌دهد. مصرف زیاد میوه و سبزیجات که بخشی از این رژیم غذایی است باعث جذب هر چه بیشتر آنتی اکسیدان ها شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. آجیل‌ها و روغن‌های سالم موجود در این رژیم نقش زیادی در کاهش التهاب داشته و از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

میزان بالای روغن زیتون در رژیم مدیترانه‌ای به کاهش اسیدهای چرب اشباع شده ی برنامه ی غذایی تان کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد

برای کاهش دریافت مواد نگهدارنده و ترکیبات شیمیایی

رژیم مدیترانه‌ای سرشار از مواد غذایی تازه مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت سفید و غذاهای دریایی تازه است. در الویت بودن مواد غذایی سالم باعث می‌شود رجوع به مواد غذایی بسته بندی و تصفیه شده که سرشار از ترکیبات شیمیایی و مواد نگهدارنده هستند کمتر شود. می‌توانید حین خرید مواد غذایی بسته بندی شده ترکیبات آن را نیز مطالعه بفرمایید. در این صورت خواهید دید که علاوه بر غذای مورد نظر لیستی از ترکیبات شیمیایی متنوع را نیز به خانه می‌برید. این مواد غذایی حاوی ترکیبات سمی، میزان زیادی سدیم، چربی های مضر و قند و کالری بیهوده هستند که سلامتی را با مشکلات جدی روبه رو خواهند کرد.

برای کاهش پارکینسون

کافیست بیماران پارکینسونی را از نزدیک ببینید تا متوجه شوید زندگی برای خود و اطرافیانشان چقدر دشوار است. البته هنوز محققان به نتایج قطعی در خصوص تاثیر رژیم مدیترانه‌ای برای کاهش خطر ابتلا به پارکینسون نرسیده اند اما با این حال معتقدند که داشتن رژیم سالمی مانند رژیم مدیترانه‌ای در کاهش خطر ابتلا به این بیماری بی تاثیر نخواهد بود. نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد خطر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر در بین افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دنبال می‌کنند به میزان 13 درصد کمتر است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

11 دلیل برای عشق ورزیدن به رژیم مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای برای مقابله با شکم بزرگ  

با رژیم مدیترانه‌ای بیشتر عمر کنید

رژیم مدیترانه‌ای: خداحافظ استرس

رژیم مدیترانه‌ای برای مغز نیز مفید است

رژیم غذایی مدیترانه‌ای؛ الگویی مناسب

رژیم مدیترانه‌ای چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.