تبیان، دستیار زندگی
این روزها بحث دانشگاه فرهنگیان بیشتر از گذشته مطرح است، اینکه چرا با وجود گذشت ۱/۵سال هنوز این دانشگاه توسط سرپرست اداره می شود و احتمال حذف تعهد خدمت دانشجویان این دانشگاه موضوعی است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعهد خدمت دانشگاه فرهنگیان حذف می‌شود؟

‌این روزها بحث دانشگاه فرهنگیان بیشتر از گذشته مطرح است، ‌این که چرا با وجود گذشت 1/5سال هنوز این دانشگاه توسط سرپرست اداره می‌شود و احتمال حذف تعهد خدمت دانشجویان این دانشگاه موضوعی است که به چالش جدید آموزش و پرورش تبدیل شده و حتی تذکر برخی از نمایندگان مجلس را نیز به‌دنبال داشته است.

دانشگاه ، مدرک گرایی

در حالی كارشناسان از حذف تعهد خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ابراز نگرانی می‌كنند كه از شواهد چنین برمی‌آید كه دولتمردان درصدد حذف این تعهد هستند و این كار تا حدی جدی است. حتی وزیر آموزش و پرورش در واكنش به این موضوع اعلام كرده احتمال بازنگری در نامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور به معاون اول رئیس‌جمهور درباره لغو تعهد خدمت وجود دارد.

‌دولت‌‌ باید پاسخگو باشد

یكی از اعضای كمیسیون آموزش مجلس در این‌باره گفت: دولت باید بداند كه انتشار اخباری مبنی بر صفر شدن سهم دانشگاه فرهنگیان در سال آتی درخصوص جذب نیروی فرهنگی اقدامی خلاف قانون است، تنها راه جذب معلم دانشگاه فرهنگیان است در غیراین صورت دولت باید پاسخگو باشد.

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی با تأكید بر این كه براساس‌ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنها راه استخدام نیرو در وزارتخانه دانشگاه فرهنگیان است، اظهار كرد: این دانشگاه در سال اول فعالیت خود اقدام به پذیرش 25 هزار و سال دوم 17 هزار دانشجو كرد، ولی متأسفانه امسال11هزار نفر پذیرش كرده كه از این میزان نیز دولت اقدام به اختصاص ردیف استخدامی برای نیمی از آنها نكرده‌است.

ماجرای تعهد خدمت

دانشگاه تربیت معلم كه در دوره‌ای مركز آموزش عالی نیز گفته می‌شد همان طور كه از نامش پیداست با هدف تربیت و پرورش آموزگار برای سطوح مختلف آموزشی از دبستان تا دبیرستان تاسیس شد. پس از فراز و نشیب فراوان سال 1390در دولت دهم دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام داد و یك سال بعد نیز كارش را شروع كرد. به افراد پذیرفته شده و شاغل به تحصیل در تربیت معلم، حقوق دانشجویی داده می‌شود.

البته قانون متعهدین خدمت یك‌بار هم در دولت دهم و هنگام تصویب قانون مدیریت خدمات كشوری لغو شد ولی چندان دوام نیاورد و سال91، نمایندگان مجلس در جریان بحث تعیین تكلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت را به قانون تبدیل كردند و تعهد خدمت بار دیگر احیا شد.

فرزند فرهنگیان برای معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان اولویت دارند

به‌نظر می‌رسد محمدباقرنوبخت سعی می‌كند تا اسحاق جهانگیری(معاون اول رئیس‌جمهور) را مجاب كند تا با حذف این نوع استخدام‌ها در آموزش و پرورش افزون بر كاهش هزینه‌های دولت، راهی برای جذب دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش باز كند.

به ظاهر سرپرست دانشگاه فرهنگیان نیز با این موضوع مشكلی ندارد چون او اخیرا به تسنیم گفته كه طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم فارغ‌التحصیلان بقیه دانشگاه‌ها را با گذراندن دوره آموزشی یكساله در آموزش و پرورش جذب كنیم. البته به گفته او برای اجرای این كار باید طرح اجرایی تدوین شود كه هم‌اكنون در دست تهیه بوده و ممكن است به مهر سال آینده برسد.

دانشگاه فرهنگیان تنها راه ورود

تنها راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است؛ این جمله‌ای است كه بارها طی چند سال اخیر از زبان مسئولان شنیده شده، ولی حالا انگار قرار است مسیر تغییر كند. دانشگاهی كه قرار بود طی 4سال 100هزار دانشجو معلم پذیرش كند تا كمبود معلم در كشور جبران شود، در 3سال گذشته به‌ترتیب 25هزار، 17هزار و 11هزار دانشجو معلم در سراسر كشور پذیرفته‌است. حالا دانشگاهی كه امید هزاران دانشجو برای استخدام و ورود به بدنه آموزش و پرورش بوده ممكن است‌ آب پاكی را روی دست همه آن ها بریزد و دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیز به خیل فارغ‌التحصیلان جویای كار اضافه شوند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: همشهری آنلاین