تبیان، دستیار زندگی
طراحی شهری که بستر فعالیتش فضا و محیط شهری است ، قصد دارد با توجه به ویژگیهای اجتماعی و قومی و تاریخی شهروندان و مقتضیات ساختاری و کالبدی شهر ، فضای شهری را هرچه بیشتر در خدمت مردم شهر درآورد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی طهرانچی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضای شهری را چگونه طراحی کنیم؟


طراحی شهری که بستر فعالیتش فضا و محیط شهری است ، قصد دارد با توجه به ویژگیهای اجتماعی و قومی و تاریخی شهروندان و مقتضیات ساختاری و کالبدی شهر ، فضای شهری را هرچه بیشتر در خدمت مردم شهر درآورد و علاوه بر تامین آسایش و رفاه شهروندان نیازهای روانی و عاطفی آنان را نیز برآورده سازد.

طراحی فضای شهری

یازدهمین چراغ را با کتاب " طراحی فضای شهری نگرشی بر فرآیندی اجتماعی و مکانی " تالیف : علی مدنی پور به ترجمه : فرهاد مرتضایی از انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری ( وابسته به شهرداری تهران) چاپ سوم سال 1387 روشن می کنیم . این کتاب شامل 330 صفحه که در 2000نسخه و به قیمت 38000 ریال به چاپ رسیده است.

ساختار کتاب در فهرست مطالب خود از مقدمه ناشر ، درباره نویسنده ، مقدمه مولف بر ترجمه فارسی و مقدمه به بخش اول می رسد . در فصل اول با عنوان درک فضای شهری به سردرگمی های فضا ، فضای مطلق و نسبی ، فضا و توده ، فضای فیزیکی و اجتماعی ، فضای ذهنی و واقعی ، فضای انتزاعی و دارای تفاوت ، فضا و زمان ، فضا و مکان ، فضا و تخصصی شدن ، نتیجه گیری خود را اذعان می دارد و با بیان و تشریح انواع معانی فضا به تدوین چارچوب های ساختاری فضای شهری دست می یازد. در فصل دوم هندسه ی اجتماعی – مکانی فضای شهری ، فضای طبیعی ، فضای خلق شده ، شکل شهر و فرآیند های تاریخی ، شهر به مثابه اثری هنری ، شهر به مثابه مظهر کارکردها ، اکولوژی ساختار شهری ، ساختار درونی شهر ، مورفولوژی شهری و اقتصاد سیاسی ساختار شهری زیر موضوعاتی میباشند که تشریح شده است.در فصل سوم مردم در شهر عنوانی است که ادراک محیطی ، رویکردی رفتاری به فضا ، ترسیم ذهنی تصاویر شهر ، معنا و نشانه شناسی شهری ، نقطه نظر زندگی روزمره ، نظم و تفاوت در فضای شهری ، شهر غریبه ها ، ترس و جنایت در فضای شهری ، زنان در فضای شهری را در بر می گیرد . در بخش دوم ایجاد فضای شهری که با شروع فصل چهارم فرآیند طراحی شهری آغاز می شود. از چیستی طراحی شهری سخن به میان می آید .فصل پنجم تولید فضای مصنوع ، فصل ششم ضابطه دار ساختن شکل شهر ، فصل هفتم تصاویر کمال ، و در انتها به فصل هشتم طراحی فضای شهری پرداخته شده است.

کتاب " طراحی فضای شهری نگرشی بر فرآیندی اجتماعی و مکانی " تالیف : علی مدنی پور به ترجمه : فرهاد مرتضایی را انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری ( وابسته به شهرداری تهران) در سال 1387 برای بار سوم منتشر کرده است

مقدمه ناشر

طراحی شهری در سلسه مراتب طرحهای شهرسازی در حدفاصل بین معماری و شهرسازی قرار دارد . ازیک سو به ساماندهی خلاق فضا که اقدامی معمارانه است توجه دارد و از دیگر سو تعامل مکانی و اجتماعی با عناصر شهری دارد . طراحی شهری که بستر فعالیتش فضا و محیط شهری است ، قصد دارد با توجه به ویژگیهای اجتماعی و قومی و تاریخی شهروندان و مقتضیات ساختاری و کالبدی شهر ، فضای شهری را هرچه بیشتر در خدمت مردم شهر درآورد و از این بابت علاوه بر تامین آسایش و رفاه شهروندان نیازهای روانی و عاطفی آنان را نیز برآورده سازد.

کتاب حاضر یکی از نمونه های معدود درباره طراحی شهری است که به زبان فارسی انتشار یافته است .نویسنده کتاب ، دکتر علی مدنی پور فارغ التحصیل دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی ( ملی سابق ) است که تحصیلات خود را در زمینه توسعه طراحی شهری در انگلستان ادامه داده و اکنون در کنار کارهای تحقیقی خود در دانشگاه نیوکاسل به تدریس مشغول است.

این کتاب می کوشد تعریفی از موضوعات شاخص طراحی شهری در پاسخ به سه نیاز به هم مرتبط ارایه دهد و به ماهیت و حوزه ی عمل طراحی شهری که تا حدودی دچار ابهام و عدم قطعیت است بپردازد. ماهیت میان رشته ای طراحی شهری به روشن نبودن رابطه اش با برنامه ریزی شهری ، معماری و طراحی چشم انداز و دیگر زمینه هایی که درگیر طراحی و توسعه فضای شهری اند انجامیده است

در مقدمه کتاب نویسنده می گوید:

"در این کتاب در نظر دارم طراحی شهری و فضایی را که به کمک آن شکل می یابد را درک کنم همان طور که نشان خواهم داد ، لازم است تا فضا را به مثابه تجمع افراد و اشیاء ببینیم ، از نقطه نظراتی متنوع و به هم مرتبط . بحث من این است که با شناخت فرآیند آفرینش به بهترین شکل این فضا را درک می کنیم و این که عوامل سیاسی ، اقتصادی و نمادی دریک چنین فرآیندی ، برهم کنشی تنگاتنگ با یکدیگر دارند . فعالیت میان رشته ای طراحی شهری ، بخش مهمی ست در شکل گیری آن . برای درک طراحی شهری ، باید فضای شهری و فرآیند های تولید کننده آن را بشناسیم.این کتاب می کوشد تعریفی از موضوعات شاخص طراحی شهری در پاسخ به سه نیاز به هم مرتبط ارایه دهد و به ماهیت و حوزه ی عمل طراحی شهری که تا حدودی دچار ابهام و عدم قطعیت است بپردازد. ماهیت میان رشته ای طراحی شهری به روشن نبودن رابطه اش با برنامه ریزی شهری ، معماری و طراحی چشم انداز و دیگر زمینه هایی که درگیر طراحی و توسعه فضای شهری اند انجامیده است."

علی طهرانچی

کارشناس ارشد شهرسازی

بخش محیط شهر تبیان


مطالب مرتبط: