تبیان، دستیار زندگی
واقعیت این است که رسیدن به یک رویا و عملی کردن یک آرزو ارزشش از صد آرزوی خیالی بیشتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی رویا نیست


واقعیت این است که رسیدن به یک رویا و عملی کردن یک آرزو ارزشش از صد آرزوی خیالی بیشتر است.

رویا پردازی

همه ما رویاهایی را در سر می پرورانیم و دوست داریم آن ها را عملی کنیم ، ولی هیچ وقت خود را غرق در دنیای خیالات نمی کنیم و انتظار نداریم که رویاهایمان معجزه آسا به حقیقت بپیوندد. وقتی آرزو داریم چیزی بخریم پول هایمان را جمع می کنیم تا این رویا را عملی کنیم. اما خیال پردازان همیشه می خواهند قدم های خیلی بلند بردارند اما برای آن تلاشی هم نمی کنند و فکر می کنند که همه کارها خود به خود انجام خواهد شد .

خیال پردازان چگونه اند؟

این افراد در آینده زندگی می کنند

همیشه به آینده ای پر زرق و برق و امید بخش فکر می کنند. این افراد هیچ وقت به کشمکش ها و تجربه های زمان حال نمی اندیشند و فقط در حال رویا پردازی اند.

حقایق را نادیده می گیرند

به واقعیت هایی که با آن ها در ارتباط اند اعتنای چندانی نمی کنند.

در ذهن خود برنامه ریزی می کنند

به جای این که به زمان حال و شرایط کنونی توجه کنند ، می خواهند همه چیز را تغییر دهند و بیشتر این تغییرات شامل حال دیگران می شود: "بیش از حد درون گرا و ساکته ، اصلا اهل آداب معاشرت نیست ولی بعد از ازدواج بهش یاد میدم که حرف بزنه" . یک چنین انتظارات نامعقولی نشان دهنده این است که خیال پردازان طرح و برنامه ای را در ذهن خود می پرورانند و مطمئن اند که قادرند این برنامه را عملی کنند.همه ما به جز خیال پردازان می دانیم که عوض کردن انسانی دیگر ناممکن است به خصوص اگر خودش نخواهد.چنین تصوری نشان دهنده این حقیقت است که خیال پردازان رابطه چندانی با واقعیت ها ندارند.

این افراد به راحتی و بارها آسیب می بینند

از آن جایی که این افراد با واقعیت زندگی بیگانه اند بارها و خیلی راحت شکست می خورند و آسیب می بینند و معمولا با خیال پردازی های دیگر جای شکست و ناکامی های قبلی را پر می کنند و حالشان بهتر می شود.

برای پرهیز از سخت کوشی ، از خیال پردازی کمک می گیرند

خیال پردازی باعث می شود که برای تحقق بخشیدن به رویای خود هیچ تلاشی نکنند. آن جایی که باید ، نمی توانند با پستی و بلندی های زندگی کنار آیند . با ناله می گویند " خیلی سخته" و سعی می کنند فرار کنند و رویای دیگر در سر بپرورانند و خود را مشغول آن کنند.

بی خیال و بی توجه اند

مثلا آخرین مبلغی که دارند را خرج خرید انگشتری می کنند که نمی توانند از فکر آن بگذرند در حالی که پول کافی ندارند تا قبض برق را بپردازند.

چه گذشته ای آن ها را خیال پرداز کرده؟

خیال پردازان معمولا در خانواده ای رشد می کنند که یکی از افراد آن ، در دنیای خیالی زندگی می کند و یا از خانواده های خود فریب می خورند و دروغ می شنوند . این دروغ گاهی اوقات شناخته شده و گاهی اوقات ناشناخته است و افراد خانواده نیز از آن بی خبرند. اما در هر صورت چون کسی درباره آن صحبتی به میان نمی آورد ، این فریب یا خیال پردازی بر آن فرد تأثیر می گذارد . درد احساسی و روحی این افراد فریب خوردن است و برای کنار آمدن با آن و کنترل کردنش ، خیال پردازی را بر می گزینند.

به جای این که فقط به این موضوع فکر کنید که شوهری ثروتمند نصیبتان می شود و شما را غرق در جواهر می کند و دیگر غمی نخواهید داشت، فهرستی از ده مورد تهیه کنید که بتوانید لحظه ای شما را پر از شادی کند

چگونه می توانند از رویا به حقیقت بر گردند؟

- در زمان حال زندگی کنید

تمرین خوب و موثری که می توانید انجام دهید تهیه فهرستی ساده از کارهایی است که می خواهید در طول روز انجام دهید. سه یا چهار کار را که به درستی قادر به انجام آن هستید یادداشت کنید. برای مثال رفتن به محل کار، رفتن به باشگاه ورزشی ، گرفتن لباس ها از خشک شویی، خوابیدن رأس ساعت 10 شب. هر چه بیشتر بتوانید خود را درگیر واقعیت ها کنید ، بیشتر می توانید بین رویاهای حقیقی و رویاهای غیر حقیقی فاصله بیندازید .

فهرستی دیگر تهیه کنید و در آن اهدافی را که می خواهید در دو سال آینده به آن ها دست یابید یادداشت کنیدمثلا سخت کوشی برای گرفتن پاداش و تلاش برای رسیدن به پستی بالاتر و فراگیری کامپیوتر و حتی قدم زدن صبحگاهی سه روز در هفته. خب حالا نقشه پنج ساله آینده تان چیست؟ مثلا اتمام ساخت خانه، پیدا کردن کاری نیمه وقت تا اینکه بتوانم کتابی را که می خواستم درباره کودکان بنویسم چاپ کنم و ...هر چه واقع بین تر باشید راحت تر می توانید به رویاهایی که آرزوی تحقق شان را دارید، دست یابید.

- از دیگران( زن و شوهر) بپرسید چه می خواهند

این افراد حقیقت را نادیده می گیرند و رویاهای خود را می پرورانند. شما با سوال کردن از همسرتان متوجه خواهید شد که کدام رویاها را باید حفظ کنید و کدام یک را فراموش کنید. اگر دوست دارید بچه دار بشوید ولی مردی که به خواستگاری تان آمده بچه نمی خواهد، در تصمیم گیری لحاظ کنید. خیال پردازان باید با حقیقتی که مواجه شدن با آن سخت است ، روبرو شوند.

- حس منجی بودن را از بین ببرید

معتقدند می توانند هر چیزی و هر کسی را تغییر دهند. فکر می کنند به گونه ای معجزه آسا ، هر امری تغییر پذیر است.

این افراد هر چه بیشتر فکر کنند که همه کارها خود به خود انجام خواهد شد ، از واقعیت فاصله بیشتری می گیرند. تنها درمان خیال پردازی این است که روی زندگی واقعی خود تمرکز کنید.

- رویا پردازی را رها کنید

برای رسیدن به این هدف، کاری مثبت و اساسی انجام دهید . به جای این که فقط به این موضوع فکر کنید که شوهری ثروتمند نصیبتان می شود و شما را غرق در جواهر می کند و دیگر غمی نخواهید داشت، فهرستی از ده مورد تهیه کنید که بتوانید لحظه ای شما را پر از شادی کند.

- خشم تان را ابراز کنید

خیال پردازی اجازه نداده که خشمتان بروز کند . تمام مواردی را که باعث می شوند عصبانی شوید را یادداشت کنید.این کار باعث می شود تا جاهایی که باید، خشم خود را نشان دهید و کمک می کند از رویا به حقیقت روی آورید. افرادی که نمی توانند عصبانی شوند ، در واقعیت زندگی نمی کنند و نمی توانند از خود دفاع کنند.

- با فریب دوران کودکی خود کنار بیایید

نخستین قدم، پذیرفتن و سرپوش نگذاشتن بر روی فریب است. اگر والدینتان به شما نگفته بودند که فرزند آن ها نیستید، مجبورشان کنید حقیقت را بگویند. وقتی با آن دروغ مواجه شدید ، سعی کنید دردی را که کشیده اید دوباره حس کنید البته برای این کار در اکثر مواقع به پزشک نیاز دارید.

فرآوری: زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع:9 دسته از عشاق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.