تبیان، دستیار زندگی
حواریون شاگردان و یاران خاص حضرت مسیح(ع) بودند. روزى آنان از حضرت عیسى(ع) خواستند كه دعا كند خداوند برایشان غذاى آسمانى بفرستد تا از آن بخورند و ایمان قلبى‏شان بیش‏تر شود و به یقین برسند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 111 الی 120

غذاى آسمانى

حواریون شاگردان و یاران خاص حضرت مسیح(ع) بودند. روزى آنان از حضرت عیسى(ع) خواستند كه دعا كند خداوند برایشان غذاى آسمانى بفرستد تا از آن بخورند و ایمان قلبى‏شان بیش‏تر شود و به یقین برسند. حضرت عیسى(ع) دعا كرد و خداوند مهربان براى آنان غذایى آسمانى فرو فرستاد. گفته‏اند این غذا نان و ماهى بوده است. داستان را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

و هنگامى كه به حواریون وحى كردم كه به من و پیامبرم ایمان آورید، گفتند: ایمان آوردیم و شاهد باش كه ما مسلمانیم. هنگامى كه حواریون گفتند: اى عیسى پسر مریم! آیا پروردگارت مى‏تواند براى ما مائده‏اى از آسمان نازل كند؟ گفت: اگر مومن هستید، از خدا بترسید. گفتند: مى‏خواهیم از آن بخوریم و دل‏هایمان مطمئن شود و بدانیم كه تو به ما راست گفته‏اى و بر آن از گواهان باشیم. عیسى پسر مریم گفت: خدایا! پروردگار ما! از آسمان مائده‏اى بر ما نازل كن تا براى اول و آخر ما، عید باشد و نشانه‏اى از جانب تو باشد؛ و به ما روزى بده، و تو بهترین روزى دهنده‏اى.

خداوند گفت: من نازل كنندة آن بر شما هستم. پس هر كس از شما بعد از آن كافر شود، او را عذابى مى‏كنم كه هیچ یك از جهانیان را چنان عذابى نكرده باشم.

آیات 111 الى 115

گفت‏وگویى در روز قیامت

در روز قیامت كه تمام مردم در پیشگاه خداوند مهربان حاضر مى‏شوند، از حضرت مسیح(ع) سوال مى‏شود: «آیا به مردم گفتى من و مادرم را به جاى پروردگار، به خدایى بگیرید؟»

تردیدى نیست كه خداوند از همه چیز آگاه است؛ اما حضرت مسیح(ع) در مقابل امتش مورد سوال قرار مى‏گیرد تا بگوید كه مردم را چگونه هدایت كرده و آنان چگونه به جاى هدایت، گمراهى را انتخاب كرده‏اند؛ و همچنین فرصتى باشد براى این كه خوبانِ امتش را شفاعت كند. گفت‏وگوى روز قیامت را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

و هنگامى كه خدا مى‏گوید: اى عیسى پسر مریم! آیا تو به مردم گفتى من و مادرم را به جاى خداوند به خدایى بگیرید؟ مى‏گوید: تو منزهى. شایسته من نبودچیزى را كه حق نداشتم، بگویم. اگر گفته بودم، تو حتماً مى‏دانستى. آن‏چه در ذات من است، تو مى‏دانى و آن‏چه در ذات تو است، من نمى‏دانم. به راستى كه تو داناى نهان‏ها هستى. به آنان چیزى نگفته‏ام، به جز آن‏چه به من فرمان دادى كه: خداوند را كه پروردگار من و پروردگار شماست، بپرستید. و تا زمانى كه در میانِ ایشان بودم بر آنان گواه بودم. پس وقتى مرا گرفتى، تو مراقب آنان بودى؛ و تو بر همه چیز گواهى. اگر آنان را عذاب كنى، آنان بندگان تو هستند و اگر آنان را ببخشى، پس به راستى كه تو عزیزِ حكیمى. خدا مى‏گوید: این روزى است كه راستیِِ راستگویان برایشان سود دارد. براى ایشان باغ‏هایى است كه از پاى آنها جویبارها روان است در آن همیشه مى‏مانند. خداوند از آنان راضى است و آنان از او راضى هستند. این رستگارى بزرگ است. فرمانروایى آسمان‏ها و زمین و آن‏چه در آن‏هاست، از آنِ خداست و او بر همه چیز تواناست.

آیات 116 الى 120

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی مائده آیات 82 الی 120

سوره‌ی مائده آیات 106 الی 110

سوره‌ی مائده آیات 100 الی 105

سوره‌ی مائده آیات 93 الی 99


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.