تبیان، دستیار زندگی
همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش آموزان بسیار لازم بوده و آن ها را تا مدت ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در روستای آهار همچنین پیاده روی گلگشت تا «آبشار شکرآب» است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی یک روزه روستای آهار و آبشار شکرآب

مقدمه:

همان طور که می دانیم برگزاری اردوهای طبیعتی تفریحی برای دانش‌آموزان بسیار لازم بوده و آن ها را تا مدت‌ها پس از اردو شاداب و پرانرژی نگاه می‌دارد. بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت‌گردی در روستای آهار همچنین پیاده روی گلگشت تا «آبشار شکرآب» است.

اردوی یک روزه روستای آهار و  آبشار شکرآب

مربیان عزیز می‌توانند پکیج کامل اطلاعات این اردو و مواردی که ممکن است دانستن آن در این سفر لازم باشد را در مقاله آموزشی مربوط به این بسته با نام «اطلاعات سفر و اردوی روستای آهار و شکرآب»در بخش اردوهای طبیعتی تفریحی مطالعه نمایند.

لازم به ذکر است با توجه به تخصصی بودن اجرای این برنامه برای دانش‌آموزان، خصوصاً در مقاطع مختلف تحصیلی، بهتر است اجرای این برنامه به متخصصین ما در اجرای برنامه‌های طبیعت‌گردی سپرده شود. برای این منظور از تلفن‌های اعلام شده توسط سایت استفاده نمایید.

برنامه پیشنهادی اردوی یک روزه روستای آهار و آبشار شکرآب

موقعیت محل: استان تهران، منطقه عمومی رودبار قصران

اردوی یک روزه روستای آهار و  آبشار شکرآب

دسترسی: از طریق خروجی‌های شمال شرق تهران وارد بزرگراه شهید بابایی شده و پس از رسیدن به خروجی استخر به سمت شمال ادامه مسیر می‌دهیم تا به گردنه قوچک برسیم. ادامه مسیر بعد از گردنه به دوراهی می‌رسد که راه مستقیم به لواسان می‌رود. ما راه سمت چپ را که تابلوی فشم دارد انتخاب کرده و پس از طی مسیری حدود 10 کیلومتر به دوراهی اوشان می رسیم. از این دوراهی باید وارد اوشان شده و جاده را تا انتهایی ترین قسمت ادامه دهیم. روستای آهار در منتهی الیه همین جاده قرار دارد.

فاصله از مرکز تهران: 65 کیلومتر

مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران 2 ساعت

مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 10 تا 12 ساعت

مدیریت زمان: برای استفاده مفید از زمان در فصل بهار بهتر است در همان ساعات اولیه صبح حرکت کرد تا حدود ساعت 10 صبح به روستا برسیم. برای پیاده‌روی از ابتدای روستا تا آبشار حداقل دو و در صورت حرکت آرام حداکثر سه ساعت زمان نیاز داریم. برای صرف ناهار و استراحت در کنار آبشار و امامزاده نیز 2 تا 3 ساعت زمان دیگر در نظر گرفته و حدود ساعت 4 عصر آماده بازگشت می‌شویم. مسیر برگشت به دلیل سرازیری کمتر از رفت زمان نیاز دارد و حداکثر دو ساعت به طول می‌انجامد. با این حساب حداکثر در ساعت 5 تا 6 عصر به روستا رسیده و با احتساب مسیر دو ساعته تا تهران در حدود ساعت 8 شب به مبداء بازمی گردیم.

لوازم مورد نیاز: کفش کتانی یا کوه – کوله کوچک یکروزه – ناهار شخصی – یک بطری کوچک آب(یا قمقمه) - زیرانداز سبک – دفترچه یادداشت کوچک و خودکار(برای ثبت خاطرات) – لوازم شخصی دیگر

لوازمی که برگزارکننده می‌تواند همراه بیاورد(بر اساس نوع برنامه‌ریزی): زیرانداز بزرگ – فلاسک چای– لوازم پذیرایی – لوازم کمک های اولیه و ...

ورودیه: ندارد.

توضیح ضروری: مربیان عزیز دقت کنند در این برنامه باید چندین نفر به کادر برگزار کننده اردو اضافه نمایند تا عملیات کنترل دانش‌آموزان در مسیر حرکت به خوبی صورت پذیرد.

جذابیت ها:

1-    تماشای طبیعت زیبای منطقه رودبار قصران

2-    پیاده روی در کوچه‌های روستا تا رسیدن به کنار رودخانه

3-    عبور از میان باغات عمدتا آلبالو و گیلاس

4-    زیارت دو تن امامزادگان طاهر و زاهد در میان باغات شکرآب

5-    تماشای آبشار زیبای شکرآب

6-    استفاده چندساعته از طبیعت کنار رودخانه همراه با بازی و برنامه‌های فرهنگی

برنامه اردو:

برنامه ریزی این اردو باید بر اساس قواعد طبیعت‌گردی صورت پذیرد. دانش‌آموزان پس از توجیه کامل نسبت به منطقه و جذابیت‌های آن، همچنین موارد مهم ایمنی در سفرهای طبیعت گردی که(در مقالات قبل به آن ها اشاره شده است) توسط راهنما یا مربی توضیح داده می‌شود وارد روستا می‌شوند. بخشی از مسیر پیاده‌روی این اردو در کوچه‌های روستا انجام می‌گیرد تا جایی که از انتهای روستا خارج شده و به کنار رودخانه می‌رسیم.

از این جا به بعد طبیعت بکرتری در پیش روی ماست. حدود یک کیلومتر از ادامه مسیر به سمت آبشار و امام‌زادگان، در کنار رودخانه طی می شود. پس از آن وارد مسیر مالرو با شیب 30 درصد شده و پس از طی مسافتی نه چندان کوتاه به ورودی صحن قدیمی امامزاده که با نرده‌ای محصور شده است می‌رسیم. در حیاط امام‌زادگان امکانات اندکی از جمله چند اتاق برای شب‌مانی، ظروف امانتی، چای آتشی و برخی اقلام سوپری موجود است.

برای رسیدن به آبشار شکرآب باز هم باید مسیر را از پشت نرده‌های صحن ادامه داد. از این جا تا آبشار حدود ده دقیقه فاصله دارد. بخش‌هایی از مسیر در نزدیکی آبشار قلوه سنگی و صخره‌ای است که باید احتیاط لازم صورت پذیرد.

اردوی یک روزه روستای آهار و  آبشار شکرآب

آگاهی:

1-    پارک اتوبوس و مینی بوس خصوصا در روزهای تعطیل در پارکینگ انتهای مسیر ممکن نیست. راننده باید قبل از رسیدن به روستا مکانی را برای توقف درنظر بگیرد.

2-    بهترین فصل اجرای این برنامه ماه آخر بهار و فصل تابستان است. همچنین اجرای این برنامه در فصل زمستان و ماه آخر فصل پاییز مناسب نیست.

3-    قبل از برگزاری این بسته، وضعیت هوا در ارتفاعات البرز و وضعیت جاده لواسان و فشم را بررسی نمایید.

4-    از همراهی دانش‌آموزانی که دارای مشکلات بدنی و یا بیماری‌های خاص هستند امتناع شود.

5-    در ابتدای روستا مغازه‌های سوپر و ... برای خرید اقلام ضروری وجود دارد. همچنین در فصل تابستان و ماه مرداد، محصولات باغ های منطقه بیشتر شامل آلبالو و گیلاس در همین مغازه‌ها به فروش میآ‌رسد.

6-    بخشی از مالرو در انتهای مسیر کمی دشوار و ممکن است برای دانش‌آموزان خطرساز باشد. مربیان تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

7-    امکان صرف صبحانه گروهی در مسیر وجود دارد. برای این منظور باید قبلا با رستوران‌هایی که دارای منوی صبحانه گروهی هستند هماهنگی لازم را انجام داد.

مربیان گرامی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین مطالعه مطالب آموزشی در مورد این منطقه به «مقاله آموزشی این بسته پیشنهادی» مراجعه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور