تبیان، دستیار زندگی
پس از آن كه شراب و قمار حرام شد، عده‏اى از مسلمانان مى‏پرسیدند مسلمانانى كه پیش از حرام شدنِ این كارها، از دنیا رفته‏اند، چه وضعى دارند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان


سوره ی مائده - آیات 93 الی 99

خدا نیكوكاران را دوست دارد

پس از آن كه شراب و قمار حرام شد، عده‏اى از مسلمانان مى‏پرسیدند مسلمانانى كه پیش از حرام شدنِ این كارها، از دنیا رفته‏اند، چه وضعى دارند؟ و آنان كه قبلاً این كارها را انجام داده‏اند و حالا فهمیده‏اند حرام است، چه حكمى دارند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

بر آنان كه ایمان آورده‏اند و كارهاى شایسته كرده‏اند، در آن‏چه خورده‏اند گناهى نیست؛ هر گاه، پرهیزكارى كنند و ایمان آورند و كارهاى شایسته انجام دهند سپس پرهیزكارى كنند و ایمان بیاورند. سپس پرهیزكارى كنند و نیكى كنند و خداوند نیكوكاران را دوست دارد.

آیه 93

شكار در حال اِحرام

مسلمانان وقتى براى حج به سوى خانه‌ی خدا مى‏روند، قبل از رسیدن به شهر مكه باید مُحرِم شوند؛ یعنى لباس مخصوص اِحرام بپوشند و براى حج نیت كنند. از آن لحظه، بسیارى از كارها بر آنان حرام مى‏شود. یكى از آن كارها شكار حیوانات است. اگر كسى عمداً حیوانى را بكشد، باید كفاره بدهد؛ یعنى گوسفند، گاو یا شترى را قربان كند كه هم ارزش با آن شكار باشد. لازم است دو نفر عادل، به هم ارزش بودن شكار و قربانى گواهى دهند و اگر نتوانست قربان كند باید هم ارزش آن، براى فقیران غذا تهیه كند و اگر هیچ یك از این كارها را نتواند انجام دهد، باید به اندازه آن روزه بدارد. گفته‏اند: هنگامى كه پیامبر(ص) و مسلمانان در سال صلح حدیبیه(1)، براى حج عمره حركت كرده بودند، در بین راه، با حیواناتِ وحشى فراوانى روبرو شدند، طورى كه مى‏توانستند با دست یا نیزه آن‏ها را شكار كنند. اما خداوند مهربان به آنان هشدار داد كه فراوانى شكار، آزمایشى است براى ایمان مومنان:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! خدا شما را به چیزى از شكار كه دست‏ها و نیزه‏هایتان به آن برسد آزمایش مى‏كند؛ تا خدا كسى را كه در نهان از او مى‏ترسد، معلوم دارد. بعد از این، كسى كه از حد بگذرد، برایش عذابى دردناك است. اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! در حالى كه مُحرِم هستید، شكار را نكُشید و هر كس از شما از روى عمد آن را بكُشد، باید شبیه آن‏چه كُشته، از چهارپایان كفاره بدهد؛ دو نفر عادل از میان شما به همانندىِ آن حكم كنند؛ و به صورت قربانى به كعبه برسد. یا به كفاره‌ی آن، به فقیران غذا بدهد یا معادلش روزه بدارد تا سزاى كار خود را بچشد. خداوند آن‏چه در گذشته اتفاق افتاده را بخشید و هر كس بازگردد، خدا از او انتقام مى‏گیرد و خداوند عزیز صاحب انتقام است. شكار دریایى و خوردن آن براى شما حلال شده تا شما و مسافران از آن بهره‏مند شوید، و شكار بیابانى تا وقتى محرم هستید بر شما حرام شده، و از خدایى كه به سوى او محشور مى‏شوید بترسید.

آیات 94 الى 96

پایدار بمانید

خداوند مهربان قوانین و آداب مخصوصى براى مسلمانان قرار داده تا بهتر زندگى كنند و پایدار بمانند. یكى از این آداب، حج و زیارتِ خانه‌ی كعبه است كه بر هر مسلمان واجب است تا در عمر خود یك بار آن را انجام دهد. پیامبر اكرم(ص) وظیفه داشت دستورات الهى را به مردم برساند. انجام این دستورات، فقط به سود مردم است و سود یا زیانى به حال پیامبر(ص) ندارد. خداوند یگانه مى‏فرماید:

خداوند، كعبه را كه بیت‏الحرام است، و ماه‏هاى حرام، و قربانى‏هاى بى‏نشانه، و قربانى‏هاى نشانه‏دار را براى پایدارى مردم قرار داده و این براى آن است كه بدانید، خدا آن‏چه را در آسمان‏ها و آن‏چه را در زمین است مى‏داند و خدا به همه چیز داناست. بدانید كه خدا سخت كیفر است و خدا آمرزنده‌ی مهربان است. به جز رساندن پیام، چیزى بر عهده‌ی پیامبر نیست و آن‏چه را آشكار مى‏كنید و آن‏چه را پنهان مى‏دارید، خدا مى‏داند.

آیات 97 الى 99

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء هفتم - سوره‌ی مائده آیات 82 الی 120

سوره‌ی مائده آیات 82 الی 92

سوره‌ی مائده آیات 76 الی 81

سوره‌ی مائده آیات 68 الی 75

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.